معرفی شرکت اپل (Apple)

کمپانی اپل(Apple)، یک شرکت آمریکایی رایانه و لوازم الکترونیکی است که به واسطه تولید محصولاتی همچون گوشی های هوشمند iPhone، تبلت هایiPad  ، رایانه های Macintosh و تجهیزات جانبی مشهور است. اپل در حال حاضر با ارزش بازاری در حدود 2.8 تریلیون دلار، بزرگترین و با ارزش ترین شرکت جهان محسوب
می شود.

دستگاه های تولید شده توسط اپل به دلیل زیبایی در طراحی و توجه به جزئیات مشهور هستند. یکپارچگی شدید بین سخت افزار و نرم افزار به سیستم های آنها مزیت عملکردی نسبت به سیستم های رقیب با مشخصات مشابه می دهد.

این شرکت دارای چند صد فروشگاه خرده فروشی در تعدادی از کشورها و همچنین فروشگاه آنلاین دارد.

 

 

تاریخچه شرکت اپل

 

تاریخچه شرکت اپل

استیو جابز و استیو وزنیاک اولین بار در اواسط سال 1971 با هم ملاقات کرده و آشنا شدند. آنها با استفاده از خانه والدین استیو جابز در لوس آلتوس، کالیفرنیا، تجارت خود را با هم آغاز کردند. آنها کار اولیه خود را در گاراژ خانه آغاز کردند.

با گسترش فعالیت های تجاری این دو نفر، به مرور تجارت آنها توسعه پیدا کرد و در نهایت، ” شرکت کامپیوتر اپل ” در 1 آوریل 1976 توسط استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین تأسیس شد. در سال 1977، رونالد وین سهام خود را در آن زمان به قیمت 800 دلار فروخت و متعاقب آن شرکت با نام ” اپل ” تاسیس شد. تأسیس شد.

Apple I به عنوان اولین محصول کمپانی اپل به عنوان یک برد مدار مونتاژ شده تولید و فروخته شد. این محصول فاقد ویژگی های اولیه مانند صفحه کلید، مانیتور و کیس بود. پس از آن، محصول Apple II در 16 آوریل 1977 در اولین نمایشگاه کامپیوتر ساحل غربی ارائه شد.

این محصول با رقبای اصلی خود که در آن زمان Commodore و TRS بودند، متفاوت بود، زیرا دارای گرافیک رنگی و معماری منحصر به فرد بود. مدل‌های اولیه از نوارهای کاست معمولی به‌عنوان ابزار ذخیره‌سازی استفاده می‌کردند، اما به مرور، این شرکت یک درایو و رابط فلاپی دیسک 5 1/4 اینچی را به عنوان ابزار ذخیره سازی، روانه بازار نمود.

 

استیو جابز در سال 1978، کار بر روی محصول اپل لیزا را آغاز کرد، اما در سال 1982 به دلیل درگیری های داخلی از تیم لیزا جدا شد و پروژه کامپیوتری ارزان قیمت جف راسکین، مکینتاش را بر عهده گرفت.

در سال 1983، لیزا اولین رایانه شخصی شد که با رابط کاربری گرافیکی در بازار عرضه شد، اما به دلیل قیمت بالای آن و عناوین نرم افزاری محدود، با شکست تجاری مواجه شد. متعاقب آن و در سال 1984 اپل، محصول مکینتاش را عرضه کرد.

عرضه اولیه سهام اپل

عرضه اولیه سهام شرکت اپل در 7 سپتامبر 1984 صورت گرفت که رکورد درآمدزایی عرضه های اولیه را تا آن زمان که در اختیار شرکت فورد بود، شکست. قیمت هر سهم 22 دلار اعلام شد. محاسبات نشان می دهد که اگر فردی در آن زمان با مبلغ 10000 دلار، تعداد 454 سهم را خریداری کرده بود، بدون احتساب سودهایی دوره ای این شرکت، ارزش این تعداد سهم در حال حاضر به حدود 15 میلیون دلار رسیده بود.

اپل در سال های اخیر

 

اپل در سال های اخیر

در 5 اکتبر 2011، استیو جابز درگذشت و این رخداد، پایان یک دوره برای اپل و از سویی دیگر آغاز عصر جدید برای این کمپانی. از سال 2011 تا 2012، اپل آیفون های 4 و 5 را روانه بازار نمود که دارای دوربین‌های بهبودیافته، یک دستیار نرم‌افزاری هوشمند به نام سیری و داده‌های همگام‌سازی ابری با iCloud بود.

متعاقب آن، شرکت اپل آی‌پدهای نسل سوم و چهارم که دارای صفحه‌نمایش رتینا بودند و همچنین آی‌پد مینی را تولید کرد که هر کدام از این محصولات، موفقیت قابل توجهی را کسب کردند. آیفون 5 در سال 2012 با بیش از دو میلیون پیش‌سفارش یکی از بهترین
فروش های این شرکت لقب گرفت.

در 20 آگوست 2012، افزایش قیمت سهام اپل، ارزش بازار این شرکت را به رکورد 624 میلیارد دلار افزایش داد که قبل از آن این رکورد در اختیار مایکروسافت بود.

در طی یک رویداد مطبوعاتی در 9 سپتامبر 2014، اپل یک ساعت هوشمند به نام اپل واچ (Apple Watch) را معرفی کرد. در ابتدا اپل این محصول را به عنوان یک لوازم جانبی مد و مکمل آیفون به بازار عرضه کرد که به مردم اجازه می‌داد کمتر به گوشی‌های هوشمند خود نگاه کنند، اما با گذشت زمان، این شرکت، محصول اپل واچ را در حوزه حفظ سلامت و تناسب اندام توسعه داد.

در سال 2015 ، اپل در لیست برترین شرکت های فناوری قرار گرفت که در مجموع با 233 میلیارد دلار درآمد سالانه، در رتبه سوم قرار گرفت. در ژانویه 2016 اعلام شد که یک میلیارد دستگاه اپل در سراسر جهان در حال استفاده فعال هستند.

 

 

ریسک ها و چالش های اپل

در این بخش، با توجه به تاثیر چالش های پیش روی شرکت اپل و تاثیر این چالش ها بر قیمت سهام این شرکت، در ادامه به مهمترین این چالش ها پرداخته می شود.

چالش حقوقی اپل

اپل در حال مقابله با مجموعه ای از چالش های ضد انحصار در سراسر جهان است. به عنوان مثال یک پرونده حقوقی به نقل از رویترز نشان می دهد که گروه Match ، اخیراً یک شکایت ضد انحصار علیه اپل را با همکاری کمیسیون رقابت هند، تنظیم کرده که در آن اپل را به “رفتار انحصاری” متهم کرده به گونه ای که شرکت های توسعه دهنده را مجبور می کند برای خریدهای درون برنامه ای، کمیسیون پرداخت کنند. لذا مهمترین چالش حقوقی پیش رو برای شرکت اپل، احتمال شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده علیه این شرکت به اتهام انحصارطلبی است.

احتمال کاهش سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه

اپل بزرگ‌ترین، سودآورترین و ثروتمندترین در بین شرکت‌های جهان است، موقعیتی که بسیاری از رقبای آن از آن برخوردار نیستند. رکود و کندی اقتصاد که بسیاری از کارشناسان برای باقیمانده سال 2023 و پس از آن پیش‌بینی می‌کنند، فرصتی برای سرمایه‌گذاری برای تمایز بیشتر از رقبا است، به خصوص اگر شرکت منابعی برای این کار داشته باشد.

در این شرایط سخت اقتصادی، در حالی که بسیاری از کمپانی های دیگر سرمایه‌گذاری‌های خود را در تحقیق و توسعه کاهش می‌دهند، فرصت مناسبی برای شرکت اپل است که با استفاده از منابع مالی عظیم خود، فرآیند تحقیق و توسعه را گسترش دهد، حال آن که بر اساس برخی گزارش‌ها، اپل قصد دارد سرمایه‌گذاری‌ها و بودجه‌های خود را کاهش دهد.

کاهش سرعت نوآوری سیلیکون

اگر به سال‌های گذشته محصولات و تبلیغات اپل نگاهی بیندازیم، سیلیکون اپل ستون فقرات برخی از هیجان‌انگیزترین ویژگی‌ها و تمایزات محصولات اپل بوده است.

اغراق آمیز نیست اگر بگوییم که کارهای نیمه هادی اختصاصی اپل در حال حاضر به اندازه نرم افزار و خدماتش برای این شرکت حیاتی است. با این حال، در چند ماه گذشته، گزارش‌های متعددی مبنی بر اینکه پیشرفت‌های سیلیکونی اپل به طور فزاینده‌ای با چالش‌هایی مواجه شده‌اند، منتشر شده است.

اتکای بیش از حد به طرح های صنعتی قدیمی

راهبرد شرکت اپل به گونه ای است که هر گونه تغییر در طرح های صنعتی را بسیار پرهزینه و مخاطره آمیز می کند. بنابراین بسیار منطقی است که این شرکت برای سال های طولانی به طرح های نمادین و مرجع خود برای محصولات پایبند باشد.

با این حال، هر چقدر هم که منطقی باشد، ممکن است مشتریان دائم این شرکت، از روند تکراری محصولات خسته شده و به سمت رقبایی بروند که از طرح های جدید و شگفت انگیز برخوردارند.

عدم سرمایه گذاری در تولید محصولات با قیمت اقتصادی

اپل همیشه شرکتی بوده که محصولات باکیفیت و ممتاز تولید می‌کند و باید به همین منوال باقی بماند. ما این بدان معنی نیست که نباید محصولاتی با قیمت پایین‌تر و باکیفیت‌تر ایجاد کند. برای کسی که با تئوری کسب و کار آشنا است کاملا روشن است که دو مشتری با x دلار برای یک شرکت بهتر از یک مشتری است که 2x دلار بپردازد.

اپل این کار را با محصولاتی نظیر Apple Watch SE و iPhone SE با موفقیت انجام داده است. با این حال، اخیراً گزارشی منتشر شده مبنی بر اینکه اپل دیگر قصد ندارد آیفون SE را عرضه کند و یکی از دلایل آن را «کمبود فروش» مدل های پایین تا متوسط آیفون اعلام کرده اند.

شاخص­های مالی

ارزش بازار اپل در حال حاضر در حدود 2.8 تریلیون دلار است که از این نظر رکوددار تمام شرکت های جهان می باشد.

درآمد اپل در سال 2022 با افزایش 8 درصدی نسبت به سال ماقبل، برابر با 394.3 میلیارد دلار بوده که 52 درصد آن از فروش آیفون بود.Apple Services  دومین بخش بزرگ است که 19 درصد از درآمد را در سال 2022 به خود اختصاص داد. بخش ابزارهای هوشمند خانگی و پوشیدنی اپل در سال 2022 رشد 7.3 درصدی داشته است.

P/E برابر 28.7 است که نسبت به گروه خود (20.98-) بسیار بیشتر است. P/S برابر 7.08 است که نسبت به گروه (6.05) بیشتر است. نسبت P/B برابر 45.13 است که نسبت به گروه خود (34.9) بالاتر است. آخرین درصد تقسیم سود (DPS) برابر 15.8 درصد بوده که نسبت به گروه خود (17.27) کمتر است.

EPS(ttm) نسبت به سال قبل به میزان 2.2 درصد کاهش پیدا کرده که البته با توجه به کاهش 4.17 درصدی گروه، وضعیت بهتری دارد.

حاشیه سود عملیاتی برابر 29.23 درصد است که نسبت به گروه خود (22.82) بالاتر است.

 

 

تحلیل تکنیکال سهام اپل

 

تحلیل تکنیکال سهام اپل

در ابتدای این بخش، یادآور می شود برای ترید که این تحلیل تکنیکال، در هفته اول نوامبر 2023 انجام شده است. نماد سهام اپل در تریدینگ ویو، “AAPL” است. بر اساس چارت اپل در تایم فریم روزانه، ملاحظه می شود که قیمت در لگ اصلاحی و در کانال نزولی خود قرار دارد و در حال حاضر تقریبا به سقف کانال رسیده است.

به این نکته می بایست توجه داشت که لگ اصلی ماهانه صعودی است و در حال حاضر، لگ اصلاحی، به سطح 61 درصد فیبوناچی برخورد کرده و با ممنتوم قابل توجهی به سقف کانال نزولی رسیده است. لذا امکان شکست سقف کانال وجود دارد.

در صورتی که موفق شود سقف کانال را بشکند به ترتیب تارگت های T2 (سطح 184 دلار) و T1 (سطح 193 دلار) را خواهد دید. در صورتی که موفق به شکست سقف کانال نشود یا شکست کاذب ایجاد کند، نقدینگی رنگ نارنجی را هانت کرده و حداقل تا تارگت T1 (سطح 169 دلار) نزول خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *