آرامکو (Aramco) غول نفتی جهان + تحلیل شرکت بزرگ نفتی

معرفی شرکت آرامکو (Aramco)

شرکت آرامکو (Aramco)، در واقع شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی عربستان سعودی است. از سال 2022، این شرکت دومین شرکت بزرگ جهان از نظر درآمد است و دفتر مرکزی آن در ظهران قرار دارد. این شرکت بارها و بارها به بزرگترین سود سالانه در تاریخ شرکت های جهانی دست یافته است.

این غول نفتی دومین ذخایر بزرگ اثبات شده نفت خام جهان با بیش از 270 میلیارد بشکه (43 میلیارد متر مکعب) را داراست و بزرگترین تولید روزانه نفت در بین تمام شرکت های تولیدکننده نفت است.

این شرکت نفتی، بزرگ‌ترین شرکت انرژی جهان است و تولید بیش از ده درصد نفت جهان را بر عهده دارد. تولید این شرکت ۱۰ میلیون بشکه در روز برآورد شده است. طبق اطلاعات سایت آرامکو، این شرکت در سه بازار آسیا، اروپا و امریکای شمالی حضور پرقدرتی دارد.

شرکت‌های تابعه آرامکو بازیگران اصلی انرژی در آسیا هستند و منبع اصلی نفت خام شش کشور مهم آسیا ازجمله هند، چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و فیلیپین محسوب می‌شوند.

این شرکت بیش از یکصد میدان نفتی و گازی در عربستان سعودی را مدیریت می کند که شامل 288.4 تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز طبیعی هم هست. در دسامبر 2019، معاملات سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار تداول آغاز شد.

 

 

تاریخچه شرکت آرامکو

 

تاریخچه شرکت آرامکو

ریشه تاریخی شرکت Aramco به کمبود نفت در جنگ جهانی اول و حذف شرکت های آمریکایی از بین النهرین توسط بریتانیا و فرانسه بر اساس قرارداد نفتی سان رمو در سال 1920 بازمی گردد.

شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا، در سال 1932 برای اکتشاف نفت در عربستان سعودی قراردادی امضا کرد اما با عدم موفقیت این شرکت در یافتن نفت، در سال 1936، شرکت تگزاس (تگزاکو) 50 درصد از سهام قرارداد را خریداری کرد.

اولین موفقیت با حفاری هفتم در ظهران در سال 1938 به دست آمد. در سال 1944، نام شرکت از شرکت نفت استاندارد کالیفرنیا- عربی به شرکت نفت عرب آمریکا (یا آرامکو) تغییر یافت. بعدها، شرکت اکسون 30 درصد، شرکت موبیل 10 درصد و شرمتهای نفت کالیفرنیا و تکزاکو هر کدام 30 درصد از سهام آرامکو را خریداری کردند.

در سال 1975، برنامه اقتصادی پنج ساله دوم عربستان سعودی شامل یک طرح اصلی گاز بود. برنامه اصلی این بود که از گاز طبیعی برای تولید برق استفاده شود.

تصاحب کل سهام آرامکو توسط دولت عربستان

در سال 1973، به دنبال حمایت ایالات متحده از اسرائیل در طول جنگ یوم کیپور، دولت عربستان سعودی 25 درصد از سهام Aramco را به تصاحب خود درآورد. این شرکت در سال 1974 سهام مشارکتی خود را به 60 درصد افزایش داد و 40 درصد باقی مانده را نیز در سال 1976 به دست آورد.

این شرکت به نمایندگی از دولت عربستان سعودی به فعالیت و مدیریت دارایی های سابق آرامکو، از جمله منافع امتیازی خود در برخی از میادین نفتی عربستان سعودی ادامه داد تا اینکه در سال 1988، بنا به فرمان دولت عربستان، یک شرکت عربی جدید به نام “شرکت نفت عربستان سعودی” ایجاد شد تا کنترل دارایی های سابق آرامکو (یا آرامکو سعودی) را در دست بگیرد.

پالایشگاه های تحت مالکیت آرامکو

 

پالایشگاه های تحت مالکیت آرامکو

شرکت نفتی آرامکو  دارای ۱۵ پالایشگاه نفتی است، بطوری که ۴ پالایشگاه در مالکیت کامل این شرکت و ۱۱ پالایشگاه دیگر با مشارکت با شرکت‌های دیگر می باشد. پالایشگاه‌های موجود در عربستان سعودی، که مالکیت کامل آن‌ پالایشگاه ها در اختیار شرکت نفتی سعودی آرامکو است به شرح زیر هستند:

  • پالایشگاه جده: مستقر درجده. ظرفیت اسمی معادل ۶۰٬۰۰۰ بشکه نفت خام در روز.
  • پالایشگاه رأس تنوره: مستقر در رأس تنوره (واقع در شرق عربستان)
  • پالایشگاه ریاض: مستقر درریاض
  • پالایشگاه ینبع: مستقر درینبع

همان گونه که اشاره شد آرامکو در 11 پالایشگاه دیگر با شرکت های معتبری نظیر موبیل، شل، فوجیان، استاندارد اویل و … مشارکت دارد.

 

 

عرضه اولیه اوراق سهام آرامکو

از حدود سال 2018، عربستان سعودی در نظر داشت بخشی از مالکیت آرامکو سعودی را تا سقف 5 درصد به معاملات عمومی از طریق عرضه اولیه مرحله‌ای (IPO) اختصاص دهد تا هزینه اداره این شرکت را برای دولت کاهش دهد.

در حالی که عرضه اولیه سهام توسط بانک های بزرگ بررسی شده بود، عرضه اولیه سهام به دلیل نگرانی های مربوط به ساختار شرکتی آرامکو از سال 2018 تا سال 2019 به تعویق افتاد. همچنین حملات پهپادی سپتامبر 2019 به تاسیسات آرامکو نیز شروع IPO را به تاخیر انداخت.

در 9 آوریل 2019، آرامکو اوراق قرضه به ارزش مجموع 12 میلیارد دلار آمریکا را منتشر کرد. اولین انتشار اوراق قرضه بین‌المللی آن بیش از 100 میلیارد دلار سفارش از سوی سرمایه‌گذاران خارجی را دریافت کرد که همه رکوردها را برای انتشار اوراق قرضه توسط یک نهاد مالی نوظهور شکست.

نهایتا آرامکو در روز 3 نوامبر 2019 برنامه خود را برای ارائه 1.5٪ از ارزش سهام خود به عنوان یک IPO در بورس اوراق بهادار Tadawul اعلام کرد.

در 4 دسامبر 2019، آرامکو عربستان پیشنهاد خود را 32 ریال سعودی (تقریباً 8.53 دلار آمریکا در آن زمان) برای هر سهم قیمت گذاری کرد و طی آن 25.6 میلیارد دلار در IPO خود جمع آوری کرد که آن را به بزرگترین عرضه اولیه عمومی در جهان تبدیل کرد (قبلا رکورد عرضه اولیه در اختیار گروه علی بابا بود).

این شرکت در 11 دسامبر 2019 معاملات خود را در Tadawul آغاز کرد. با افزایش 10 درصدی سهام به 35.2 ریال، ارزش بازاری حدود 1.88 تریلیون دلار به شرکت داد و آرامکو عربستان سعودی را به بزرگترین شرکت بورسی جهان تبدیل کرد. کل Tadawul دارای ارزش بازار 2.22 تریلیون دلار است.

ریسک ها و چالش های آرامکو

 

ریسک ها و چالش های آرامکو

حمله سایبری 2012: رایانه های این شرکت در 15 آگوست 2012 توسط یک ویروس مورد حمله قرار گرفتند. روز بعد آرامکو اعلام کرد که هیچ یک از کامپیوترهای آلوده بخشی از شبکه نیستند که مستقیماً به تولید نفت مرتبط باشند و این شرکت به زودی فعالیت کامل خود را از سر خواهد گرفت.

هکرها مسئولیت انتشار ویروس کامپیوتری را بر عهده گرفتند. این ویروس به شرکت‌هایی در بخش نفت و انرژی ضربه زد و باعث شد این شرکت ماه ها برای بازیابی خدمات آنها وقت بگذارد.

حمله پهپادی 2019:  در 14 سپتامبر 2019، حمله ای توسط یک فروند هواپیمای بدون سرنشین به دو کارخانه آنها عربستان (تأسیسات فرآوری نفت بقیق و میدان نفتی خریس) انجام شد. شورشیان حوثی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند.

این حمله 5.7 میلیون بشکه در روز از تولید نفت خام عربستان را کاهش داد که بیش از 5 درصد از عرضه جهان است. مقامات عربستان سعودی درباره به تعویق انداختن عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو بحث هایی داشتند، زیرا این حملات بیش از نیمی از تولید نفت پادشاهی را به حاشیه برد.

پالایشگاه رأس تنوره: این پالایشگاه واقع در شرق عربستان و مستقر در رأس تنوره، به دلیل آثار گرمایشی زمین، در معرض ریسک به زیر آب رفتن است. به نقل از بلومبرگ در سال 2030 به علت تغییرات آب و هوایی و بالا آمدن سطح آب به اندازه 13 سانتیمتر، این پالایشگاه، غرق خواهد شد.

برنامه های توسعه و تحقیقات آرامکو

آرامکو عربستان سعودی در پنج سال گذشته تقریباً 500 مطالعه در مورد مسائل مربوط به انرژی را تأمین مالی کرده است و با وزارت انرژی ایالات متحده در پروژه‌هایی برای افزایش تولید نفت، مانند توسعه بنزین کارآمدتر، افزایش بازیافت نفت و روش‌هایی برای افزایش جریان نفت از چاه‌ها همکاری کرده است.

از سال 2016، عربستان سعودی حدود 140 میلیون دلار برای لابی گری برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و سیاست های ایالات متحده هزینه کرده است. در تلاش برای رقابتی نگه داشتن خودروهای بنزینی، آرامکوی سعودی در حال کار بر روی دستگاهی است که با اتصال آن به خودروهای بنزینی، مقداری از دی اکسید کربن را فیلتر می کند.

همچنین، آرامکو با هیوندای برای توسعه برنامه های سوختی، برای وسایل نقلیه گازی – الکتریکی که با نفت کار می کنند شریک شده است.

در ادامه برنامه های توسعه، آرامکو و شرکت نفت‌وگاز فرانسوی چندملیتی توتال، به منظور تاسیس کارخانه پتروشیمی در یک مجموعه پتروشیمی در عربستان سعودی به ارزش 11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند. آرامکو در بیانیه ای گفت که در سه ماهه اول سال 2023 این پروژه آغاز و در سال 2027 به بهره‌برداری خواهد رسید.

این مجموعه پتروشیمی که «امیرال» نام‌گذاری شده، در منطقه الجبیل در ساحل شرقی عربستان تاسیس خواهد شد و در عرصه تولید اتان و بنزین و مواد شیمیایی ارزشمند فعالیت کرده و میتواند 1.65 میلیون تن اتیلن در سال را تولید کند.

 

 

شاخص های مالی آرامکو

ارزش بازار (Market Cap) این غول نفتی در حال حاضر در حدود 2.1 تریلیون دلار است که از این حیث، سومین شرکت دنیا محسوب می شود .همچنین ارزش بازار این شرکت نسبت به سال قبل در حدود 14 درصد رشد داشته است.

درآمد در سال 2022 در حدود 604 میلیارد دلار بوده که نسبت به 2021 حدود 50 درصد افزایش را نشان می­دهد. تا نوامبر 2023 یعنی دو ماه تا پایان سال، میزان درآمد در حدود 535 میلیارد دلار بوده است.

P/E در سال 2022 برابر 13.8 است که نسبت به گروه خود (16.26) کمتر است. P/S برابر 3.97 است که نسبت به گروه (4.1) کمتر است. نسبت P/B برابر 5.22 است که نسبت به گروه خود (5.4) کمتر است. آخرین درصد تقسیم سود (DPS) برابر 56.5 درصد بوده که نسبت به گروه خود (56.3) قدری بیشتر است.

تحلیل تکنیکال سهام آرامکو

 

تحلیل تکنیکال سهام آرامکو

در ابتدای این بخش، یادآور می شود که این تحلیل تکنیکال کلاسیک، در هفته اول نوامبر 2023 انجام شده است. نماد سهام Aramco در تریدینگ ویو “2222” است. بر اساس چارت آرامکو در تایم فریم هفتگی، ملاحظه می شود که قیمت در سطح 35.15 ، نقدینگی را هانت کرده و پس از برخورد به یک سطح مهم، حرکت نزولی خود را آغاز کرده است.

بر اساس اعتبار نقدینگی هانت شده و شکست خط روند، تارگت اول حرکت نزولی سطح 31.5 و تارگت دوم 30 خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *