معرفی شرکت ویزا (Visa)

شرکت ویزا (Visa) یکی از محبوب ترین شرکت های فناوری چندملیتی آمریکایی است که به واسطه ارائه خدمات مالی و کارت های اعتباری مشهور است. دفتر مرکزی شرکت ویزا در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا قرار داشته و در حال حاضر بیش از 22000 کارمند در سراسر جهان دارد.

این شرکت با امکانات و خدمات پشتیبانی خود، امکان تراکنش پول الکترونیکی را در سراسر جهان با استفاده از کارت های اعتباری، کارت های نقدی و کارت های پیش پرداخت، برای مشتریان فراهم کرده است.

این شرکت با ارزش بازار در حدود 504 میلیارد دلار، یکی از با ارزش ترین شرکت های مالی جهان است که خدمات تراکنش کارت اعتباری را ارائه می کند و در حال حاضر در بازار بورس نیویورک فهرست شده است.

 

 

تاریخچه ویزا

 

تاریخچه ویزا

شرکت ویزا در ابتدا به عنوان یکی از شرکت های تابعه بانک آمریکا در سال 1958 در کالیفرنیا راه اندازی شد. شکل گیری این شرکت بر مبنای طرحی بود که توسط جوزف ویلیامز ارائه شد که در آن طرح، شرکت تابعه بانک امریکا، قرار بود که کارت های اعتباری بانکی را در مقیاس انبوه برای مشتریان خود فراهم کند.

این طرح با نام BankAmericard  مشهور شد و از آنجایی که اولین طرح در نوع خود بود، به راحتی توانست با به دست آوردن سهم بازار بیش از 45٪ به موفقیت دست یابد.

یک سال بعد یعنی در سال 1959، بانک آمریکا موفق شد 2 میلیون کارت اعتباری خود را بین مشتریان آمریکایی توزیع کند و بیش از 20000 تاجر نیز از آنها استفاده کردند.

در سال 1968، دی هاک که مدیر بانک ملی تجارت بود، نسخه خود را از BankAmericard در بازار عرضه کرد. او به بانک آمریکا کمک کرد تا برای انجام تراکنش های مبادله ای با سایر بانک های خارج از آمریکا، مجوز بگیرد. بعدها، BankAmericard در کمیته جدیدی به نام NBI ادغام و دی هاک رئیس آن شد.

تا سال 1972،NBI  توانست در بیش از 15 کشور مجوز کسب کرده و با استفاده از آن، تجارت خود را در سطح جهانی گسترش داد. از آنجایی که NBI در صدور کارت های اعتباری برای برخی از کشورهای مرتبط با بانک آمریکا، با چالش هایی مواجه بود، در سال 1976 در راستای پذیرش بیشتر کارت های اعتباری خود، نام خود را به Visa Inc. تغییر داد.

عرضه اولیه سهام ویزا

عرضه اولیه سهام ویزا در سال 2008 و در اوج رکود اقتصادی ثورت گرفت. قیمت هر سهم 44 دلار اعلام شد و در همان روز اول عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد به گونه ای که در پایان روز اول، در قیمت 56.5 دلار به ازای هر سهم بسته شد.

محاسبات نشان می دهد که اگر فردی در آن سال با مبلغ 100 دلار با خریداری عرضه اولیه سهام ویزا، سرمایه گذاری می کرد، در حال حاضر سودی برابر با 1541 دلار یعنی معادل 1751 درصد رشد سرمایه، نصیبش می شد.

ویزا در سال های اخیر

در حال حاضر شرکت ویزا به مانند گذشته، کارت صادر نمی کند، اعتبار را شارژ نمی کند، یا نرخ و کارمزدی را برای مصرف کنندگان تعیین نمی کند، بلکه به مؤسسات مالی، خدمات پرداختی با برند ویزا را ارائه داده و به واسطه آنها برای ارائه خدمات اعتباری، بدهی، پیش پرداخت و تراکنش های نقدی به مشتریان خود استفاده می کند.

امروزه تقریباً تمام تراکنش‌های ویزا در سراسر جهان از طریق شبکه جهانی ویزا معروف به VisaNet انجام می شود. بر اساس گزارش نشریه نیلسون (رسانه ای که صنعت کارت های اعتباری را رصد و گزارش می کند)، VisaNet ، در سال 2014 بیش از 100 میلیارد تراکنش با حجم کل 6.8 تریلیون دلار داشته است.

پردازش داده های عظیم این تراکنش ها، در یکی از مراکز چهارگانه کلرادو، لندن، انگلستان و سنگاپور صورت می گیرد. این مراکز به گونه ای طراحی شده اند که به شدت در برابر بلایای طبیعی و حملات تروریستی محافظت شده و در صورت لزوم می توانند مستقل از یکدیگر کار کنند. هر کدام از این مراکز به تنهایی می تواند تا 30000 تراکنش همزمان و تا 100 میلیارد محاسبات را در هر ثانیه انجام دهد.

در حال حاضر ویزا بر اساس ارزش سالانه پرداخت‌های کارتی انجام‌ شده و تعداد کارت‌های صادر شده، دومین شرکت بزرگ خدمات کارت اعتباری در جهان است (پس از China UnionPay).

با این حال، از آنجا که اندازه UnionPay اساساً متناسب با جمعیت بازار داخلی در چین است، شرکت ویزا همچنان به عنوان اولین شرکت ارائه دهنده کارت‌های اعتباری در جهان مطرح است به گونه ای که 50٪ سهم بازار از کل پرداخت کارت های اعتباری و نقدی را در اختیار دارد.

 

 

ریسک ها و چالش های ویزا

 

ریسک ها و چالش های ویزا

بزرگترین چالش پیش روی شرکت ویزا (Visa) و همچنین شرکت های مشابه مثل Mastercard ، آن است که رویکردی مطرح شده که عنوان می کند در حال حاضر اغلب تجار و بازرگانان در سراسر دنیا از این کارت های نقدی و اعتباری استفاده می کنند و در نتیجه اغلب هزینه استفاده در سطح بین المللی از این خدمات، بر عهده مشتریان امریکایی می باشد.

به واسطه این رویکرد، اکنون سال هاست که این پرونده در دادگاه های قضایی ایالات متحده در جریان است و در حال حاضر با کنترل حزب دموکرات بر کنگره و کاخ سفید، موضوع دوباره شعله ورتر نیز شده است. مخالفان ارائه خدمات اعتباری، هزینه های بدهی و اعتباری را هدف قرار می دهند. لذا این تقابل‌ها می‌تواند به معنای میلیاردها دلار خسارت قانونی و میلیاردها دلار دیگر در از دست دادن درآمد باشد.

چالش پیش روی دیگر برای شرکت ویزا، آن است که تحقیقات بخش ضد انحصار در امریکا شواهدی را نشان می دهد که ویزا بانک ها را تشویق کرده که بازرگانان را برای انجام تراکنش ها از طریق شبکه های ارزان تر محدود کنند.

البته با وجود تمام چالش های حقوقی و قانونی که ویزا با آن مواجه است، ارزش سهام این شرکت همزمان با رشد شاخص S&P ، روند صعودی داشته است و مدیران این شرکت اظهار می کنند که حتی اگر این چالش ها به جریمه های مالی بیانجامد، این شرکت توانایی جبران خسارت های وارده را خواهد داشت.

شاخص­های مالی

ارزش بازار سهام ویزا در حال حاضر در حدود 504 میلیارد دلار است که از این نظر با ارزش ترین شرکت ارائه دهنده کارت های اعتباری و نقدر در جهان محسوب می شود. ارزش بازار این شرکت نسبت به سال قبل در حدود 14.5 درصد افزایش داشته است.

درآمد شرکت ویزا در سال 2022 با افزایش 18.5 درصدی نسبت به سال ماقبل، برابر با 30 میلیارد دلار بوده و در سال 2023 که هنوز دو ماه تا پایان آن باقیمانده، این درآمد نزدیک به 33 میلیارد دلار رسیده است.

P/E  این شرکت برابر 28.6 بوده و نسبت به گروه خود (22.7) بیشتر است. P/S برابر 15.1 است که نسبت به گروه (14.4) بیشتر است. نسبت P/B برابر 13.3 است که نسبت به گروه خود (32.8) پایین تر است.

EPS(ttm) نسبت به سال قبل به میزان 20.2 درصد افزایش پیدا کرده که با توجه به افزایش 13.9 درصدی گروه، وضعیت خوبی داشته است. حاشیه سود عملیاتی برابر 67.15 درصد است که نسبت به گروه خود (48.757-) بالاتر است.

 

 

تحلیل تکنیکال سهام ویزا

 

تحلیل تکنیکال سهام ویزا

در ابتدای این بخش، یادآور می شود که این تحلیل تکنیکال، در هفته دوم نوامبر 2023 انجام شده است. در هنگام ترید باید بدانید که نماد سهام ویزا در تریدینگ ویو، “V” است.

بر اساس چارت در تایم فریم هفتگی، مشاهده می شود که قیمت در یک کانال صعودی قرار گرفته و در حال حاضر در میانه این کانال قرار دارد. با توجه به این که قیمت، نقدینگی مهندسی (دایره نارنجی) را هانت کرده و به اکستریم سطح تاریخی واکنش داده ولی هنوز داخل کانال صعودی قرار دارد، نشان از قدرت روند صعودی می باشد.

با توجه به این که قیمت قبلا یک بار به میانه کانال واکنش داده و از کف کانال با یک کندل صعودی پرقدرت برگشته و خط میانه کانال را شکسته، به احتمال زیاد به روند صعودی خود تا سقف کانال ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *