معرفی جی پی مورگان J.P. Morgan

جی پی مورگان J.P. Morgan بزرگترین بانک و هولدینگ خدمات مالی در ایالات متحده و بزرگترین بانک جهان از نظر ارزش بازار است (در حدود 420 میلیارد دلار) از نظر درآمد بعد از بانکهای صنعت و تجارت چین و بانک عمران چین، در رده سوم بانک­های دنیا است (درآمد 2022 برابر 130 میلیارد دلار).

این بانک با کل دارایی 3.67 تریلیون دلاری، پنجمین بانک دنیا محسوب می­شود.

 

 

تاریخچه هسته اصلی این بانک

 

تاریخچه هسته اصلی این بانک

جان پیرپونت مورگان بزرگ (17 آوریل 1837 – 31 مارس 1913)، سرمایه‌دار و بانکدار بزرگ آمریکایی بود که در تمام عصر طلایی امریکا بر امور مالی شرکت‌ها در وال استریت تسلط داشت. او به عنوان رئیس شرکت بانکداری که در نهایت به J.P. Morgan معروف شد، نیروی محرکه موج صنعتی ایالات متحده بود که در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شکل گرفت.

جی پی مورگان در طول زندگی حرفه ای خود در وال استریت، راهبری تشکیل چندین شرکت چندملیتی خفن از جمله US Steel، International Harvester و General Electric را بر عهده داشت که متعاقباً تحت نظارت او قرار گرفتند.

مورگان به دلیل عمق تسلطش بر امور مالی ایالات متحده، نفوذ زیادی بر سیاست‌ها و نیروهای تاثیرگذار بر اقتصاد این کشور داشت. در خلال بحران مالی سال 1907، ائتلافی از سرمایه­داران را ترتیب داد که سیستم پولی آمریکا را از فروپاشی نجات داد. مورگان سرانجام در سال 1913 در رم ایتالیا در سن 75 سالگی در خواب درگذشت و ثروت و تجارت خود را به پسرش واگذار کرد.

آدریان وولدریج (سرمقاله­نویس مشهور معاصر که در اکونومیست و بلومبرگ فعالیت دارد)، مورگان را بزرگترین بانکداری توصیف کرده که امریکا تا به حال به خودش دیده است.

 

زندگینامه J.P. Morgan

جی پی مورگان در سال 1837 در شهر هارتفورد امریکا در خانواده مشهور مورگان متولد شد. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، پدرش او را به سوئیس فرستاد و در نهایت در آلمان مدرک تاریخ هنر را دریافت کرد و تحصیلات خود را در سال 1857 به پایان رساند. پس از آن به لندن رفت و در کنار پدر خود شیوه­های تجارت و بانکداری را آموخت.

در دهه 1880 مورگان روی بزرگترین پروژه­های پول­ساز آن موقع یعنی راه­آهن، تمرکز کرد. بر همین منوال، بانک او در سال 1900 یکی از قدرتمندترین بانک­های جهان بود که اغلب بر سازماندهی مجدد شرکت­ها و پروژه­ها و تامین مالی آنها تمرکز داشت.

سال­های اخیر

بانک جی­ پی مورگان هم در سال 1959 در راستای تقویت بیشتر خود، با گارانتی تراست نیویورک ادغام شد و در نهایت این بانک در سال 2000 در بزرگترین ادغام بانکی، با چیس جدید (چیس منهتن) ادغام شد و جی­ پی مورگان چیس شکل گرفت. جی ­پی مورگان چیس، در سال 2004 ، بانک وان شیکاگو را هم در خود ادغام کرد.

 

 

ورود به حوزه ارزهای دیجیتال

 

ورود به حوزه ارزهای دیجیتال

در سال 2016، جی ­پی مورگان چیس، با ایجاد Quorum که یک بلاک­چین خصوصی بر مبنای اتریوم هست راه­اندازی کرد که این پلتفرم با حفظ بسیاری از عملکردهای مفید اتریوم، ویژگی‌های مناسب سازمانی مثل حفظ حریم خصوصی تراکنش، دسترسی مجاز و توان عملیاتی بالاتر را اضافه کرده است. مزیت دیگری که از مبتنی بودن بر اتریوم نشات میگیرد، توکن سازی است.

این بانک با همکاری مایکروسافت در راستای تقویت Quorum  و همچنین تقویت پرداخت‌های بین بانکی، از سرویس محاسباتی مایکروسافت (آژور)، استفاده می­کند. جی­ پی مورگان در 2019 رسماً JPM Coin را معرفی کرد و اولین بانکی در ایالات متحده شد که تراکنش‌های خود را با استفاده از یک ارز دیجیتال به نمایندگی از ارز واقعی با موفقیت انجام داد.

JPM Coin طوری ساخته شده است که با نسبت 1:1 با دلار قابل بازخرید است و فقط برای مشتریان سازمانی (بانک­ها، بروکرها و شرکت ها) در دسترس است. البته تمرکز اولیه‌ی ارز  JPM Coin روی پرداخت‌های بین‌المللی شرکت‌های بزرگ است و هدف آن کمک به تسریع پرداخت‌هایی است که در حال حاضر با استفاده از گزینه‌هایی مثل سوئیفت (SWIFT) به یک روز و یا بیشتر زمان انجام می­شود.

چالش­های حقوقی

شرکت انرون: شرکت انرون (Enron) یک شرکت غول آمریکایی در حوزه‌ی انرژی بود و می­شود گفت که شهرت جهانی‌اش را به واسطه‌ی ورشکستی بزرگی که تجربه کرد، به دست آورده است. جی­ پی مورگان چیس، به کمک و مشارکت در تقلب در اوراق بهادار شرکت انرون متهم شد و در مجموع در حدود 2.3 میلیارد دلار به عنوان جریمه و تسویه حساب قانونی پرداخت کرد.

نقض قانون Truth in Lending: در سال‌های 2008 و 2009، 14 شکایت علیه جی ­پی مورگان چیس در دادگاه‌های منطقه‌ای مختلف از طرف دارندگان کارت اعتباری چیس مطرح شد که ادعا می‌کردند این بانک قانون Truth in Lending را نقض کرده و بدون اطلاع، حداقل پرداخت­های ماهانه را از 2% به 5% در مانده وام­هایی که بر اساس وعده نرخ بهره ثابت به کارت­های اعتباری مصرف­کنندگان منتقل می­شد، افزایش داد.

نهایتا در 2012، جی پی مورگان با پرداخت 100 میلیون دلار برای تسویه با شاکیان توافق کرد.

خانواده­های نظامیان: در 2011، جی پی مورگان چیس اعتراف کرد که به اشتباه از چندین هزار خانواده نظامی بابت وام مسکن، حتی از پرسنل فعال در جنگ افغانستان، هزینه اضافی دریافت کرده است. ماجرا در نهایت به 27 میلیون دلار غرامت و بخشیدن وامهای پرسنل نظامی فعال که متضرر شده بودند انجامید.

دستکاری در مناقصات: کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فدرال (FERC)، شرکت سرمایه­گذاری انرژی (یکی از شرکت های تابعه JPMorgan Chase & Co،) را به دلیل دستکاری در فرآیندهای مناقصه شرکت در پروژه­های برق در کالیفرنیا در طی سال­های 2010 تا 2012،  به پرداخت 410 میلیون دلار جریمه کرد.

اوراق وام مسکن در بحران 2008: JPMorgan Chase این شرکت قوانین اوراق بهادار فدرال را در ارائه اوراق بهادار وام مسکن در طی سال­های 2005 تا 2007 نقض کرده بود. در نهایت مقرر شد این بانک 9 میلیارد دلار جریمه و 4 میلیارد دلار به متضرران پرداخت کند.این بزرگترین جریمه و تسویه­حسابی است که تا کنون شرکتی به خود دیده است.

دریافت رشوه: این بانک در یک طرح سیستماتیک رشوه خواری بین سال های 2006 تا 2013 ، برای دریافت مجوز  ورود به معاملات تجاری در هنگ کنگ، با استخدام صدها دوست و اقوام دولت چین، موافقت کرده بود که در نهایت به پرداخت 264 میلیون دلار جریمه محکوم شد.

برنارد میداف: برنارد میداف (امریکایی یهودی­تبار) در نیویورک، کارگزار بورس و مشاور سرمایه‌گذاری بود که بزرگترین کلاهبردار مالی جهان لقب گرفت که با استفاده از ترفند پانزی در مدت ۱۵ سال در حدود ۶۵ میلیارد دلار کلاهبرداری کرد.

جی­چی مورگان چیس، به ناتوانی در جلوگیری از کلاهبرداری میداف در سال 2014 متهم شد و در نهایت مقرر شد که در راستای تحقیقات برای جرایم میداف همکاری و در رویه­های ضدپولشویی خود بازنگری کند که در مجموع در حدود 2 میلیارد دلار برای بانک هزینه داشت.

شاخص­های مالی

 

شاخص­های مالی

ارزش بازار جی­ پی مورگان چیس J.P. Morgan در حال حاضر در حدود 420 میلیارد دلار است که نسبت به سال قبل 6 درصد رشد کرده است. (از نظر ارزش بازار، بزرگترین بانک در جهان است). در حال حاضر تعداد کارکنان شرکت در حدود 294،000 نفر است.

درآمد در سال 2022 در حدود 130 میلیارد دلار بوده که نسبت به 2021 حدود 7 درصد افزایش را نشان می­دهد (در 2021 بدلیل پاندمی، حدود 2 درصد کاهش داشته). پیش­بینی می­شود درآمد در انتهای 2023 به 143 میلیارد دلار برسد.

P/E برابر 11.57 است که نسبت به گروه خود (9.34) بیشتر است. P/S برابر 3.39 است که نسبت به گروه (3.02) بیشتر است. نسبت P/B برابر 1.57 است که نسبت به گروه خود (1.44) بالاتر است. آخرین درصد تقسیم سود (DPS) برابر 36 درصد بوده که نسبت به گروه خود (10.51) قابل توجه است.

EPS(ttm) برابر 12.1 دلار بوده است (برای گروه 8.79 است) که نسبت به گروه (118) کمتر است و نسبت به سال قبل نیز کاهش 21 درصدی را نشان می­دهد.

حاشیه سود عملیاتی برابر 27.11 درصد است که نسبت به سال قبل 10 درصد کاهش داشته است. حاشیه سود خالص 23.2 درصد است که تقریبا مشابه سال قبل می­باشد.

 

 

تحلیل تکنیکال سهام جی پی مورگان

 

تحلیل تکنیکال سهام جی پی مورگان

در ابتدای این بخش، یادآور می شود که این تحلیل تکنیکال، در هفته اول نوامبر 2023 انجام شده است. نماد سهام جی پی مورگان در تریدینگ ویو، “JPM” است. بر اساس چارت جی پی مورگان در تایم فریم هفتگی، ملاحظه می شود که قیمت در سطح 159.03 ، نقدینگی مهندسی شده را هانت کرده و پس از برخورد به یک سطح اکستریم، حرکت نزولی خود را آغاز کرده است.

از نظر پرایس اکشن نیز، شکست خط روند صعودی در تایم هفتگی و پولبک به خط مذکور، روند نزولی قیمت را تایید کرده است. بر اساس اعتبار نقدینگی هانت شده و شکست خط روند، تارگت اول حرکت نزولی سطح 121 دلار و تارگت دوم 105 دلار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *