معرفی شرکت (Coca Cola)

کوکاکولا (Coca Cola)، شرکت چند ملیتی امریکایی است که بزرگترین تولید کننده نوشیدنی در جهان محسوب می گردد و با تولید بیش از 3800 نوع نوشیدنی و 500 برند گازدار، مشتریان بی شماری در سراسر جهان دارد.

از برندهای میلیارد دلاری شرکت می توان به کوکای رژیمی، کوکای زیرو، فانتا، اسپریت، داسانی، ویتامین واتر، پاورید، مینوت مید، ساده، دل واله، جورجیا و گلد پیک اشاره کرد.

این شرکت از طریق بزرگترین سیستم توزیع نوشیدنی در جهان، رتبه اول تولید و مصرف نوشیدنی را به خود اختصاص داده به گونه ای که بیش از 1.9 میلیارد وعده از نوشیدنی های این شرکت، هر روز توسط مصرف کنندگان در بیش از 200 کشور، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

تاریخچه شرکت

 

تاریخچه کوکاکولا

نوشیدنی کوکاکولا (Coca Cola) در سال 1886 توسط یک داروساز در آتلانتا به نام جان اس. پمبرتون ابداع شد. حسابدار او، فرانک رابینسون، نام نوشیدنی را انتخاب کرده و ظاهر فونتِ آن را به گونه ای تغییر داد که به علامت تجاری کوکاکولا تبدیل شد.

پمبرتون در ابتدا نوشیدنی خود را به عنوان یک مقوی برای اکثر بیماری‌های رایج معرفی کرد و آن را بر پایه کوکائین از برگ کوکا و عصاره‌های غنی از کافئین کولا تولید کرد که البته کوکائین در حدود سال 1903 از فرمول کوکاکولا حذف شد. در سال 1891، داروساز دیگری به نام آسا گریگز کندلر، مالکیت کامل این کسب و کار را خریداری و شرکت کوکاکولا را در سال بعد تأسیس کرد.

علامت تجاری “کوکاکولا” در سال 1893 در اداره ثبت اختراعات ایالات متحده به ثبت رسید. تحت مدیریت کندلر، فروش این شرکت از حدود 9 هزار گالن در سال 1890 به بیش از 370 هزار گالن در سال 1900 افزایش یافت.

همچنین در طول آن دهه، کارخانه‌های شربت‌سازی در دالاس، لس‌آنجلس و فیلادلفیا تأسیس شد و محصول در تمام ایالت های امریکا و همچنین کانادا فروخته شد. در سال 1899 شرکت اولین قرارداد خود را با یک شرکت بطری‌سازی مستقل امضا کرد که آن شرکت علاوه بر تولید بطری، اجازه توزیع نوشیدنی را هم داشت.

این قرارداد، آغاز شکل گیری یک سیستم توزیع منحصربه‌فرد شد که در حال حاضر، موفق ترین و ارزشمندترین برگ برنده این شرکت در جهان است.

سال های پس از جنگ جهانی دوم، آغاز تنوع در بسته بندی کوکاکولا (Coca Cola) و تولید و توسعه محصولات جدید بود. علامت تجاری “کک” که برای اولین بار در سال 1941 در تبلیغات مورد استفاده قرار گرفت، در سال 1945 به ثبت رسید. در سال 1946، شرکت کوکاکولا، حقوق فانتا را خریداری کرد، نوشابه ای که قبلا در آلمان ساخته شده بود.

این شرکت همچنین نوشیدنی لیمویی اسپرایت را در سال 1961 و اولین کولای رژیمی خود را با نام Tab بدون شکر در سال 1963 معرفی کرد. با خرید شرکت Minute Maid Corporation در سال 1960 این شرکت وارد بازار تولید آب مرکبات شد.

در سال 1978 کوکاکولا تنها شرکتی بود که مجاز به فروش نوشیدنی‌های بسته‌بندی سرد در جمهوری خلق چین بود. در دهه 1980، این شرکت با کاهش سهم بازار مواجه شد، لذا در تلاش برای تصاحب مجدد سهم خود از بازار نوشیدنی، در آوریل 1985 طعم جدیدی از کوکاکولا را با استفاده از فرمولی که از طریق آزمایش های طعم ایجاد کرد، به بازار عرضه نمود.

با این حال، کک جدید مورد استقبال قرار نگرفت و با توجه به ناراضی بودن مشتریان، طعم اصلی خود را در ماه ژوئیه احیا کرد که سپس به عنوان نوشابه کلاسیک به بازار عرضه شد.

بازارهای اروپای شرقی برای کوکاکولا در اوایل دهه 1990 باز شد. این شرکت در سال 1990، فروش محصولات خود را در آلمان شرقی و در سال 1993 در هند آغاز کرد. در سال 1992 نیز  اولین بطری خود را که تا حدی از پلاستیک بازیافتی ساخته شده بود، معرفی کرد که در صنعت آن زمان، یک نوآوری بزرگ محسوب می شد.

کوکاکولا در دهه 1990 نوشیدنی های جدید زیادی تولید کرد، از جمله نوشیدنی های این دهه می توان به نوشیدنی میوه ای کودکان Qoo که در بازار آسیا عرضه می شد، نوشیدنی ورزشی Powerade و آب بطری Dasani اشاره کرد.

این شرکت، امروزه عمدتاً به تولید و فروش شربت و کنسانتره برای کوکاکولا می پردازد، یک نوشیدنی گازدار شیرین که نماد فرهنگی ایالات متحده و برند جهانی ذائقه آمریکایی است. دفتر مرکزی این شرکت در آتلانتا، جورجیا واقع شده است.

 

 

عرضه اولیه سهام کوکاکولا

عرضه عمومی اولیه (Coca Cola) در 5 سپتامبر 1919 انجام شد. سهام این شرکت ابتدا به قیمت 40 دلار به ازای هر سهم فروخته شد. سهام این شرکت تاکنون، 11 بار تقسیم شده است.

محاسبات نشان می دهد که یک سرمایه گذاری 1000 دلاری در سهام کک به قیمت عرضه اولیه سهام، برابر با خریداری 25 سهم می بود که پس از تقسیم همه سهام در طول همه این سالها، تعداد سهم به 230,400 می رسید که ارزش کنونی این تعداد سهم، برابر 12,165,120 دلار است. یعنی رشدی بیش از 12000 برابر!

این رشد بسیار چشم گیر سهام در این شرکت باعث شده که سهام آنها در کنار غول های بزرگی چون شرکت آرامکو، جی پی مورگان، تسلا و شرکت اپل قرار گیرد.

ریسک ها و چالش های کوکاکولا

 

ریسک ها و چالش های کوکاکولا

بزرگترین چالش پیش روی شرکت کوکاکولا (Coca Cola)، تردید مصرف کنندگان در مورد خطرات نوشابه های گازدار شیرین برای سلامتی و در نتیجه کاهش فروش است. در سال 2013 و در پی شکایتی که توسط مرکز علوم در منافع عمومی (CSPI) انجام شد، کاهش فروش در سه ماهه اول این سال محسوس بود.

در آن سال، کوکاکولا بار دیگر کاهش درآمد سالانه 3 درصدی را ثبت کرد. به عبارت دیگر، افزایش ترس یا عدم اعتماد به محصولات کوکاکولا، موفقیت شرکت را از نظر فروش، به چالش کشانده است.

کوکاکولا باید تعادل مناسبی بین ترویج برنامه‌های افزایش سطح آگاهی در موضوع سلامت و فروش نوشیدنی های احتمالا مضر، ایجاد کند که کاری دشوار به نظر می رسد، چرا که با توجه به اطلاع رسانی گسترده بسیاری از سازمان ها و رسانه های حامی سلامت در خصوص ارتباط بین محصولات کوکاکولا و چاقی و سایر مشکلات سلامتی، اغلب مردم کمپین های ضد چاقی این شرکت را به عنوان تلاشی فاقد صداقت لازم برای کنترل آسیب تلقی می کنند و هدف شرکت را از برگزاری چنین برنامه هایی، حفظ برند و منافع مالی شرکت تلقی می کنند.

یکی دیگر از چالش های شرکت کوکاکولا، عدم تطابق فعالیت این شرکت با توسعه پایدار و حفط محیط زیست است. بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند که مشکل پلاستیک محصولات شرکت فراتر از آلودگی کره زمین و اقیانوس ها بوده و این یک معضل آب و هوایی، سلامت و عدالت اجتماعی است.

عمل کردن شرکت کوکاکولا به تعهدات اقلیمی و توقف تولید پلاستیک، یکی از بزرگترین معضلاتی است که این شرکت با آن دست به گریبان است و با گذشت زمان، این مشکل، عمیق تر نیز خواهد شد.

شاخص­های مالی

ارزش بازار کوکاکولا در حال حاضر در حدود 246 میلیارد دلار است که از این نظر با ارزش ترین شرکت
تولید کننده نوشیدنی های بدون الکل در جهان محسوب می شود. ارزش بازار این شرکت نسبت به سال قبل در حدود 11 درصد کاهش داشته است.

درآمد آن در سال 2022 با افزایش 11.3 درصدی نسبت به سال ماقبل، برابر با 43 میلیارد دلار بوده و در سال 2023 که هنوز دو ماه تا پایان آن باقیمانده، این درآمد به بیش از 45 میلیارد دلار رسیده است.

P/E  این شرکت برابر 22.77 بوده و نسبت به گروه خود (23.26) بیشتر است. P/S برابر 5.45 است که نسبت به گروه (3.8) بیشتر است. نسبت P/B برابر 9.32 است که نسبت به گروه خود (8.18) بالاتر است.

EPS(ttm) نسبت به سال قبل به میزان 8.58 درصد افزایش پیدا کرده که با توجه به افزایش 2.52 درصدی گروه، وضعیت خوبی داشته است. حاشیه سود عملیاتی برابر 28.88درصد است که نسبت به گروه خود (20.63) بالاتر است.

 

 

تحلیل تکنیکال سهام کوکاکولا

 

تحلیل تکنیکال سهام کوکاکولا

در ابتدای این بخش، یادآور می شود که این تحلیل تکنیکال، در هفته دوم نوامبر 2023 انجام شده است. جهت ترید، نماد سهام کوکاکولا در تریدینگ ویو، “KO” است. بر اساس چارت در تایم فریم روزانه، مشاهده می شود که قیمت سطوح نقدینگی را در 54 و 52 دلار (دایره نارنجی و خط چین آبی)، القا نموده و به سطح 51.5 دلار واکنش داده و وارد اصلاح صعودی شده است.

پیش بینی می شود که حرکت صعودی تا سطح حدود 60 دلار (سطح بنفش) ادامه یافته و با برخورد به آن سطح، واکنش نزولی خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *