تحلیل تکنیکال چیست؟

معامله گران در بازارهای مالی، همواره با این چالش روبرو بوده اند که با چه ابزارها و روش هایی، می توانند نحوه حرکت قیمت را در آینده پیش بینی کنند. در این راستا، تحلیل تکنیکال از جمله روش های متداول مورد استفاده برای پیش بینی قیمت است که در ادامه به تعاریف و ویژگی های هر پرداخته خواهد شد.

به طور کلی تئوری در بازارهای مالی رواج دارد که بیان می کند اگر یک معامله‌گر بتواند الگوهای قبلی قیمت را شناسایی کند، می‌تواند پیش‌بینی نسبتاً دقیقی از حرکت های قیمتی در آینده داشته باشد. بر این اساس، روشی موسوم به تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی تعریف و ابداع شده که در آن برای بررسی و پیش‌بینی حرکت قیمت در آینده، از نمودارهای قیمت و آمار بازار در گذشته استفاده می شود.

تحلیلگران تکنیکال، طیف وسیعی از ابزارها را در اختیار دارند که می توانند از آنها برای یافتن روندها و الگوها در نمودارها استفاده کنند. از جمله این ابزارها می توان به میانگین های متحرک، سطوح حمایت و مقاومت، باندهای بولینگر و موارد دیگر اشاره کرد. هدف استفاده از تمام این ابزارها، درک آسان تر حرکات نمودار و شناسایی روندهای قیمت در آینده است.

 

تحلیل تکنیکال چیست؟

 

 

تاریخچه تحلیل تکنیکال

چندین قرن پیش در بازارهای ذرت انگلستان و بازارهای برنج ژاپن، تاجران روشی را برای ثبت معاملات ابداع کردند که به آنها این امکان را می داد که در یک نگاه متوجه شوند که مردم چقدر برای محصول پرداخت کرده اند. با کمک این اطلاعات، آنها توانستند محل تعادل عرضه و تقاضا را تشخیص داده و بر اساس آن بتوانند قیمت های توافقی خود در آینده را تعیین کنند.

شکل ظاهری این بررسی ها، به صورت مجموعه‌ای از علامت‌گذاری‌ها بر روی یک صفحه و در سطوح مختلف بود تا قیمت‌ها را هنگام افزایش و کاهش نشان دهد. چیزی که بعدها و به مرور تبدیل به نمودار نقطه و خط شد.

ویژگی های تحلیل تکنیکال

 

ویژگی های تحلیل تکنیکال

توانایی شناسایی سیگنال‌های مربوط به روند قیمت در بازار، از اجزای کلیدی هر استراتژی معاملاتی است. معامله گران باید برای یافتن بهترین نقاط ورود و خروج به معامله در نمودار قیمت، چاره ای بیاندیشند که در این راستا، استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال، یک روش بسیار محبوب و متداول است، به گونه ای که حتی استفاده وسیع معامله گران از روش های متداول در تحلیل تکنیکال، موجب شکل گیری و شکوفایی برخی قواعد معاملاتی در بازار نیز شده است.

به عنوان مثال، اغلب معامله‌گران، از شاخص‌های مشابه برای یافتن سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند، لذا به طور خودکار، خریداران و فروشندگان بیشتری در اطراف این سطوح تجمع می یابند و از این رو، الگوها و رفتارهای قیمت، دائما در حال تکرار است.

با تمام تمهیدات به کار رفته در تحلیل تکنیکال، باید توجه داشت که همیشه عنصری از رفتار بازار وجود خواهد داشت که قابل پیش بینی نیست. هیچ تضمین قطعی وجود ندارد که هر شکلی از تجزیه و تحلیل به طور صد در صد، دقیق باشد. جمله معروفی در بین معامله گران تکنیکال وجود دارد به این مضمون که “آن چه که در بازار مالی قطعی است، عدم قطعیت است”.

اصول تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال بر سه اصل استوار است:

  • در بازار مالی، همه چیز، متمرکز بر قیمت است. بنابراین برای پیش بینی هرگونه تغییری در قیمت، می بایست فقط بر روی نمودار قیمت تمرکز کرد.
  • قیمت همیشه در یک روند حرکت می کند و تمایل دارد که آن را تکرا کند، بنابراین حرکت نامنظم در قیمت، بی معنی است.
  • قیمت تمایل به تکرار الگوهای خود دارد. بنابراین، از روندهای گذشته می توان برای تفسیر تغییرات قیمت در آینده استفاده کرد.

 

 

مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال

بدیهی است که یک معامله گر برای انجام تحلیل تکنیکال، نیازمند حداقل ابزارهایی است که بتواند با استفاده از آنها، با ماهیت تغییرات قیمت در بازار، ارتباط برقرار کند که در این بخش به اهم این ابزار اشاره می شود:

نمودار قیمت

نمودار قیمت، اساسی ترین ابزار تحلیل تکنیکال است. یک تحلیلگر تکنیکال از نمودارها به عنوان منبع اطلاعاتی استفاده می کند. بسته به اهداف معاملاتی، انواع مختلفی از نمودارها توسط معامله گران آنها استفاده می شود که سه نوع اصلی آن عبارتند از نمودار خطی، نمودار میله ای و نمودار شمعی.

تحلیلگران تکنیکال همچنین از الگوهای نمودار برای شناسایی سیگنال های معاملاتی استفاده می کنند. آنها بر این باورند که الگوهای معاملاتی خاص، تمایل دارند دوباره تکرار شوند و در صورت تکرار، اغلب نتایج مشابهی را ایجاد می کنند.

بهترین بازه زمانی برای آغاز تحلیل، بازه های زمانی بلند مدت مانند تایم فریم های ماهانه و هفتگی است، زیرا این نمودارها نمای کلی خوبی از روند قیمت ارائه می دهند. پس از این که معامله گر دیدگاه کلی از قیمت را به دست آورد، می تواند از نمودارهای روزانه و ساعتی بهره ببرد. رعایت کردن سلسله مراتب بازه های زمانی، موجب می شود که معامله گر، از نوسانات فریبنده در تایم فریم های پایین، در امان بماند.

روند

نحوه شناسایی روندها یکی از مهمترین مفاهیم تحلیل تکنیکال است. روند، جهت کلی بازار را نشان می دهد. با این حال، شناسایی روندها همیشه ساده نیست، زیرا قیمت ها به ندرت در خطوط مستقیم حرکت کرده و دائما در حال ساختن سقف ها و کف های متعدد هستند.

به طور کلی سه نوع روند در بازار وجود دارد: روند صعودی، روند نزولی و روند جانبی (رنج).

یک روند صعودی شامل سقف ها و کف های بالاتر است، در حالی که یک روند نزولی شامل سقف ها و کف های پایین تر می باشد. یک روند جانبی زمانی اتفاق می افتد که قیمت تمایل چندانی به بالا یا پایین رفتن ندارد و در تقریبا در یک رنج مسطح، سقف و کف می سازد.

خطوط روند یک تکنیک ساده نموداری است که در آن از خطوط مستقیم برای اتصال کف های صعودی یا سقف های نزولی استفاده می شود. تحلیل گران تکنیکال، از خطوط روند، برای تشخیص سطوح حمایت و مقاومت نیز استفاده می کنند.

سطوح حمایت و مقاومت

 

سطوح حمایت و مقاومت

 

سطوح حمایت و مقاومت یکی دیگر از مفاهیم مهم تحلیل تکنیکال است. این سطوح، نواحی روی نمودار هستند که قیمت برای شکستن آنها می بایست تلاش زیادی بکند. سطوح حمایت زمانی شکل می‌گیرند که قیمت بازار در حال نزول به آن می‌رسد و بعد از برخورد به آن، جهش می‌کند. سطح مقاومت زمانی شکل می گیرد که یک بازار در حال صعود، به سقف رسیده و با برخورد به آن، سقوط می کند.

هر چه قیمت بیشتر به این سطوح حمایت یا مقاومت برخورد کند و معکوس شود، خط پیش بینی شده برای سطوح آتی قابل اعتمادتر خواهد بود. سطوح حمایت و مقاومت می توانند برای کمک به تصمیم گیری در خصوص معاملات استفاده شده و همچنین می توانند هشدار برگشت قیمت را به معامله گر اعلام کنند.

کندل استیک ها

بسیاری از تحلیل گران تکنیکال، هنگام مشاهده داده های مربوط به قیمت، از نمودارهای کندل استیک استفاده می کنند، چرا که کندل استیک ها با نمایش محل باز شدن، بسته شدن، ماکزیمم و مینیمم قیمت، نبرد بین خریداران و فروشندگان را به روشی گرافیکی بسیار ساده ارائه می دهند.

نمودارهای کندل استیک نیز طیف وسیعی از الگوهای کندل استیک را دارند که بسیاری از آنها بر روانشناسی بازار و نبرد مداوم بین خریداران و فروشندگان تمرکز دارند.

 

 

انواع روش های متداول تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال، شامل سبک ها و روش های متنوع و گسترده ای است که به مرور زمان توسعه داده شده و تکمیل شده اند و البته که با گذشت زمان، روش های جدید نیز ابداع خواهد شد. از روش های متداول تحلیل تکنیکال می توان به تکنیکال کلاسیک، پرایس اکشن (که خود، طیف گسترده ای از سبکهایی نظیر خطوط روند، سطوح حمایت و مقاومت، اسمارت مانی، ICT ، RTM ، القای نقدینگی و … را در بر می گیرد)، امواج الیوت و الگوهای هارمونیک اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *