کندل استیک (Candle Stick) + کاربرد در نمودار قیمت

کندل استیک Candle Stick چیست ؟

کندل استیک” Candle Stick یا نمودار شمعی نوعی نمودار قیمت است که در نمودار قیمت-زمان استفاده می­شود و قیمت­های بالا، پایین، باز و بسته شدن ارزش یک دارایی را برای یک دوره خاص نمایش می­دهد. معامله­گرانی که به دنبال تحلیل الگوهای نمودار هستند می­توانند از کندل استفاده کنند.

تاریخچه کندل استیک

 

تاریخچه کندل استیک

در قرن هفدهم، مهمترین تجارت در کشور ژاپن، تجارت برنج بود. در آن زمان ژاپنی­ها شروع به استفاده از تحلیل تکنیکال برای تجارت برنج کردند و برای اولین بار از کندل استیک جهت تحلیل قیمت برنج در مقاطع زمانی مشخص، بهره بردند. به همین دلیل، گاهی اوقات از واژه کندل ژاپنی هم از آن یاد می­شود. نسخه اولیه این نوع تحلیل با آن چه که در حدود سال 1900 میلادی توسط چارلز داو پایه­گذاری شد، متفاوت بود ولی بسیاری از اصول آنها مشابه بود که این اصول عبارتند از:

  • اینکه چه اتفاقی در قیمت می­افتد بسیار مهمتر از چرایی آن اتفاق است (اخبار، درآمد و …)
  • تمام اطلاعات بازار تجارت، در قیمت منعکس می­شود.
  • خریداران و فروشندگان بازارها را بر اساس انتظارات و احساسات (ترس و طمع) حرکت می­دهند.
  • بازارها نوسان دارند.
  • قیمت واقعی ممکن است ارزش ذاتی دارایی را منعکس نکند.

اجزای کندل استیک

معامله­گران بازارهای مالی، می­بایست با مولفه­های کلیدی یک کندل آشنایی داشته و قادر باشند که زبان این نوع نمودار را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کنند. در این رابطه، مطابق شکل، یک کندل، از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • بدنه: این بخش میله ضخیم کندل است و تفاوت بین قیمت باز و بسته شدن را در جلسه معاملاتی نشان
    می­دهد.
  • سایه بالا (Upper Shadow): این خطی است که بالای بدنه امتداد می­یابد و بالاترین نقطه­ای را که قیمت در یک بازه معاملاتی به آن رسیده است را نشان می­دهد.
  • سایه پایین (Lower Shadow): این خطی است که پایین بدنه امتداد می­یابد و پایین­ترین نقطه­ای را که قیمت در یک بازه معاملاتی به آن رسیده است را نشان می­دهد.
  • رنگ: رنگ شمع یا کندل نیز بسیار مهم است چرا که مشخص می­کند که قیمت کلی در بازه مورد نظر، افزایش یافته یا کاهش پیدا کرده است. به طور سنتی از رنگ سبز برای افزایش قیمت استفاده می­شود که قیمت باز شدن (Open) در پایین و بسته شدن (Close) در بالا قرار دارد. برخی از پلتفرم ها به جای رنگ سبز از آبی استفاده می­کنند. کندل­ های قرمز رنگ برای نشان دادن قیمت­های در حال کاهش استفاده می­شوند که در این نوع کندل­ها، قیمت باز شدن در بالا و قیمت بسته شدن در پایین قرار دارد. اصطلاحا به کندل­های سبز (یا آبی)، کندل صعودی و به کندل­های قرمز رنگ، کندل نزولی گفته می­شود.

اجزای کندل استیک

 

مزایای نمودار کندلی

 

مزایای نمودار کندلی

در مقایسه با نمودارهای میله­ای سنتی، بسیاری از معامله­گران، نمودارهای شمعی یا کندلی را از نظر بصری جذابت­تر و تفسیر آن را آسان­تر می­دانند. هر کندل تصویر ساده و بصری جذابی از عملکرد قیمت ارائه می­دهد. یک معامله­گر (تریدر) می­تواند فورا رابطه بین باز و بسته شدن قیمت و همچنین بالاترین و پایین­ترین قیمت را در یک بازه زمانی مشخص، بررسی کرده و با یکدیگر مقایسه کند.

رابطه بین باز و بسته شدن قیمت، در هنگام ترید اطلاعات مهمی است که می­تواند نشان دهنده فشار خرید یا فشار فروش باشد.

برخی از مهمترین انواع کندل

بر اساس شکل ظاهری، کندل­ها به انواع مختلفی تقسیم می­شوند که هر کدام تعبیر و تفسیر مختص به خود را در چارت قیمت دارا می­باشد. در این بخش از نوشتار، به برخی از مهمترین انواع کندل اشاره می­شود:

مشخصه این نوع کندل، کوتاه بودن طول بدنه (به معنای محدوده معاملاتی کوچک) با قیمت باز و بسته شدن تقریباً برابر است. در این کندل، سایه بالا و پایین برابر است. تفسیر این کندل فارغ از رنگ آن، برابر بودن قدرت خریداران و فروشندگان یا وجود تردید در بازار است.

معرفی کندل دوجی

 

 

کندل چکش (Hammer)

مشخصه این نوع کندل، کوتاه بودن سایه بالا (یا بطور کلی بدون سایه بالا) و بلند بودن سایه پایین است. این کندل فارغ از رنگ، نشان دهنده ورود خریداران به بازار و افزایش قدرت خریداران است. گاها به این نوع کندل، پین­بار هم گفته می­شود.

 

کندل چکش (Hammer)

کندل چکش معکوس (Inverse Hammer)

مشخصه این نوع کندل، کوتاه بودن سایه پایین (یا بطور کلی بدون سایه پایین) و بلند بودن سایه بالا است. این کندل فارغ از رنگ، نشان دهنده ورود فروشندگان به بازار و افزایش قدرت فروشندگان است.

 

کندل چکش معکوس (Inverse Hammer)

کندل اسپایک(Spike)

مشخصه این نوع کندل، بدنه بلند با سایه­های بسیار کوتاه است. اگر رنگ این کندل سبز (یا آبی) باشد که نشان دهنده صعودی بودن قیمت است، بیانگر قدرت زیاد خریداران و ضعف در فروشندگان است. برعکس، در کندل اسپایک با رنگ قرمز، فروشندگان حاکم بر بازار بوده و خریداران در ضعف هستند.

 

کندل اسپایک(Spike)

کندل بدون سایه

این نوع کندل، فقط از یک بدنه تشکیل شده و فاقد سایه (شدو) در بالا و پایین است. تفسیر این نوع کندل، وجود هیجان زیاد در بازار در راستای رنگ کندل است.

 

نحوه استفاده از کندل در هنگام معامله

 

نحوه استفاده از کندل در هنگام معامله

قسمت­های مختلف یک کندل، معانی و تفاسیر مهمی می­تواند در مورد قیمت به معامله­گر بدهد. گاهی اوقات، شکل، رنگ و جهت یک کندل ممکن است تصادفی به نظر برسد، اما گاهی اوقات ممکن است تعدادی کندل در کنار یکدیگر، تشکیل یک الگوی کندلی بدهند که معنی خاصی را در پی داشته باشد.

الگوهای کندل استیک Candle Stick قادر به نشان دادن مناطق حمایت و مقاومت هستند و همچنین می­توانند به معامله­گران در انجام پیش­بینی­های قیمت کمک کنند. با این حال چیزهای زیادی هم وجود دارد که کندل نمی­تواند به تریدر بگوید. به عنوان مثال، شما نمی توانید با استفاده از کندل بگویید که چرا باز و بسته شدن قیمت، مشابه یا متفاوت است، لذا الگوهای کندل استیک باید همراه با سایر اشکال تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار گیرند تا حدس معامله­گر در مورد روند قیمت را بیشتر تأیید کند.

الگوهای کندل استیک Candle Stick، موضوع مفصلی است که در نوشتاری دیگر به تفصیل به آن پرداخته خواهد شد. لیکن برای آغاز آشنایی خواننده در زمینه الگوهای کندلی، در ادامه به یکی از الگوهای بسیار پرکاربرد در تحلیل تکنیکال اشاره می­گردد.

الگوی انگلف (پوشانندگی)

این الگوی کندلی متشکل از دو کندل با دو رنگ متفاوت است که بدنه کندل دوم، تمامی بدنه و سایه­های کندل اول را می­پوشاند. تفسیر این الگو آن است که بازار در جهت رنگ کندل دوم، در حال چرخش است. به عنوان مثال اگر کندل اول سبز و کندل دوم (کندل پوشاننده) قرمز باشد، نشانه قدرت گرفتن فروشندگان و ضعف مفرط خریداران است و تریدر باید مترصد آغاز حرکت نزولی احتمالی در نمودار قیمت باشد.

جایگاه تجربه در استفاده از الگوها

موضوعی که لازم است به آن توجه شود آن است به طور کلی، وقتی در یک چارت، الگوی کندلی خاصی اتفاق می­افتد (مثلا همین انگلفینگ)، الزاما تفسیر این الگو ممکن است در چارت اتفاق نیافتد یا با تاخیر اتفاق بیافتد. این امر به دنبال همان سخنی است که پیشتر نیز گفته شد و آن تطابق این الگوهای کندلی با سایر ابزار تحلیل تکنیکال و حتی فاندامنتال است.

چه بسا یک الگوی انگلف در یک بازه زمانی مشخص در قیمت رخ بدهد، لیکن سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، حرکت تفسیری الگوی کندلی را تایید نکنند. اینجاست که یک تریدر، باید تمامی شواهد و قرائن تحلیل نمودار را کنار یکدیگر قرار داده و بر اساس آن، تصمیم درست را اتخاذ کند و این مهارت در هیچ دوره آموزشی به دست نخواهد آمد مگر از طریق تجربه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *