راهنمای کامل شروع ترید (Trade) + 3 مرحله برای شروع ترید

راهنمای کامل شروع ترید، از ایده تا اقدام

ضرورت ترید

هر فردی در مقاطعی از زندگی کاری خود، به راه­های کسب درآمد موثرتر می­اندیشد که با استفاده از آن بتواند با توجه به شرایط سخت تورمی، به ویژه این که در سال­ها و ماه­های اخیر به اوج خود رسیده، علاوه بر مدیریت مخارج خود، بخشی از درآمد را نیز ذخیره کرده و به عنوان سرمایه­گذاری در آینده به آن اتکا کند.

بدیهی است که کسب درآمد با هدف سرمایه­گذاری برای آینده، با توجه به شرایط تورمی حاکم بر اقتصاد دنیا، وقتی می­تواند معنی­دار باشد که ارزش واحد پولی که درآمد بر آن استوار است در طی زمان، نه تنها ثابت بماند بلکه چه بسا، رشد نیز داشته باشد.

در این بین، ایده کسب درآمد بر اساس ارزهای معتبر دنیا، بدون نیاز به مهاجرت و تغییر محل زندگی، ایده­ای جذاب است که با توجه به رشد تکنولوژی و وجود بستر اینترنت در سراسر دنیا، “ترید در بازار فارکس این امکان را برای هر شخصی در هر نقطه­ای از دنیا فراهم کرده است. اما برای درک این موضوع که “ترید چیست و چگونه می­توان بر اساس آن درآمد کسب نمود، در ادامه این نوشتار، به آن پرداخته خواهد شد.

ترید چیست؟

 

ترید چیست؟

واژه “ترید” در واقع لغتی در زبان انگلیسی است (Trade) که به طور عام به معنی خرید و فروش یا داد و ستد است. اما تعبیری که از واژه “ترید” مدنظر این نوشتار است، به طور خاص خرید و فروشی است که آن را در هر نقطه­ جغرافیایی که دسترسی به اینترنت وجود دارد، می­توان با استفاده از یک پلتفرم معاملاتی(بستر دیجیتال) انجام داده و کسب درآمد نمود.

ویژگی این داد و ستد آن است که هیچ­گونه دارایی فیزیکی در آن جابجا نمی­شود و صرفا ارزش دارایی­های مورد معامله، خرید و فروش می­شوند. به شخصی که در این بازار، اقدام به خرید و فروش می­کند، تریدر می­گویند. از دارایی­های متداول که در این عرصه، مورد معامله یا ترید قرار می­گیرند، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فلزات گرانبها همچون طلا، نقره و …
  • ارزش نسبی ارزهای معتبر دنیا در مقابل هم (جفت­ارزها)
  • ارزش آینده انواع دارایی­ها (فیوچرز)
  • ارزهای دیجیتال همچون بیتکوین، اتریوم و …

از ویژگی­های اصلی این بازار، درآمد بر مبنای ارزهای معتبر دنیا (دلار و یورو) بوده و همین عامل جذابیت این بازار را به ویژه برای ساکنان کشورهایی که ارزش پول آنها نسبت به ارزهای معتبر دنیا ناچیز است، صد چندان کرده است. اما برای درک این موضوع که برای ورود به این بازار جذاب چه کارهایی باید صورت گیرد، ابتدا لازم است اجزای مهم ترید معرفی شده و سپس به مراحل گام به گام ورود به این عرصه پرداخته خواهد شد.

 

 

ملزومات ترید

برای “شروع ترید، لازم است ابتدا ملزومات آن فراهم شود. همان­گونه که اشاره شد، پلتفرم معاملاتی ، اولین جزء از اجزای مورد نیاز است. به طور خلاصه، پلتفرم معاملاتی، نرم­افزاری است که در بستر اینترنت، امکان خرید و فروش را برای تریدر فراهم می­کند. از پلتفرم­های معروف در این زمینه می­توان به متاتریدر، تریدینگ­ویو، سی­تیدر و … اشاره نمود.

برای انجام ترید، لازم است که خریداران و فروشندگان با هم در ارتباط باشند به گونه­ای که فردی که اقدام به فروشِ ارزش یک دارایی می­کند، در مقابل، خریداری هم وجود داشته باشد که آن را بخرد. برای این منظور، مکانیزمی باید وجود داشته باشد که به عنوان واسطه عمل کرده و خریداران و فروشندگان را با هم مرتبط سازد. این وظیفه را مجموعه­ها و شرکت­هایی انجام می­دهند که به “بروکر” معروف هستند. پس یک تریدر، علاوه بر پلتفرم معاملاتی، لازم است که در سایت یک بروکر ثبت­نام کرده و مقداری از پول خود را به عنوان سرمایه اولیه وارد اکانت خود بکند.

بدیهی است فردی که به عنوان تریدر قصد دارد در این بازار فعالیت کند لازم است که دانشِ ترید را بیاموزد به گونه­ای که علاوه بر تسلط بر پلتفرم معاملاتی، بتواند بازار خرید و فروش را تحلیل کرده و توانایی انجام پیش­بینی­های لازم را برای به دست آوردن سود کسب کند.

مراحل گام به گام برای شروع ترید

پرسش اصلی این است که یک فرد از نقطه صفر، چگونه و طی چه مراحلی، می­تواند به این بازار ورود کرده و اقدام به “ترید” کند. در این بخش از نوشتار، تلاش می­شود که با ذکر مثال­های عینی، راهنمای جامع و مانعی برای خواننده در این زمینه ارائه شود.

گام اول: شناخت اجزای بازار ترید

 

گام اول: شناخت اجزای بازار ترید

در اولین گام برای “شروع ترید، می­بایست اجزای بازار ترید را شناخت. همان­گونه که اشاره شد، در این بازار، ارزش دارایی­ها مورد معامله قرار می­گیرند و برای این که تریدر بتواند در خصوص ورود به معامله تصمیم بگیرد که بفروشد یا بخرد، لازم است که از تغییرات قیمت آن دارایی در طول زمان، آگاه باشد.

پس دو جزء اساسی یک بازار، قیمت و زمان است. بنابراین می­توان تصور کرد که مهمترین تمرکز یک پلتفرم معاملاتی، بر روی قیمت و زمان خواهد بود. در نتیجه مهمترین وظیفه پلتفرم، ارائه تغییرات قیمت یک دارایی در طول زمان خواهد بود که این مهم در قالب چارت­هایی ارائه می­گردد که محور طولی این چارت زمان و محور عرضی آن، قیمت است.

به عنوان مثال اگر پلتفرم متاتریدر 4 یا 5 را نصب کرده و آن را اجرا نمایید، مشاهده خواهید کرد که چارت­هایی در فرمت­های مختلف برای دارایی­های متفاوت ارائه می­شود که تغییرات قیمت نسبت به زمان را نمایش می­دهد.

گام دوم: ثبت نام در بروکر

 

گام دوم: ثبت نام در بروکر

مرحله بعدی در “شروع ترید، ثبت­نام در سایت یک بروکر است که این امکان را برای شما فراهم کند که بخشی از پول خود را وارد حساب کرده و با آن اقدام به “ترید” کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که هر بروکر از پلتفرم معاملاتی خاصی پشتیبانی می­کند. لذا قبل از نصب پلتفرم، لازم است که ابتدا بروکر خود را انتخاب نمایید.

به عنوان مثال، بروکر ایپلنت از پلتفرم سی­تریدر پشتیبانی می­کند و اگر شما این بروکر را انتخاب کنید می­بایست از نحوه کار با این پلتفرم، مطلع باشید. البته نکته­ای که می­بایست به آن اشاره کرد آن است که پلتفرم­های جدید و به­روز همچون سی­تریدر و تریدینگ­ویو، الزامی به نصب نرم­افزار نداشته و بروکرهای مطرح در این عرصه، امکان ترید در قالب پلتفرم و در محیط وب را نیز فراهم می­کنند.

گام سوم: کسب دانش

 

گام سوم: کسب دانش

علاوه بر این، همان­گونه که پیش­تر هم اشاره شد، “شروع ترید” نیاز به کسب دانش دارد که می­بایست قبل از ورود به این عرصه، آموزش­های لازم در این زمینه گذرانده شود. به طور کلی، آموزش­های موجود در رابطه با ترید، در دو زمینه تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال است که مبنای تحلیل تکنیکال، آنالیز حرکات قیمت در چارت بوده و مبنای تحلیل فاندامنتال، آنالیز خبرهای اقتصادی و سنتیمنت بازار است.

حال این پرسش ممکن است مطرح شود که یک فرد وقتی آموزش­های لازم را می­بیند، با چه اطمینانی می­تواند در این بازار، بر روی سرمایه خود ریسک کرده و اقدام به ترید بکند. پاسخ این است که اغلب بروکرها، برای این که امکان انجام تریدهای تمرینی را برای تازه­کاران ایجاد کنند، حساب­هایی با عنوان “دمو” فراهم کرده ­اند.

که افراد در بدو ورود به این بازار برای “شروع ترید“، می­توانند کار خود را با این نوع حساب آغاز کنند که نیاز به هیچ نوع سرمایه­ای نداشته و عملا فرد در انجام تریدهای خود، هیچ­گونه ریسکی را متحمل نخواهد شد و به راحتی با این نوع حساب، می­تواند اقدام به “ترید” کرده و به کسب دانش و تجربه در این بازار بپردازد.

نکته­ای که می­توان به افراد تازه­کار توصیه کرد آن است که در کسب دانش “ترید” که بیشتر در زمینه تحلیل تکنیکال متداول است، حوصله به خرج داده و به منظور ورود به این بازار و “شروع ترید“، عجول نباشند. ضمن این که مهم­تر از کسب دانش در ترید، اندوختن تجربه است و صراحتا باید گفت که صرفا آموزش در این مقوله، توانایی لازم را برای کسب سود، به هیچ وجه فراهم نمی­کند و تجربه است که مکمل دانش بوده و تریدر را به سمت و سوی کسب سود مداوم و مستمر هدایت خواهد کرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *