هج (Hedge) چیست؟

بازارهای مالی، با توجه به تغییرات عرضه و تقاضا، دائما در حال نوسان هستند و این نوسانات موجب می شود که ریسک ورود به معامله افزایش یابد. از همین رو معامله گران به دنبال روش هایی هستند که ریسک ضرر را در پوزیشن های خود به حداقل برسانند، بدیهی است که نوع روش هایی که برای کاهش ریسک معامله به کار می روند بستگی به ماهیت بازار مالی دارد که معامله گر در آن اقدام به انجام معامله می کند.

به عنوان مثال روشهایی که برای کاهش ریسک در بازار خرید سهام به کار می روند، با روش های کاهش ریسک در بازار فارکس، متفاوت است. هج (Hedge) کردن یا هجینگ، یکی از این روش های کاهش ریسک در معامله است که در ادامه این نوشتار به انواع مختلف آن اشاره می شود.

همانطور که اشاره شد، معامله گران و شرکت هایی که در بازارهای مالی فعالیت می کنند، دائما در معرض ریسک سرمایه هستند. به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی، طی فرآیند افزایش قیمت سوخت جت، در معرض خطر ضرر مالی قرار دارد.

از طرف دیگر، منشا افزایش قیمت سوخت، افزایش قیمت نفت خام است. لذا شرکت هواپیمایی برای کاهش ریسک افزایش قیمت سوخت، اقدام به خرید قرارداد آتی نفت خام می نماید.

بدین ترتیب، سود حاصله از قرارداد آتی نفت خام، ضرر افزایش قیمت سوخت جت را جبران می نماید. در این حالت اصطلاحا، شرکت مذکور، برای پوشش ریسک مالی، هجینگ کرده است.

از محبوب ترین سهام های بین الملل برای تریدر ها میتوان به سهام شرکت های زیر اشاره کرد :

سهام الی لیلی eli lilly
سهام شرکت آرامکو (Aramco)
سهام جی پی مورگان j.p morgan
سهام تسلا tesla
سهام شرکت اپل apple
سهام کوکاکولا coca cola
سهام شرکت ویزا Visa
سهام NVIDIA

 

هج در بازار فارکس

 

هج (Hedge) در بازار فارکس

هج در بازارهای مالی دوطرفه همانند بازار فارکس، متداول است. مفهوم بازار دو طرفه این است که معامله گر هم از طریق معامله خرید و هم فروش، می تواند کسب سود کند.

مفهوم کلی هج (Hedge) در فارکس، ورود به پوزیشن در بازار برای جبران ضررهای احتمالی در پوزیشن های دیگر است. این روش به عنوان راهی برای تضمین در برابر حرکات نامطلوب بازار و کاهش تأثیر نوسانات بازار بر سرمایه معامله‌گران مورد استفاده قرار می گیرد.

قبل از این که به جزئیات هج (Hedge) در فارکس پرداخته شود، لازم است ابتدا با مفهوم همبستگی (Correlation) آشنا شویم. برای تشریح این مفهوم از یک مثال ساده استفاده می کنیم.

به عنوان مثال جفت ارز GBPUSD (پوند به دلار)، بیانگر ارزش پوند به ارزش دلار است و هر گاه ارزش پوند افزایش می یابد، نمودار قیمت این جفت ارز، حالت صعودی می گیرد. حال جفت ارز دیگری مانند EURGBP (یورو به پوند) را در نظر بگیرید. نمودار این جفت ارز، ارزش یورو به پوند را نشان می دهد.

واضح است که اگر ارزش پوند افزایش یابد، نمودار این جفت ارز نزولی خواهد بود. با مقایسه دو جفت ارز GBPUSD و EURGBP مشخص می شود که اگر ارزش پوند افزایش یا کاهش یابد، نمودار قیمت در این دو جفت ارز، مخالف همدیگر حرکت خواهند کرد، یعنی وقتی نمودار در یکی از آنها صعودی است در دیگری، نزولی خواهد بود. در این حالت اصطلاحا گفته می شود که این دو جفت ارز، همبستگی منفی دارند.

حال با درک مفهوم همبستگی منفی، در ادامه به تشریح Hedge در فارکس می پردازیم.

فارکس هجینگ

هج (Hedge) در فارکس یک استراتژی معاملاتی است که به عنوان ابزاری برای مدیریت ریسک در بازار مورد استفاده قرار می گیرد. در این استراتژی، معامله گران با باز کردن دو پوزیشن در دو نماد با همبستگی منفی، تعادلی ایجاد می کنند که می تواند به کاهش ریسک معاملات آنها کمک کند.

بدیهی است که وقتی دو پوزیشن در دو نماد با همبستگی منفی باز می شوند، هر دو پوزیشن می بایست از یک جنس باشند، یعنی یا هر دو از نوع لانگ باشند یا از نوع شورت.

با این حال، باید توجه داشت که هج یک استراتژی صد در صد سودآور نبوده و در واقع به عنوان  یک ابزار مدیریت ریسک مورد استفاده قرار می گیرد که هدف آن کاهش زیان های احتمالی به جای کسب سود است.

برای به کارگیری این استراتژی، معامله گران باید به دقت شرایط بازار را تجزیه و تحلیل کرده و همبستگی بین جفت ارزها را ارزیابی کنند و قبل از ورود به این استراتژی، مدیریت سرمایه را نیز مد نظر داشته باشند.

 

 

چرا هج (Hedge) در معاملات فارکس استفاده می شود؟

 

چرا هج (Hedge) در معاملات فارکس استفاده می شود؟

قیمت ها در بازار فارکس، تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند خبرهای اقتصادی، رویدادهای ژئوپلیتیکی و احساسات بازار دائما در حال نوسان است و این نوسانات می تواند منجر به زیان قابل توجهی برای معامله گران شود. لذا برای جبران ضررهای احتمالی، معامله گران می بایست استراتژی های خود را توسعه دهند.

معامله‌گران می‌توانند با هج ، ریسک‌های بالقوه این نوسانات قیمت را کاهش دهند. به عنوان مثال، فرض کنید معامله‌گری در یک جفت ارز موقعیت لانگ دارد و انتظار دارد ارزش آن افزایش یابد، وی همزمان روی جفت ارز دیگری که همبستگی منفی دارد، یک موقعیت لانگ دیگر باز می کند.

به این ترتیب، اگر بازار برخلاف تحلیل اولیه تریدر حرکت کند، زیان های وارد شده در پوزیشن اول، با سود ایجاد شده در پوزیشن دوم جبران خواهد شد.

استفاده از هج در معاملات فارکس، علاوه بر پوشش ضررهای احتمالی، از نظر روانی نیز محیط پایدارتر و مطمئن تری برای معامله گر فراهم می کند، چرا که این استراتژی اگر به درستی استفاده شود، به نوعی بیمه سرمایه محسوب شده و موجب آسودگی خیال تریدر خواهد شد.

معامله گران با توجه به شرایط بازار، نوع استراتژی و مدیریت سرمایه خود، به روش های مختلفی اقدام به (Hedge) می نمایند که در ادامه به مهمترین آنها پرداخته می شود.

هج (Hedge) ساده

این روش در واقع باز کردن دو پوزیشن در خلاف جهت هم در یک نماد از بازار فارکس است. به عنوان مثال، در جفت از یورو به دلار، معامله گر در یک نقطه اقدام به باز کردن پوزیشن لانگ می کند و همزمان در همان سطح، وارد پوزیشن شورت می شود. البته به کارگیری این روش، به شرطی است که بروکری که معامله گر در آن اقدام به معامله می کند، اجازه انجام این نوع هج را بدهد.

 

 

هج چندگانه

در این روش، معامله گر اقدام به باز کردن چند موقعیت لانگ و شورت در نمادهای (جفت ارزها) مختلف می کند. در این حالت اگر نوسانات در یک جفت ارز موجب ضرر در معامله شود، در پوزیشن های دیگر، نوسانات متقابل، موجب سود شده و ضرر در جفت ارز اول را پوشش می دهد.

در این روش، اگر معامله گر قصد داشته باشد که  در دو جفت ارز با همبستگی منفی، Hedge کند، می بایست هر دو پوزیشن از یک جنس باشند یعنی یا هر دو لانگ یا هر دو شورت باشند. بالعکس اگر دو پوزیشن روی دو جفت ارز با همبستگی مثبت باز شوند، می بایست یکی از پوزیشن ها لانگ و دیگری شورت باشد.

استفاده از روش هج چندگانه نسبت به نوع ساده، این مزیت را دارد که اگر قبل از به کارگیری این روش، بازار به درستی توسط معامله گر، تحلیل و ارزیابی شود، علاوه بر پوشش ریسک، می تواند به کسب سود هم منجر شود.

هج آپشن

این نوع از Hedge، پیچیده تر بوده  و شامل استفاده از قراردادهای اختیار معامله برای پوشش دادن ریسک پوزیشن ها در بازار فارکس است. این استراتژی به معامله‌گران انعطاف و کنترل بیشتری بر روی موقعیت‌های خود ارائه می‌کند.

با خرید قراردادهای اختیار معامله، معامله گران حق دارند در قیمت خاصی که در آن مایل به خرید یا فروش یک جفت ارز هستند، اقدام به معامله کنند. اگر بازار بر خلاف موقعیت آنها حرکت کرد، آنها می توانند از اختیار استفاده کرده و ضرر خود را محدود کنند.

بهترین شرکت های هج فاندینگ

صندوق های تامینی بهترین طبقه دارایی برای سرمایه گذاران هستند. صندوق‌های پوشش ریسک در سراسر جهان با توجه به نیازهای افراد دارای ارزش خالص بالا و فوق‌العاده، بیش از 4 تریلیون دلار دارایی را مدیریت می‌کنند. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، تعداد کل صندوق های تامینی در سراسر جهان بیشتر از تعداد رستوران های برگر کینگ است. بهترین شرکت های هج فاندینگ به شرح زیر است:

  • Citadel یا ارگ

این شرکت در کشور میامی مستقر است و بر پنج استراتژی تمرکز دارد که عبارت است از کالاها، اعتبارات و اقلام قابل تبدیل، سهام، درآمد ثابت جهانی و کلان، استراتژی های کمی جهان

  • Bridgewater Associates

این شرکت در Westportمستقر است و به صندوق های بازنشستگی، بانک های مرکزی، موقوفات دانشگاهی، بنیادهای خیریه و سایر سرمایه گذاران نهادی خدمات ارائه می دهد. ری دالیو این شرکت را در سال 1975 از آپارتمان دو خوابه خود در نیویورک تأسیس کرد، در حال حاضر نیر بار دئا مدیر اجرایی فعلی شرکت است.

  • E. Shaw

این شرکت در سال 1988 در شهر نیویورک تاسیس شد. استراتژی های سیستماتیک شرکت مبتنی بر کمیت است و بر سرمایه گذاری های جایگزین و سرمایه گذاری های طولانی مدت تمرکز دارد.

  • بلک راک (Black rock)

شرکت بلک راک به عنوان یکی از قوی ترین شرکت ها در زمینه مدیریت دارایی ها و هج فاندینگ شناخته می شود. این شرکت در سال 1988 توسط مارک بندرسن و بن هوروویتز تأسیس شد و با مدیریت بسیار قوی لری فینک، در حال حاضر به عنوان یکی از قدرتمندترین شرکت های مالی در حوزه سرمایه گذاری و مدیریت دارایی ها شناخته می شود.

این قدرت تا حدی می باشد که به عنوان یکی از حامیان به تصویب رسیدن ETF بیت کوین در آمریکا، تأثیر زیادی در جهش های بیت کوین و رسیدن به قیمت تاریخی هفتاد هزار دلار داشته است.

اخیراً شایعاتی در زمینه حمایت بلک راک از به تصویب رسیدن ETF اتریوم نیز به گوش می رسد که امیدواری های زیادی را بین فعالان این بازارها به وجود آورده است.

Renaissance Technologies

این شرکت هجینگ یک صندوق تامینی کمی مستقر در نیویورک است که از روش‌های ریاضی و آماری برای کشف شاخص‌های فنی که استراتژی‌های معاملاتی خودکار آن را هدایت می‌کنند، استفاده می‌کند. رنسانس این استراتژی‌ها را برای سهام ایالات متحده و بین‌المللی، ابزارهای بدهی، قراردادهای آتی و ارز خارجی اعمال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *