بروکر (Broker) چیست؟

بروکر یا کارگزاری، یک ارائه دهنده خدمات مالی است که امکان خرید و فروش ارز را برای کاربران فراهم می کند. بروکر در بازار فارکس، یک واسطه بین معامله گران و بانک است که در یک بازار جهانی به شما امکان داد و ستد ارز خارجی را می دهد.

در گذشته، یک بروکر یا کارگزاری فارکس، ارزها را از طرف شما می خرید و می فروخت. اما امروزه بسیاری از بروکر های فارکس، به صورت آنلاین وجود دارند که پلتفرم های معاملاتی را به شما ارائه می دهند که در آن خودتان می توانید با ارزها معامله کنید.

برخی از کارگزاری فارکس بخشی از شرکت های مالی بزرگتر هستند که طیف وسیعی از فعالیت های سرمایه گذاری مانند سهام، وجوه و اوراق قرضه را نیز ارائه می دهند. اما برخی دیگر از کارگزاری ها،  کوچکتر بوده و صرفا در فارکس تخصص دارند.

انواع بروکر ها

 

انواع بروکر ها

بروکر های فارکس به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

  • بروکر های میز معاملات: این نوع بروکر ها به آنها بازارساز نیز گفته می شود، اغلب توسط
    سرمایه گذاران سازمانی و اشخاص حقوقی ایجاد می شوند که یک اسپرد ثابت برای خرید و فروش ارز تعیین کرده و بازار خود را برای تجارت مشتریان ایجاد می کنند.
  • بروکر های بدون میز معاملات: این نوع کارگزاران، ارز موسسات مالی مختلف مانند بانک ها را تجزیه و تحلیل تکنیکال و فاندامنتال کرده و بهترین آنها را به معامله گران منتقل می کنند. استفاده از این نوع کارگزاری برای
    معامله گران خرد، متداول نیست چرا که دسترسی آنها به داده های بین بانکی، بسیار دشوار است.

نحوه جستجو و یافتن بروکر ها

امروزه از طریق اینترنت و با استفاده از جستجوی آنلاین، به راحتی می توان کارگزاری فارکس را پیدا کرد. کارگزاران فارکس زیادی در بازار وجود دارند که هر کدام ویژگی ها و خدمات متغاوتی ارائه می دهند که می توان با مقایسه آنها، کارگزاری مناسب را انتخاب نمود. هنگامی که یک بروکر را انتخاب کردید، می توانید حساب معاملاتی فارکس خود را به صورت آنلاین باز کنید.

بروکر فارکس مناسب برای شما، به استراتژی سرمایه گذاری و اهدافی که در این بازار انتظار رسیدن به آنها را دارید، بستگی دارد. هنگام تصمیم گیری برای انتخاب بروکر فارکس، می بایست به موارد زیر توجه کنید:

تاییدیه ها و مجوزهای بروکر

نهاد FCA (Financial Conduct Authority) که در بریتانیا قرار دارد، شرکت هایی را که خدمات مالی را ارائه و ترویج می کنند، تایید کرده و به اصطلاح رگوله می کند. اگر یک کارگزاری فارکس توسط FCA رگوله باشد، سرمایه گذاری شما توسط طرح جبران خدمات مالی (FSCS) محافظت می شود. اگر بروکر، رگوله باشد و به هر دلیل دچار مشکل شده و باعث از دست دادن سرمایه شما بشود، FSCS سرمایه گذاری شما را تا سقف 85000 پوند پشتیبانی و محافظت می کند.

بروکر های رگوله نشده، توسط FSCS محافظت نمی‌شوند، بنابراین اگر مشکلی در سرمایه‌گذاری شما پیش بیاید، بازیابی پول شما بسیار دشوار است، ضمن این که احتمال کلاهبرداری در این بروکر ها نیز بسیار بیشتر است.

جفت ارزها

 

جفت ارزها

در بازار فارکس، ارزها به صورت دو به دو معامله شده و به آنها جفت ارز گفته می شود، به این دلیل که وقتی یک ارز را می‌خرید، در واقع به معنی آن است که همزمان ارز دیگری را می‌فروشید. سه نوع اصلی جفت ارز وجود دارد:

  • جفت ارزهای اصلی: رایج ترین جفت ارزهای مورد معامله در جهان هستند که یک طرف آنها دلار امریکا می باشد.
  • جفت ارزهای فرعی: به جفت ارزهایی گفته می شود که شامل دلار امریکا نیستند که به آنها
    جفت ارزهای کراس نیز گفته می شود.
  • جفت ارزهای اگزوتیک: به جفت ارزهایی گفته می شود که در یک طرف آن، ارز کشور توسعه یافته و در طرف دیگر، ارز یک کشور در حال توسعه باشد.س

اکثر بروکر های فارکس، جفت ارزهای اصلی را پوشش می دهند، اما همه آنها جفت ارزهای فرعی و اگزوتیک را ارائه نمی دهند. بنابراین لازم است قبل از انتخاب یک بروکر فارکس بررسی کنید که به کدام ارزها دسترسی خواهید داشت.

لوریج (اهرم) و مارجین

لوریج یا اهرم به بیان ساده، این امکان را به شما می دهد که از یک کارگزاری وام بگیرید، تا بتوانید مقادیر بیشتری ارز معامله کرده و سود بیشتری نصیب خود بنمایید. برای این کار، ابتدا شما باید یک وجه نقد اولیه، به مقدار کم به نام مارجین بگذارید و در ادامه کارگزاری بقیه را اضافه می کند.

برای درک این مفهوم، به این مثال توجه کنید. فرض کنید که یک کارگزاری فارکس، اهرم 1:20 را ارائه دهد، این بدین معنی است که شما می توانید معاملاتی را 20 برابر ارزش مارجین خود (سرمایه اولیه) انجام دهید. مقدار اهرم یا لوریج ارائه شده توسط بروکر ها متفاوت است، بنابراین لازم است قبل از انتخاب کارگزاری فارکس، اهرم های آنها را با هم مقایسه کرده و با توجه به استراتژی خود، مناسبترین آنها را انتخاب نمایید.

در این رابطه، لازم است به این نکته شود که اگرچه اهرم می تواند ابزار مفیدی باشد، اما در صورت ورود معامله به حد ضرر، خطر از دست دادن سرمایه شما نیز افزایش خواهد یافت.

به عنوان مثال فرض کنید معامله گر A و معامله گر B، هر دو 1000 دلار برای سرمایه گذاری در جفت ارز EURUSD دارند. معامله گر A از اهرم یا لوریج 1:20 برای افزایش سرمایه گذاری خود به 20000 دلار استفاده می کند. در این حالت، این معامله گر، از 1000 دلار به عنوان مارجین خود استفاده کرده و کارگزاری فارکس مابقی آن را که معادل 19000 دلار است، تامین می کند. معامله گر B تصمیم می گیرد که از اهرم استفاده نکند.

اگر ارزش EURUSD ، پنج درصد افزایش یابد، معامله گر A، به میزان 1000 دلار از سرمایه گذاری خود سود می برد در حالی که معامله گر B،  50 دلار سود می کند. اما تصور کنید که ارزش EURUSD ، پنج درصد کاهش یابد، در این صورت، معامله گر A، به میزان 1000 دلار از سرمایه گذاری خود ضرر می کند و در واقع، کل سرمایه خود را از دست می دهد، در حالی که معامله گر B، فقط 50 دلار ضرر می کند.

اسپرد

 

اسپرد

کارگزاران فارکس معمولاً از طریق اسپرد درآمد کسب می کنند که تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش یک جفت ارز است. دو نوع اسپرد به شرح زیر وجود دارد:

  • اسپرد متغیر: تفاوت قیمت خرید و فروش، بسته به شرایط بازار تغییر می کند.
  • اسپرد ثابت: تفاوت قیمت خرید و فروش، در هر شریطی، ثابت می ماند.

زمانی که حجم بازار زیاد بوده و بازار شلوغ است، خرید و فروش جفت ارز آسانتر بوده و بنابراین اسپردهای متغیر، به صرفه تر از اسپردهای ثابت هستند. اما اگر بازار کم حجم باشد، یعنی نوسانات قیمت کمتر باشد، طبعا مبادله ارز دشوارتر است و در این حالت، اسپرد متغیر به صرفه نیست، چرا که در احجام کم، به شدت افزایش می یابد. در این حالت، می بایست از حساب های با اسپرد ثابت استفاده نمود.

کارمزد

لازم است در انتخاب بروکر، به انواع کارمزد و سایر هزینه هایی که ممکن است کارگزاری به مشتریان خود اعمال نماید، توجه شود. برخی از کارمزد هایی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • کارمزد های حساب: بروکر ممکن است هزینه ای را به صورت ماهانه یا سالانه برای باز نگه داشتن حساب شما، اعمال نماید.
  • کارمزد عدم فعالیت: اگر در طول مدت زمان معینی، معامله کردن را متوقف کنید، این کارمزد از حساب شما کسر خواهد شد.
  • کارمزد معامله: هزینه ای که برای انجام هر معامله از حساب شما کسر می شود.
  • کارمزد تبدیل ارز: این کارمزد عبارت است از هزینه تبدیل سود به ارز اصلی که با آن معامله می کنید که به آن ارز پایه هم گفته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *