ارز دیجیتال ( کریپتو کارنسی )، چیست؟

کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال (crypto currency) که گاها به آن رمز ارز هم گفته می شود، پول دیجیتال غیرمتمرکز است که برای استفاده از طریق اینترنت طراحی شده است. بیت کوین که در سال 2008 راه اندازی شد، اولین ارز دیجیتال رمزنگاری شده بود و تا کنون نیز، تاثیرگذارترین و شناخته شده ترین ارز دیجیتال باقی مانده است.

در سال های پس از آن، بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال مانند اتریوم به عنوان جایگزین های دیجیتالی برای پول چاپ شده توسط دولت ها به رشد خود ادامه داده اند.

ارز های دیجیتال در فارکس

 

ارز های دیجیتال در فارکس

ارز های دیجیتال یا رمز ارز ها، یکی از انواع دارایی ها هستند که در قالب معاملات CFD در بازار فارکس، قابلیت معامله کردن را دارند. یکی از پر معامله ترین آنها، جفت ارز بیت کوین به دلار است که ارزش نسبی بیتکوین به دلار را
می توان در آن معامله نمود. سایر ارز های دیجیتال نیز در بازار فارکس وجود دارند که می توان آنها را معامله نمود.

معروفترین ارز های دیجیتال

معروفترین و محبوب ترین ارز های دیجیتال بر اساس ارزش بازار، بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش و لایت کوین هستند. دیگر ارزهای رمزنگاری شده معروف عبارتند از Tezos، EOS و ZCash . عملکرد برخی از آنها مشابه بیت کوین است، اما برخی دیگر، به واسطه نوآوری هایی که در فن آوری آنها صورت گرفته، قابلیت انتقال مقادیر بیشتری از ارزش پول را دارا می باشند.

نحوه انتقال ارزش پول در crypto currency

کریپتو کارنسی، ارزش پول را به صورت آنلاین و بدون نیاز به واسطه هایی مانند بانک یا پردازشگر های پرداخت، منتقل می کند و از این طریق، ارزش پول، به صورت بین المللی و تقریباً فوری، با هزینه‌های کم قابلیت انتقال دارد.

ارز های دیجیتال ( کریپتو کارنسی )شده معمولاً توسط هیچ دولت یا مرجع مرکزی دیگری صادر یا کنترل نمی شوند، بلکه توسط شبکه‌های همتا، از طریق رایانه‌هایی که دارای نرم‌افزار رایگان و منبع باز هستند، مدیریت می‌شوند. در این شبکه، هر شخصی می تواند نقل و انتقال پول را انجام دهد.

امنیت در ارز های دیجیتال ( کریپتو )

 

امنیت در ارز های دیجیتال ( کریپتو )

ممکن است این پرسش مطرح شود که اگر یک بانک ها یا دولت ها در فرآیند های ارز های دیجیتال، درگیر نباشند، ارز دیجیتال چگونه می تواند امن باشد؟ پاسخ این است که کریپتو کارنسی ها ایمن هستند، زیرا همه تراکنش ها توسط فناوری به نام بلاک چین ( Blockchain ) بررسی می شوند.

بلاک چینِ ارز دیجیتال، شبیه ترازنامه یا دفتر کل بانک است. هر ارز دارای بلاک چین مربوط به خود بوده و تمامی تراکنش های انجام شده را در خود و ثبت کرده و ذخیره می کند، اما برخلاف دفتر کل بانک، یک بلاک چین کریپتو، بین تمامی کاربران شبکه ارز دیجیتال، به اشتراک گذاشته شده و در دسترس است.

از ویژگی های جذاب و منحصر به فرد ارز های دیجیتال، آن است که هیچ شرکت، کشور یا شخص ثالثی کنترل آن را در دست ندارد و هر کسی می تواند در این شبکه حضور داشته باشد. بدین ترتیب، بلاک چین یک فناوری موفقیت‌آمیز است که از طریق  علوم کامپیوتر و نوآوری‌های ریاضی، امکان‌پذیر شده است.

هنگام پرداخت با ارز دیجیتال، نیازی به ارائه اطلاعات شخصی غیر ضروری به طرف مقابل ندارید. این بدان معناست که اطلاعات مالی شما از اشتراک گذاری با اشخاص ثالث مانند بانک ها، خدمات پرداخت، تبلیغ کنندگان و موسسه های مالی و اعتباری، محافظت می شود و از آنجایی که نیازی به ارسال اطلاعات حساس از طریق اینترنت نیست، خطر بسیار کمی وجود دارد که اطلاعات مالی شما به خطر بیفتد یا هویت شما مورد سرقت و سوء استفاده قرار گیرد.

هزینه حمله سایبری به بلاک چین

تقریباً تمام ارز های دیجیتال از جمله بیت‌کوین، اتریوم، تزوس و بیت‌کوین کش، با استفاده از فناوری به نام بلاک چین ایمن شده‌اند که دائماً توسط حجم عظیمی از قدرت محاسباتی بررسی و تأیید می‌شود.

این حجم از محاسبات، نیاز به سیستم ها و رایانه های بسیار پرقدرت دارد، به طوری که برآورد شده است که اگر شخصی بخواهد حمله سایبری به بلاک چین بیت کوین را انجام دهد، می بایست تجهیزات و رایانه هایی به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار در اختیار داشته باشد. حتی با این حال موفقیت حمله سایبری، تضمین شده نخواهد بود. به همین علت است که فن آوری بلاک چین، دیواری نفوذ ناپذیر در مقابل هکرها محسوب می شود.

قابلیت در دسترس بودن ارز های دیجیتال

از آنجایی که دارایی‌های ارز های دیجیتال شما به یک موسسه مالی، بانک یا دولت وابسته نیست، صرف نظر از اینکه در کدام کشور هستید، به واسطه دسترسی به اینترنت، شبکه انتقال کریپتو کارنسی ها در دسترس شما هستند.

شفافیت در شبکه کریپتو کارنسی ها

هر تراکنش در شبکه های بیت کوین، اتریوم، تزوس و بیت کوین کش، بدون استثنا به صورت عمومی منتشر می شود. این بدان معناست که جایی برای دستکاری تراکنش‌ها، تغییر در میزان عرضه پول یا تغییر قوانین در اواسط بازی وجود ندارد.

برگشت ناپذیری تراکنش ها

 

برگشت ناپذیری تراکنش ها

برخلاف پرداخت با کارت اعتباری بانکی، پرداخت‌های ارز دیجیتال برگشت پذیر نیستند. به همین دلیل، در این شبکه امکان کلاه برداری به شدت کاهش می یابد. بانک ها و موسسات مالی، وجوه زیادی را بابت جلوگیری از کلاه برداری در تراکنش هایشان، هزینه می کنند و به همین علت، کارمزدهای نقل و انتقال سنتی پول، زیاد است. در صورتی که در ارز های دیجیتال، به لطف بلاک چین، این هزینه ها به صفر نزدیک شده است.

ورژن دوم پول

ارز های دیجیتال، اولین جایگزین برای سیستم بانکداری سنتی هستند و در مقایسه با روش‌های پرداخت قبلی و نقل و انتقال سنتی دارایی‌ها، مزایای قدرتمندی دارند به طوری که می توان کریپتو کارنسی ها را به عنوان ورژن دوم پول در نظر گرفت. نوع جدیدی از پول نقد که بومی اینترنت است و این قابلیت را دارد که سریع ترین، آسان ترین، ارزان ترین، ایمن ترین و جهانی ترین راه مبادله ارزشی باشد که جهان تا به حال دیده است.

ارز های دیجیتال را می توان برای خرید کالاها یا خدمات استفاده کرد یا به عنوان بخشی از یک استراتژی سرمایه گذاری نگهداری کرد، اما نمی توان آنها را توسط هیچ مرجع مرکزی دستکاری کرد، به این دلیل که یک مرجع وجود ندارد. بنابراین مهم نیست که چه اتفاقی برای دولت ها یا کشورها می افتد، در هر صورت، ارز دیجیتال شما در امنیت کامل است.

پرسش کلیدی

پرسش اساسی در حوزه ارز های دیجیتال آن است که ارزش این نوع ارز ها، از کجا به دست می آید؟ پاسخ بسیار ساده است: ارزش اقتصادی ارز های دیجیتال، همانند سایر کالاها و خدمات، از عرضه و تقاضا ناشی می شود. عرضه به میزان موجودی گفته می شود (مانند تعداد بیت کوین هایی که در هر لحظه از زمان برای خرید در دسترس هستند) و تقاضا به تمایل کاربران برای داشتن بیت کوین اشاره دارد (به عنوان مثال، چه تعداد از مردم و به چه میزان می خواهند بیت کوین بخرند). در نهایت ارزش یک ارز دیجیتال، همیشه تعادلی بین این دو عامل خواهد بود.

انواع دیگری از روش های ارزش دهی وجود دارد که ارز های دیجیتال را ارزشمند تر می کند. به عنوان مثال وقتی مردم تمایل دارند که با ارز دیجیتال، خرید کنند یا آن را به یکدیگر هدیه دهند، همه اینها به نوعی، حمایت از یک سیستم جدید مالی است که می تواند روز به روز به ارزش آن بیافزاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *