تایم فریم (Time Frame) چیست؟

تایم فریم (Time Frame) در معاملات فارکس نشان دهنده بازه یا فاصله زمانی یک نمودار است که داده های قیمت را نمایش می دهد. به عبارت دیگر، تایم فریم عبارت است از دوره زمانی که در طی آن حرکات و نوسانات قیمت به تصویر کشیده می شود.

معامله گران از تایم فریم های مختلف برای تحلیل و تفسیر روندهای بازار، تصمیم گیری در مورد معاملات و تعیین نقاط ورود و خروج مناسب استفاده می کنند. بر این اساس، استراتژی معامله از نظر چارچوب زمانی، می تواند بلند مدت، میان مدت یا کوتاه مدت باشد.

تایم فریم های متداول در فارکس

 

تایم فریم های متداول در فارکس

نمودارهای قیمت در فارکس، در تایم فریم های مختلف از کوتاه مدت تا بلند مدت در دسترس هستند. در اینجا به چند تایم فریم متداول، که در بازار فارکس توسط معامله گران استفاده می شود، اشاره می گردد:

نمودارهای تیک: نمودارهای تیک یا ثانیه ای، لحظه به لحظه، هر معامله یا هر تغییر قیمت را، هر چند بسیار ناچیز هم باشد، نشان می دهد. این تایم فریم، دقیق ترین سطح حرکت قیمت را نشان می دهد و معمولاً توسط معامله گران نوسانگیر یا اسکالپرها استفاده می شود.

نمودار 1 دقیقه ای: این تایم فریم، اطلاعات قیمت را در بازه های زمانی یک دقیقه ای نمایش می دهد. این یک نمودار نسبت به تایم فریم تیک، نمای گسترده تری از حرکات بازار ارائه می دهد و برای معامله گرانی که معاملات کوتاه مدت یا معاملات روزانه را ترجیح می دهند مناسب است.

نمودار 5 دقیقه ای: این بازه زمانی، داده های قیمت را در بازه های زمانی پنج دقیقه ای نمایش می دهد. برخی از نویزهای کوتاه مدت را از بین می برد و به معامله گران اجازه می دهد تا الگوها و روندهای قیمت را در افق زمانی
کوتاه تری مشاهده کنند.

نمودار 15 دقیقه ای: نمودار 15 دقیقه ای نمای وسیع تری از بازار را ارائه می دهد و داده های قیمت را در فواصل زمانی 15 دقیقه نشان می دهد. معمولاً توسط معامله گران نوسانی استفاده می شود که برای چند ساعت تا چند روز وارد موقعیت معامله می شوند.

نمودار 1 ساعته: این بازه زمانی، داده های قیمت را در بازه های زمانی یک ساعته نمایش می دهد. این نمودار، برای معامله گرانی مناسب است که می خواهند روندهای میان مدت را به دست آورده و برای چند ساعت تا چند روز، پوزیشن خود را حفظ کنند.

نمودار 4 ساعته: این بازه زمانی، چشم انداز بلندمدتی را ارائه می دهد و داده های قیمت را در فواصل چهار ساعته نشان می دهد. معامله گران اسکالپر و سویینگر، اغلب از آن برای ثبت روند در چند روز یا چند هفته استفاده می کنند.

نمودار روزانه: در این نمودار، داده های قیمت برای هر روز معاملاتی نمایش داده می شود و نمای وسیع تری از بازار ارائه می دهد. سویینگرها و معامله گران بلندمدت، که چندین روز تا چند هفته در پوزیشن های خود می مانند، اغلب از تایم فریم روزانه استفاده می کنند.

نمودار هفتگی: این بازه زمانی، تصویری بزرگ از بازار ارائه می‌کند، به طوری که هر کندل، نشان‌دهنده داده‌های قیمت یک هفته است. معامله گران و سرمایه گذاران بلند مدت معمولاً از آن استفاده می کنند.

کدام تایم فریم مناسبتر است؟

 

کدام تایم فریم مناسبتر است؟

انتخاب تایم فریم، بستگی به سبک‌ها، استراتژی‌ها و ترجیحات معاملاتی تریدر دارد. تایم فریم های پایین تر، برای معامله‌گران اسکالپر که به دنبال سود سریع هستند، مناسب است، در حالی که برای معامله‌گران سویینگر، که بر روندهای گسترده‌تر و چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری بلندمدت تمرکز دارند تایم فریم های بالاتر مناسبتر است.

معامله گران باید چارچوب زمانی را انتخاب کنند که با اهداف معاملاتی آنها همسو باشد و به آنها اجازه دهد الگوهای قیمت را به طور موثر تجزیه و تحلیل کنند.

استراتژی های مولتی تایم فریم

در تحلیل تکنیکال، استفاده از تایم فریم های مختلف، می تواند به معامله گران در یافتن روندهای مهم تر و پیش بینی تغییرات قیمت، کمک کند. به این نکته می بایست اشاره کرد که در صورت وجود بازه های زمانی مختلف در مورد یک جفت ارز، می توان دیدگاه های متنوعی را استخراج کرد. لذا در بررسی تایم فریم های مختلف، می بایست معامله گر، تجربه لازم را برای بهره برداری صحیح از این سبک معاملاتی، داشته باشد.

تایم فریم های مورد استفاده در معاملات فارکس به طور کلی در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت طبقه بندی می شوند. معامله گران می توانند استفاده از تمام این بازه های زمانی معاملاتی را در دستور کار خود قرار دهند، یا هنگام تجزیه و تحلیل تکنیکال، فقط از یکی آنها استفاده کنند.

اگرچه می‌توان گفت که قانون نانوشته ای وجود دارد که طبق آن گفته می شود: تایم فریم های بالاتر، برای تجزیه و تحلیل استراتژی و تشخیص ورود به معاملات احتمالی و بازه زمانی های پایین تر، برای زمان‌بندی ورود به معامله مفید است.

تایم فریم های متداول در استراتژی های معامله گران

 

تایم فریم های متداول در استراتژی های معامله گران

معامله گرانی که رویکرد بلندمدت دارند و ممکن است که پوزیشن های خود را هفته ها باز نگه دارند، معمولا از تایم فریم هفتگی برای تحلیل تکنیکال استفاده کرده و از تایم فریم روزانه، برای تشخیص زمان مناسب برای ورود به معامله (تریگر) بهره می برند.

سویینگرها که اغلب رویکرد میان مدت دارند، معمولا از تایم فریم روزانه برای تحلیل تکنیکال استفاده کرده و از تایم فریم 4 ساعته، برای تشخیص زمان مناسب برای ورود به معامله (تریگر) بهره می برند.

معامله گران روزانه از تایم فریم 4 ساعته برای تحلیل و از بازه زمانی یکساعته یا 15 دقیقه، برای ورود به پوزیشن استفاده می نمایند.

بررسی ویژگی های تایم فریم 4 ساعته

تایم فریم 4 ساعته اغلب به دلایل مختلفی به عنوان یک چارچوب زمانی مطلوب برای معاملات روزانه و سویینگ در نظر گرفته می شود. این موضوع به دلیل ویژگی های خاصی است که این Time Frame از آنها برخوردار است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

  • افق زمانی متوازن: بازه زمانی 4 ساعته، دیدگاه های کوتاه مدت و بلندمدت را متعادل می کند. در مقایسه با بازه‌های زمانی کوتاه‌تر مانند نمودارهای ۱ دقیقه‌ای یا ۱۵ دقیقه‌ای، دید وسیع‌تری از بازار ارائه می‌کند و به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا حرکت‌ها و روندهای قیمتی قابل توجهی را زیر نظر بگیرند. در عین حال، به اندازه نمودارهای روزانه یا هفتگی بلندمدت نیست، و برای معامله گرانی که نمی خواهند برای مدت طولانی، معامله باز داشته باشند، مناسب است.
  • کاهش نویز: بازه زمانی های بالاتر، برخی از نوسانات کوتاه‌مدت قیمت و نویز بازار را، که می‌تواند در بازه‌های زمانی پایین‌تر وجود داشته باشد، فیلتر می‌کند. این به معامله‌گران سویینگر اجازه می‌دهد تا روی روندها و الگوهای مهم قیمت تمرکز کنند. به این ترتیب می‌توان تصمیم‌گیری را بهبود بخشیده و تأثیر نوسانات کوتاه‌مدت، کاهش خواهد یافت.
  • فرصت های معاملاتی مناسب: بازه زمانی 4 ساعته باعث ایجاد تعادل در حرکت های قیمتی و ایجاد فرصت های معاملاتی می شود. این به معامله گران روزانه، اجازه می دهد تا روندهای سودآور بالقوه را شناسایی کرده و در آن معامله کنند. علاوه بر این، این بازه زمانی می تواند به معامله گران کمک کند تا از معامله بیش از حد خودداری کنند، زیرا نیازی به نظارت مداوم بر چارت ندارند و می توانند در
    زمان های خاصی در طول روز معاملات انجام دهند.
  • انعطاف پذیری: چارچوب زمانی 4 ساعته برای معامله گرانی که ممکن است اشتغال دیگری داشته یا نتوانند به طور مداوم، نمودار را در طول روز نظارت کنند، مناسب است. با شکل‌گیری کندل های 4 ساعته، معامله‌گران نیاز کمتری برای تصمیم‌گیری فوری در معاملات دارند، لذا برای کسانی که رویکرد معاملاتی آرام‌تری را ترجیح می‌دهند، مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *