معرفی تسلا (Tesla)

قبل از توضیح سهام تسلا بیایید یا شرکت تسلا بیشتر آشنا شویم، تسلا یک شرکت مستقر در ایالات متحده امریکا است که در حوزه فناوری، طراحی و به طور ویژه در طراحی و تولید خورو فعالیت دارد و علاوه بر آن، در سال های اخیر به شدت بر نوآوری انرژی با رویکرد انرژی پایدار، متمرکز شده و در این راستا پنل های جدید خورشیدی، سقف های خورشیدی، باتری های سازگار با محیط زیست و … نیز تولید و روانه بازار نموده است.

تسلا در حال حاضر با ارزش بازاری در حدود 695 میلیارد دلار، با ارزش ترین خودروساز جهان بوده و از این حیث، در زمره 10 شرکت اول جهان قرار دارد. از منظر مقایسه، می توان اشاره کرد که ارزش این شرکت تقریبا 11 برابر GM  (جنرال موتورز) و همچنین فورد است.

 

 

تاریخچه تسلا

 

تاریخچه تسلا

تسلا در سال 2003 توسط مهندسان مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ در سن کارلوس ایالت کالیفرنیا با نام تسلا موتورز تأسیس شد، نامی که شرکت در سال 2017 تغییر داد. نام این شرکت از نام نیکولا تسلا، مخترع قرن نوزدهم برگرفته شده که این مخترع بیشتر به دلیل کشف خواص میدان های الکترومغناطیسی دوار معروف شده است.

کار او منجر به چیزی شد که به عنوان “جریان متناوب” شناخته می شود، شکل انتقال الکتریکی که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه باید به این موضوع اشاره کرد که اگرچه ایلان ماسک مدت‌ها چهره شناخته شده تسلا بوده، اما تا سال 2004 او هنوز به شرکت تسلا ملحق نشده بود تا این که در همان سال، 30 میلیون دلار در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد و بدین ترتیب رئیس هیئت مدیره آن شد.

ابرهارد و تارپنینگ در ابتدا رویای ساخت یک ماشین اسپرت کاملاً الکتریکی را داشتند. آنها در سال 2006 از نمونه اولیه تسلا رودستر خود که در سال 2008 وارد خط تولید شد، رونمایی کردند.

شرکت تسلا با خودروی رودستر، به دستاوردی رسید که هیچ شرکتی تا آن زمان نداشته است. آنها یک خودروی کاملاً الکتریکی با مشخصات کاربردی تولید کردند که می توانست نیازهای مصرف کننده را برآورده کند. آزمایش‌های قبلی توسط شرکت های رقیب در این زمینه شکست خورده بود.

شرکت‌ها به شدت دنبال راهکاری بودند که بتوانند یک باتری ابداع کنند که علاوه با افزایش میزان پیمایش و سرعت خودرو، از نظر اندازه و حجم بتوان آن را به صورت بهینه، داخل خودرو جاسازی کرد، که شرکت تسلا در آن زمان به این دستاورد نایل شد. علاوه بر این، خودروی ساخته شده توسط شرکت تسلا به راحتی با پریزهای استاندارد شهری، قابل شارژ بود.

اندکی قبل از رونمایی رودستر در سال 2008، بنیانگذاران شرکت تسلا یعنی ابرهارد و تارپنینگ، شرکت را ترک کردند و متعاقب آن، ایلان ماسک به عنوان مدیر عامل شرکت انتخاب شد و در همان سال، 25 درصد کارکنان شرکت را اخراج کرد. البته این انتقال بدون مناقشه اتفاق نیفتاد.

ابرهارد و تارپنینگ ادعا کردند که آنها را از شرکتی که تاسیس کرده بودند اخراج کرده اند، لذا ابرهارد در سال 2009 از شرکت تسلا و مدیر عامل آن یعنی ماسک، به خاطر مسائلی از جمله افترا و تهمت شکایت کرد. او مدعی شد که به زور از شرکت اخراج شده و تأخیرها و مشکلات مالی مرتبط با رودستر، ناعادلانه به گردن مدیریت او گذاشته شده است.

عرضه اولیه سهام تسلا

با تصمیم ایلان ماسک، عرضه اولیه سهام شرکت Tesla در سال 2010 در بازار بورس نزدک انجام گرفت که طی آن بیش از 13 میلیون سهم، از قرار هر سهم به قیمت 17 دلار، عرضه عمومی شد. در حال حاضر قیمت هر سهم در حدود 230 دلار است که رشد 13.5 برابری را نشان می دهد.

به عبارت دیگر اگر فردی در سال 2010 با مبلغ 100 هزار دلار، در خریداری این سهام اقدام می کرد، در حال حاضر، سرمایه او به حدود یک میلیون و چهارصد هزار دلار می رسید.

تسلا در سال های اخیر

در سال 2014 این شرکت کارخانه Gigafactory خود را در نوادا راه اندازی کرد که باتری هایی در آن تولید می شود که در محصولات این شرکت به کار می رود. این کارخانه از نظر زیربنا، یکی از بزرگترین ساختمان های جهان به شمار می رود.

Tesla از آن زمان جاه طلبی های خود را گسترش داده است. در سال 2015 این شرکت خط جدیدی از محصولات انرژی خورشیدی را معرفی کرد که برای تامین انرژی خانه ها و ساختمان های تجاری، از طریق باتری های قابل شارژ طراحی شده است.

تغییر نام این شرکت از “تسلا موتورز” به تسلا در سال 2017،  نشان دهنده گسترش دامنه محصولات این شرکت است که بنا به گفته ماسک، تسلا مایل است به یک راه حل انرژی در بسیاری از بخش ها تبدیل شود.

 

 

ریسک ها و چالش های تسلا

 

ریسک ها و چالش های تسلا

در این بخش، با توجه به تاثیر چالش های پیش روی شرکت تسلا و تاثیر این چالش ها بر قیمت سهام این شرکت، در ادامه به مهمترین این چالش ها پرداخته می شود.

مشکلات مالی و تولید

ورود تسلا به سال 2018 با مشکلات متعددی مواجه شد. پیش‌بینی‌های نادرست موجب شد که سرمایه‌گذاران، سهام خود را بفروشند و همین امر موجب شد که شرکت Tesla در اواسط سال 2017، بیش از 5 درصد از ارزش خود را به ارزش 12 میلیارد دلار از دست بدهد. به همین دلیل این شرکت در سررسید تولیدات خود در سال 2018 نتوانست به تعهدات خود به مشتریان عمل کند و مشکلات تولید نیز به مشکلات مالی این شرکت افزود.

البته این شرکت ادعا کرد که بسیاری از این مشکلات ناشی از زنجیره تامین است که به جای ساخت و مونتاژ خودروها در یک مکان، نیاز به تامین ناکارآمد قطعات از سراسر جهان دارد.

مشکلات حقوقی

مشکلات تولید تسلا در مقایسه با مشکلات قانونی که ماسک در اواخر همان سال در توییتر ایجاد کرد کمرنگ شد. او در توییتی اعلام کرد که قصد دارد شرکت را خصوصی کند و برای بازخرید سهام تسلا، سرمایه ای را در نظر گرفته است.

همین توییت باعث شد که سرمایه گذاران در یک رقابت تنگاتنگ، قیمت سهام این شرکت را تا 10 درصد رشد دادند. اما اتفاقی که رخ داد این بود که تسلا هرگز خصوصی نشد، لذا کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا، ماسک را به کلاهبرداری از اوراق بهادار بر اساس توییت خود متهم کرد و ادعا کرد که او اطلاعات نادرست و گمراه کننده ای را منتشر کرده است که قیمت سهام شرکت را افزایش بدهد.

نهایتا تسلا در این پرونده محکوم شد و 20 میلیون دلار جریمه پرداخت کرد. ماسک نیز از سمت خود به عنوان رئیس هیئت مدیره شرکت کنار رفت و رابین دنهولم، یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت، به عنوان مدیر جایگزین شد.

وزارت دادگستری تحقیقاتی را در مورد تسلا آغاز کرده تا مشخص کند آیا شرکت تسلا، سرمایه گذاران را در مورد ظرفیت های تولید مدل 3 خودرو، گمراه کرده است یا خیر.

شاخص­های مالی

ارزش بازار تسلا در حال حاضر در حدود 695 میلیارد دلار است که از این نظر با ارزش ترین شرکت خودروسازی و نهمین شرکت در بین تمام شرکت های جهان محسوب می شود. ارزش بازار این شرکت نسبت به سال قبل در حدود 83 درصد افزایش داشته است.

درآمد Tesla در سال 2022 با افزایش 52 درصدی نسبت به سال ماقبل، برابر با 81.5 میلیارد دلار بوده است.

P/E  این شرکت برابر 64.37 است که نسبت به گروه خود (27.69) بسیار بیشتر است. P/S برابر 7.24 است که نسبت به گروه (4.14) بیشتر است. نسبت P/B برابر 12.99 است که نسبت به گروه خود (5.39) بالاتر است.

EPS(ttm) نسبت به سال قبل به میزان 5.6 درصد کاهش پیدا کرده که با توجه به افزایش 52.7 درصدی گروه، وضعیت خوبی نداشته است. حاشیه سود عملیاتی برابر 11.18درصد است که نسبت به گروه خود (27.67-) بالاتر است.

 

 

تحلیل تکنیکال سهام تسلا

 

تحلیل تکنیکال سهام تسلا

در ابتدای این بخش، یادآور می شود که جهت ترید، این تحلیل تکنیکال در هفته اول نوامبر 2023 انجام شده است. نماد سهام تسلا در تریدینگ ویو، “TSLA” است. بر اساس چارت تسلا در تایم فریم روزانه، مشاهده می شود که روند قوی صعودی قیمت که در یک کانال قرار گرفته، با واکنش به میانه کانال، شکسته و با هانت کردن نقدینگی (دایره نارنجی)، به سطح 194 دلار واکنش داده و در حال پولبک زدن به کف کانال صعودی است.

البته تا قبل از رسیدن به کانال، یک سطح مهم حدفاصل 230 تا 242 دلار دارد که به این سطح واکنش نزولی موقت داده و نهایتا به کف کانال صعودی خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *