معرفی شرکت Eli Lilly

Eli Lilly یک شرکت دارویی- بهداشتی امریکایی است که در زمینه تحقیقات، تولید، توسعه و بازاریابی محصولات مراقبت از سلامت انسان فعالیت می کند. این شرکت داروهایی برای بیماری های قلبی عروقی، دیابت، غدد درون ریز، سرطان، مشکلات عصبی، اختلالات خود ایمنی و مشکلات اسکلتی عضلانی ارائه می دهد.

Eli Lilly محصولات بهداشتی دارویی خود را از طریق توزیع کنندگان عمده فروشی مستقل توزیع می کند. علاوه بر این، لیلی فعالیت های تحقیق و توسعه را برای کشف و ارائه داروهای نوآورانه انجام می دهد.

همچنین محصولات خود را از طریق نمایندگان فروش و قراردادهای بازاریابی با سایر شرکت های دارویی، تبلیغ و ارائه می کند. این شرکت محصولات خود را در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا، خاورمیانه، آفریقا و آسیا و اقیانوسیه عرضه می کند.

دفتر مرکزی لیلی در ایندیاناپولیس، ایندیانا، ایالات متحده قرار دارد. این شرکت، با ارزش بازار در حدود 565 میلیارد دلار، در زمره 10 شرکت برتر جهان و رتبه اول شرکت های دارویی- بهداشتی در دنیا است.

 

 

تاریخچه Eli Lilly

 

تاریخچه Eli Lilly

Eli Lilly در سال 1876 در ایندیاناپولیس به عنوان یک واحد تولید کننده و عمده فروش، توسط سرهنگ الی لیلی (کهنه سرباز جنگهای داخلی امریکا) پایه گذاری شد. الی لیلی، مردی متعهد به ساخت و تولید داروهای با کیفیت بالا بود  آن هم در دوره ای که فروش اکسیرهای غیرقابل اطمینان توسط افراد بدون صلاحیت، متداول بود.

بعدها مدیریت این مجموعه را، پسر الی لیلی به عهده گرفت و پس از سال 1898 تحت مدیریت پسر الی، جوزیا کربی لیلی، به سرعت رشد کرد. جوزیا از کالج داروسازی فیلادلفیا فارغ التحصیل شده بود و با اشتیاق فراوان به تجارت خانوادگی بازگشت و آماده بود تا صنعت داروسازی را متحول کند.

در اوایل دهه 1900، الی لیلی یک شرکت دارویی اخلاق مدار متعلق به خانواده بود که بر اساس راهبردهای خود، در زمینه تبلیغات و فروش داروها فقط به پزشکان و داروسازان فعالیت می کرد. نه «داروهای ثبت اختراع» را مطرح کرد و نه ادعاهای گزافی درباره محصولاتش داشت.

از محبوب‌ترین محصولات لیلی می‌توان به لوزی زغالی برای سوء هاضمه، کیپ آلوئه برای یبوست، پاسولاریا برای بی‌خوابی و اضطراب، مایع بلود برای کم‌خونی و اکسیر شماره 63 (که حاوی گیاه گربه‌سانی و رازیانه بود) برای سرماخوردگی، سردرد، قولنج و تب اشاره کرد.

لیلی علاوه بر اینکه در بازاریابی دارویی پیشگام بود، به خاطر تولید داروهای مهم بسیاری نیز شهرت داشت. در دهه 1920، این شرکت انسولین را از هورمونی که از لوزالمعده خوک ها استخراج می شد تولید کرد. لیلی همچنان تولید کننده پیشرو انسولین باقی ماند و حداقل 75 درصد از بازار آمریکا را در اوایل دهه 1990 در اختیار داشت.

بعداً در همان دهه 1920، این شرکت عصاره کبد را برای درمان کم خونی خطرناک تولید کرد. در دهه 1930، آزمایشگاه های لیلی اسیدهای باربیتوریک را سنتز کردند که برای تولید داروهای مورد استفاده در جراحی و زنان و زایمان ضروری بود.

در سال 1955، لیلی 60 درصد واکسن فلج اطفال سالک را تولید کرد. اما بزرگترین کمک این شرکت به سلامت انسان در تولید پنی سیلین ها و سایر آنتی بیوتیک هایی بود که انقلابی در درمان بیماری ایجاد کرد.

در طول این دوره از نوآوری و گسترش و تا اواخر دهه 1980، مدیریت الی لیلی ثابت باقی ماند. همه مدیران این شرکت و تقریباً همه اعضای هیئت مدیره یا از نوادگان مستقیم سرهنگ لیلی یا از بومیان غرب امریکا بودند. پس از مرگ سرهنگ در سال 1898، پسرش، جوزیا لیلی، شرکت را برای 34 سال آینده اداره کرد.

پسرش الی و بعداً جوزیا جونیور جانشین او شدند. میزان فروش این شرکت در مدت 16 سال، از 13 میلیون دلار در سال 1932 به 117 میلیون دلار در سال 1948 رسید.

این شرکت در سال 1971، شرکت ” الیزابت آردن ” را به مبلغ 38 میلیون دلار خریداری کرد. در نگاه اول، خرید این شرکت مراقبت از زیبایی، اقدامی نابخردانه به نظر می رسید. الیزابت آردن یک ورشکسته بود و پس از اینکه لیلی آن را به دست آورد، به مدت پنج سال به ضررش ادامه داد. به نظر می رسید مدیریت لیلی هیچ ایده ای از رقابت شدید در صنعت زیبایی نداشت.

اما، در یک حرکت غیرمعمول، لیلی افراد جدیدی را برای پر کردن پست‌های اجرایی ارشد زیرمجموعه خود استخدام کرد و تا سال 1982، فروش الیزابت آردن 90 درصد نسبت به سال 1978 افزایش یافت و سود آن دو برابر شد و به نزدیک به 30 میلیون دلار رسید.

معرفی چندین داروی جدید در اواخر دهه 1970 فروش لیلی را افزایش داد و مرزهای بازار محصولات رقیب را به چالش کشید. لیلی Nalfon را که یک داروی ضدالتهابی است، برای رقابت با ایندوسین پرفروش Merck منتشر کرد. علاوه بر این، این شرکت Cinobac را معرفی کرد، یک عامل ضد باکتری که برای درمان عفونت های دستگاه ادراری استفاده می شود.

الدیزین، درمانی برای لوسمی دوران کودکی؛ موکسام، یک آنتی بیوتیک جدید قوی با مجوز از Shionogi، یک شرکت دارویی ژاپنی. و بنوکساپروفن، ضد آرتریت معرفی شده در بریتانیا. علاوه بر این، لیلی با استفاده از فناوری DNA نوترکیب پیشگامانه، جزو اولین شرکت هایی بود که انسولین انسانی را از باکتری تولید کرد. این پیشرفت، نویدبخش حفاظت از سهم عمده الی لیلی در بازار انسولین بود.

 

 

ریسک ها و چالش های Eli Lilly

 

ریسک ها و چالش های Eli Lilly

از واحدهای مهم یک شرکت داروسازی، بخش تحقیق و توسعه داروهای جدید است. در این زمینه، گزارشی توسط شرکت Eli Lilly منتشر شده که به اهم مشکلات و ریسک های شرکت اشاره می کند.

در این گزارش آمده که مشکلات و عدم قطعیت های زیادی در تحقیق و توسعه دارویی، معرفی محصولات جدید و فعالیت های کسب و کار برای افزایش تولید محصولات وجود دارد. امکان شکست در کشف و توسعه داروهای جدید زیاد است. یک دارو از مرحله کشف تا رسیدن به بازار، مسیر طولانی باید طی کند که ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد و اغلب بیش از 2 میلیارد دلار هزینه دارد.

شکست ممکن است در هر مرحله از فرآیند از جمله در مراحل پایانی و پس از سرمایه گذاری های قابل توجه رخ دهد. در نتیجه، بیشتر وجوهی که در برنامه های تحقیقاتی سرمایه گذاری می شوند، بازده مالی ایجاد نمی کنند، ضمن این که تضمینی هم برای موفقیت دارو در بازار وجود ندارد.

شاخص­های مالی

ارزش بازار Eli Lilly در حال حاضر در حدود 565 میلیارد دلار است که از این نظر با ارزش ترین شرکت ارائه دهنده خدمات دارویی در سراسر جهان است. ارزش بازار این شرکت نسبت به سال قبل افزایشی قابل توجه معادل 63 درصد داشته است.

درآمد Eli Lilly در سال 2022 با افزایش 0.8 درصدی نسبت به سال ماقبل، برابر با 29 میلیارد دلار بوده و در سال 2023 که هنوز دو ماه تا پایان آن باقیمانده، این درآمد به بیش از 32 میلیارد دلار رسیده است.

P/E  این شرکت برابر 111.7 بوده که نسبت به گروه خود (8.02) بیشتر است. P/S برابر 17.4 است که نسبت به گروه (7.6) بیشتر است. نسبت P/B برابر 49.7 است که نسبت به گروه خود (7.3) بالاتر است.

EPS(ttm) نسبت به سال قبل به میزان 17.1 درصد کاهش پیدا کرده که با توجه به افزایش 48.9 درصدی گروه، وضعیت خوبی ندارد. حاشیه سود عملیاتی برابر 30.6 درصد است که نسبت به گروه خود (8.5) بالاتر است.

 

 

تحلیل تکنیکال سهام Eli Lilly

 

تحلیل تکنیکال سهام Eli Lilly

در ابتدای این بخش، یادآور می شود که این تحلیل تکنیکال، در هفته دوم نوامبر 2023 انجام شده است. در هنگام ترید، نماد سهام Eli Lilly در تریدینگ ویو، “LLY” است. بر اساس چارت الی لیلی در تایم فریم روزانه، مشاهده می شود که قیمت در یک کانال صعودی قرار گرفته و در حال حاضر میانه این کانال قرار دارد. پیش بینی می شود که قیمت به میانه کانال واکنش نشان داده و حداقل تا کف کانال، جایی که سطح ایمبلنس 560 دلار واقع شده است، ریزش داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *