تحلیل تکنیکال کلاسیک + الگوهای کلاسیک قیمت

تاریخچه تحلیل تکنیکال کلاسیک

در خصوص تاریخچه تحلیل تکنیکال کلاسیک باید گفت، جوزف دلا وگا اولین کسی بود که ایده­هایی را مطرح کرد که شبیه به روش­هایی است که هم­اکنون در تحلیل تکنیکال مدرن استفاده می­شود. او از سال 1650 تا 1692 میلادی در آمستردام زندگی کرد و مطالعاتی را در مورد معاملات بورس اوراق بهادار آمستردام انجام داد. همچنین این عقیده وجود دارد که تحلیل تکنیکال از آسیا و مشخصا کشور ژاپن آغاز شده که طی آن در آغاز قرن 18 ، یک برنج­کار ژاپنی، تجزیه و تحلیل قیمت برنج را در قالب نمودارهای کندل استیک انجام داد.

با این حال، چارلز داو موسس وال استریت ژورنال در ابتدای قرن بیستم، تحلیل تکنیکال مدرن را پایه­ریزی کرد. او در مجله موسسه خود، 255 سرمقاله منتشر کرد و در آنها اطلاعات بازار سهام آمریکا را به طور کامل تجزیه و تحلیل کرد. به عقیده وی، داده­های قیمت دارای نظم و چرخه هستند. این مفهوم به “نظریه داو” معروف است. پس از آن و در طی قرن بیستم، افراد دیگری نظیر وایکوف و الیوت در راستای توسعه تحلیل تکنیکال گام برداشتند و در نهایت تجزیه و تحلیل فنی در نیمه دوم قرن بیستم به دلیل ظهور و استفاده گسترده از رایانه با سرعت بیشتری توسعه پیدا کرد.

 

 

مبانی تحلیل تکنیکال کلاسیک

 

مبانی تحلیل تکنیکال کلاسیک

به طور کلی مبنای تحلیل تکنیکال کلاسیک در بازارهای مالی، حرکات تاریخی قیمت است. به عبارت دیگر، بر اساس این نظریه، بازارها تمایل به حرکت در الگوهای متوالی و تکراری دارند. به همین دلیل است که اگر عملکرد قیمت در گذشته تحلیل شود، می­توان بر اساس آن الگوهایی ابداع کرد که می­توان از تکرار این الگوها جهت پیش­بینی روند قیمت در آینده، بهره برد.

اصول تحلیل تکنیکال کلاسیک

تحلیل تکنیکال کلاسیک بر سه اصل مهم استوار است:

اصل اول: بازارها همه چیز را در نظر می­گیرند. این اصل به ما می­گوید که تمام اطلاعات شناخته شده و ناشناخته قبلاً در قیمت اخیر منعکس شده است. به عنوان مثال، یک شخص بر مبنای اطلاعاتی که دارد، پیش­بینی می­کند که قیمت سهام یک شرکت در سه ماه آینده افزایش خواهد یافت. این شخص علیرغم این که موضوع را علنی کند (به اصطلاح به صورت زیرمیزی) حجم زیادی از سهام این شرکت خریداری می­کند. بر اساس اصل اول، قیمت به اقدامات او واکنش نشان می­دهد و به تحلیلگر تکنیکال از طریق نمودار نشان می­دهد که خرید ایده خوبی است.

 

اصل دوم: قیمت در طول یک روند حرکت می کند. تمام حرکات اصلی بازار نتیجه یک روند است. مفهوم روند پایه تحلیل تکنیکال کلاسیک است. وایکوف روند را خط کوچکترین مقاومت برای حرکت قیمت نامید. تئوری داو سه نوع روند را مشخص می کند: اولیه (بلند مدت)، ثانویه (میان مدت) و کوچک (کوتاه مدت).

اصل سوم: تاریخ قیمت، تمایل به تکرار دارد. دلیل این موضوع آن است که فعالان بازار به دلایل روانشناسی، به حرکات قیمت در هر مقطع زمانی، تقریباً به صورت مشابه واکنش نشان می­دهند. به عنوان مثال، فعالان بازار در بازارهای دارای روند صعودی حریص می­شوند و صرف نظر از اینکه قیمت­ها چقدر بالا هستند، تمایل به خرید دارند. به همین ترتیب، فعالان بازار با مشاهده روند نزولی دچار وحشت شده و با وجود پایین بودن قیمت، تمایل به فروش پیدا می­کنند.

مزایای تحلیل تکنیکال کلاسیک

 

مزایای تحلیل تکنیکال کلاسیک

تحلیل تکنیکال کلاسیک دارای مزایای قابل توجهی است از جمله این که واضح و قابل درک است. با این حال، باید توجه داشت که این بدان معنا نیست که تجارت می­تواند برای کسب درآمد آسان باشد. هر فردی برای درک بازار به زمان، صبر و آموزش خاص نیاز دارد.

از یک استراتژی می توان در چندین بازار استفاده کرد. صرف­نظر از اینکه آیا معاملات آتی، فارکس، کالاهای اولیه یا سهام را تجزیه و تحلیل می­کنید، می­توانید یک استراتژی را (به شرطی که داده­های تاریخی و نقدینگی در بازار مورد مطالعه موجود باشد)، اعمال کنید.

می توانید از تحلیل تکنیکال در هر بازه زمانی استفاده کنید تا با سبک معاملاتی شما مطابقت بیشتری داشته باشد. اسکالپرها، معامله‌گران روزانه، معامله‌گران نوسانی و سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌توانند از تجزیه و تحلیل تکنیکال بازارها سود زیادی کسب کنند.

علیرغم تمام مزایای اشاره شده، باید توجه داشت که تحلیل تکنیکال کلاسیک کاملا ذهنی است و این موضوع نقطه ضعف بزرگی برای این روش محسوب می­گردد.

 

 

الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال

یک تریدر در هنگام ترید معمولاً با ترسیم خطوط و نگاه کردن به الگوهای ایجاد شده در چارت، روند حرکت قیمت را پیش­بینی می کند. الگوهای کلاسیک تحلیل تکنیکال، ساده­ترین الگوهای معاملاتی هستند که به راحتی قابل تشخیص بوده و بهترین انتخاب برای مبتدیان است. در ادامه این نوشتار به مهمترین این الگوها پرداخته خواهد شد:

خطوط روند

از متداولترین الگوهای کلاسیک، خط روند ساده است. در حرکات صعودی و رو به بالا، این خط با متصل کردن کف­های متوالی قیمت به یکدیگر ترسیم می­شود. برعکس در حرکات نزولی و رو به پایین، این خط با متصل کردن سقف­های متوالی قیمت به یکدیگر ترسیم خواهد شد.

 

خطوط روندخطوط روند 2

الگوی پرچم

این الگو یکی دیگر از الگوهای کلاسیک است که معمولاً نشان می­دهد که روند فعلی ادامه خواهد داشت. این الگو دو بخش میله پرچم و خود پرچم تشکیل شده و در صورت ادامه روند پس از این الگو، قیمت حداقل به اندازه میله پرچم در همان راستا حرکت خواهد کرد. در این رابطه، پرچم­ها به دو دسته صعودی و نزولی تقسیم می­شوند:

پرچم های صعودی: پرچم های صعودی معمولاً در طول یک روند صعودی رخ می­دهند. آنها پس از یک حرکت ناگهانی به سمت بالا شکل گرفته و اغلب با ادامه حرکت به سمت بالا دنبال می­شوند.

 

پرچم های نزولی

پرچم های نزولی: پرچم های نزولی معمولاً در طول یک روند نزولی رخ می­دهند. آنها پس از یک حرکت ناگهانی به سمت پایین شکل گرفته و اغلب با ادامه حرکت به سمت پایین دنبال می­شوند.

 

الگوی پرچم

 

پننتها (Pennants)

پننت­ها نسخه دیگری از پرچم‌ها هستند، اما خطوط دو طرف پرچم در ناحیه تثبیت به هم می‌رسند و شکلی نزدیک به یک مثلث را تشکیل می‌دهند. پننت­ها هم به عنوان شاخصی برای ادامه روند احتمالی عمل می­کنند. با این حال، آنها را نمی­توان شاخص­های قوی محسوب نمود و بنابراین با توجه به زمینه­ای که الگو در آن رخ می­دهد، می­بایست به دقت تفسیر شوند. پننت­ها به سه دسته صعودی، نزولی و متقارن تقسیم می­شوند:

پننت صعودی

پننت صعودی

 

پننت نزولی

پننت نزولی

 

پننت متقارن

پننت متقارن

 

 

وج­ها (Wedges)

از دیگر الگوهای کلاسیک وج ­ها Wedges هستند که یک تغییر احتمالی در روند آینده را نشان میدهند. این الگو زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت به طور مکرر یک خط روند تشکیل‌شده را آزمایش می‌کند، اما همچنان به خط روند دیگر تشکیل‌شده توسط سطوح پایین بازمی‌گردد. هنگامی که این دو خط روند به شکل گوه ای همگرا می شوند، روند ممکن است معکوس شود. این الگو اغلب با حجم های کمتر همراه است که به طور کلی نشان می دهد که روند به تدریج قدرت خود را از دست می دهد.

وج صعودی: وج­های صعودی سیگنال‌های نزولی هستند و زمانی ایجاد می‌شوند که دامنه معاملات در طول زمان باریک می‌شود اما شیب قطعی به سمت بالا را نشان می‌دهد. این بدان معناست که بر خلاف پننت­های صعودی، هر دو کف و سقف متوالی در این الگو، با باریک شدن دامنه معاملات به سمت راس وج در حال افزایش خواهند بود. وج­های صعودی معمولاً در پایان یک روند صعودی شکل می‌گیرند و نشان‌دهنده یک بازگشت معکوس هستند. با این حال می‌توانند گهگاه در میانه یک روند نزولی قوی نیز شکل بگیرند. در این حالت ادامه روند اصلی، نزولی خواهد بود.

 

وج صعودی

وج نزولی: وج­های نزولی سیگنال‌های صعودی هستند و زمانی ایجاد می‌شوند که دامنه معاملات در طول زمان باریک می‌شود اما شیب قطعی به سمت پایین را نشان می‌دهد. این بدان معناست که بر خلاف پننت­های نزولی، هر دو کف و سقف متوالی در این الگو، با باریک شدن دامنه معاملات به سمت قعر وج در حال کاهش خواهند بود. وج­های نزولی معمولاً در پایان یک روند نزولی شکل می‌گیرند و نشان‌دهنده یک بازگشت معکوس هستند. با این حال می‌توانند گهگاه در میانه یک روند صعودی قوی نیز شکل بگیرند. در این حالت ادامه روند اصلی، صعودی خواهد بود.

 

وج نزولی

ساده سازی­ شده الگوی وج، آن است که معمولا قیمت در راستای خلافِ شکل­گیری وج خواهد شکست و به حرکت خود ادامه خواهد داد.

 

الگوی وج

سقف دوقلو

این الگو به شکل یک M در چارت قیمت قابل مشاهده است. این یک الگوی نزولی است که نشان می­دهد روند در شرف معکوس شدن و ریزش خواهد بود.

 

سقف دوقلو

کف دوقلو

این الگو به شکل یک W در چارت قیمت قابل مشاهده است. این یک الگوی صعودی است که نشان می­دهد روند در شرف معکوس شدن است.

 

کف دوقلو

الگوی سر و شانه

این الگوی کلاسیک یک بازگشت احتمالی نزولی را در آینده نشان می­دهد.

 

الگوی سر و شانه

الگوی سر و شانه برعکس

این الگوی کلاسیک یک بازگشت احتمالی صعودی را در آینده نشان می­دهد.

 

الگوی سر و شانه برعکس

بکارگیری الگوهای کلاسیک

الگوهای کلاسیک، برخی از شناخته شده­ترین و پرکاربردترین ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که هم توسط مبتدیان و هم تریدرهای باتجربه مورد استفاده قرار می­گیرنداین الگوها می­توانند حتی با دانش اندک یا بدون آگاهی از دلایل اساسی در پشت حرکت قیمت به کار روند، اما بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که الگوهای نمودار باید با دقت استفاده شوند. حتی اگر در مورد الگویی که در نمودار می­بینید مطمئن هستید، باز هم توصیه می­شود از ابزارهای مدیریت ریسک در پوزیشن خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *