معرفی کمپانی NVIDIA

قبل از معرفی سهام NVIDIA باید توضیحی مختصر در مورد شرکت NVIDIA بدهیم، کمپانی NVIDIA یک شرکت فراملیتی با محوریت فناوری تراشه است که در زمینه طراحی و توسعه واحدهای پردازش گرافیکی، واحدهای پردازش مرکزی و واحدهای سیستم فعالیت می کند. این شرکت محصولات خود را به بازارهای سرگرمی، انیمیشن، بازی، هنرهای تجسمی حرفه ای، مراکز پردازش داده و شرکت های طراحی خودرو عرضه می کند.

­همچنین در زمینه هوش مصنوعی، محاسبات ابری و وسایل نقلیه خودران نیز محصولات مرتبط را تولید می کند. علاوه بر این، NVIDIA از طریق نام‌های تجاری GeForce NOW، Quadro، GeForce، SHIELD، vGPU، DOCA، JESTON و Bluefield محصولاتی را برای گیمرها، طراحان گرافیک حرفه‌ای، محققان و توسعه‌دهندگان ارائه می‌کند.

در مجموع، این شرکت در بخش های متنوعی از جمله معماری، مهندسی، ساخت و ساز، اینترنت، امنیت سایبری، انرژی، خدمات مالی، بهداشت و درمان و علوم زیستی، آموزش، بازی، تولید، رسانه و سرگرمی، رباتیک، مخابرات و حمل و نقل خدمات ارائه می دهد.

این شرکت در سراسر قاره آمریکا، آسیا-اقیانوسیه و اروپا حضور تجاری دارد. دفتر مرکزی این شرکت در سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. لازم به ذکر است که این شرکت با ارزش بازار 1.15 تریلیون دلار، در زمره 10 شرکت برتر جهان قرار دارد.

تاریخچه شرکت

 

تاریخچه NVIDIA

NVIDIA در اوایل سال 1993 شروع به کار کرد، زمانی که “جنسن هوانگ”، مدیرعامل و بنیانگذار فعلی، سمت خود را به عنوان مدیر شرکت CoreWare LSI Logic ترک کرد و به دو مهندس دیگر به نام های “کریس مالاکوفسکی” و “کرتیس پریم” پیوست تا بر روی کارهای نوآورانه در حوزه گرافیک رایانه ای تمرکز کنند.

یک صنعت کوچک اما قدرتمند که در آن زمان در حال رشد بود و وضعیت کنونی این کمپانی نشان می دهد که این سه نفر در پیش بینی پتانسیل رشد گرافیک کامپیوتری در دنیای فناوری، فوق العاده عمل کرده اند.

این شرکت محصول RIVA TNT را در سال 1998 ارائه کرد که یک چیپ شتاب دهنده گرافیکی دو بعدی و سه بعدی بود که بلافاصله موجب شهرت جهانی NVIDIA شد. رقیب آن زمان NVIDIA  شرکت 3dfx بود که بعدها منحل شد. انویدیا متعاقباً Geforce 256 را عرضه کرد که تحولی در دنیای سه بعدی رایانه ای ایجاد کرد.

در واقع، این اولین محصول بود که جهان با برند Geforce تجربه کرد، برندی که در سال های بعد از آن، طیف گسترده ای از محصولات خود را به جهان عرضه کرد.

دهه 90 جای خود را به آغاز قرن بیست و یکم داد و این سرآغاز تحول عظیم در NVIDIA بود. به لطف موفقیت بزرگ RIVA TNT و256 GeForce، به NVIDIA قرارداد طراحی و تولید سخت افزار گرافیکی Xbox مایکروسافت پیشنهاد شد، قراردادی که به تنهایی 200 میلیون دلار پیش پرداخت برای آنها به همراه داشت. این شرکت موفق شد محصولی عالی را به مایکروسافت ارائه دهد و همچنین پروژه GeForce GTS2 را به پایان برساند.

بعدها، شرکت NVIDIA توانست قرارداد مشابهی برای تولید سخت افزار Play station 3  با شرکت سونی منغقد کند که در این زمینه نیز موفقیت قابل توجهی کسب کرد.

عرضه اولیه سهام NVIDIA

سهام شرکت NVIDIA در 22 ژانویه 1999 با قیمت 12 دلار به ازای هر سهم عرضه اولیه شد. سهام چهار بار در طول سال ها تقسیم شده است. محاسبات نشان می دهد که یک سرمایه گذاری 10000 دلاری می توانست 833 سهم را به قیمت عرضه اولیه سهام خریداری کند.

این سهام پس از تمام تقسیماتی که طی سالیان پس از عرضه اولیه انجام شده، به 9996 سهم تبدیل می شد. با قیمت فعلی سهام این شرکت، ارزش این سرمایه گذاری به بیش از 2 میلیون دلار می رسید، یعنی رشد 200 برابری!

NVIDIA در سال های اخیر

 

NVIDIA در سال های اخیر

در آغاز سال 2010، این شرکت وارد عرصه تولید پردازنده‌های گرافیکی و تراشه‌های موبایل شد و همزمان قراردادی عظیم و چند میلیارد دلاری با اینتل منعقد نمود که تداوم موفقیت های بزرگ را برای آن به همراه داشت. این شرکت متعاقبا محصولات Tegra و Nvidia Shield (کنسول بازی دستی) را ارائه کرد که موفقیت قابل توجهی داشت.

در سال 2014، این شرکت تصمیم گرفت در سه بازار خاص وارد شود: الکترونیک خودرو، دستگاه های تلفن همراه و بازی های ویدئویی. سال 2016 تاریخ عرضه سری GeForce 10 را به همراه داشت که قابلیت پشتیبانی از چندین مانیتور و VR را داشت که در نوع خود بی نظیر است.در ادامه سالها تا 2020، شراکت NVIDIA فقط به اینتل ختم نشد و این شرکت با شرکتهای معتبر دیگری نظیر تویوتا، گوگل و اپل نیز وارد قرارداد شد.

اگر بخواهیم به مهمترین دستاورد و اختراع این شرکت اشاره کنیم، همان پردازنده گرافیکی یا GPU است که تحول عظیمی در گرافیک رایانه ای ایجاد کرد. در حال حاضر نیز بخش عمده ای از درآمد NVIDIA (در حدود 90 درصد درآمد) از فروش پردازنده های گرافیکی به دست می آید.

ریسک ها و چالش ها

بزرگترین و مهمترین چالش پیش رو برای شرکت NVIDIA ، احتمال بروز اتفاقاتی ناخوشایند در زنجیره تامین این شرکت، ناشی از بحران ژئوپولیتیک در منطقه تایوان است. صنعت تراشه های شرکت به شدت متکی به نیمه هادی های تولیدی توسط شرکت تایوانی TSMC است، لذا بروز هرگونه مشکلی که تامین این نیمه هادی را برای این شرکت با وقفه مواجه کند، می تواند فاجعه ای برای این شرکت رخ بدهد.

همین پیش بینی ها، موجب شده که بنا به گفته هایی، وارن بافت، سهام TSMC خود را فروخته و این موضوع نیز می تواند برای سهامداران شرکت یک هشدار تلقی شود.

از دیگر ریسک های سهام NVIDIA می توان به شرایط سخت اقتصادی و کاهش درآمد سرانه در بسیاری از کشورها و در نتیجه حذف کالاهای اختیاری نظیر رایانه و تکنولوژی های مرتبط، از سبد خانوارها است.

از آنجایی که NVIDIA در سال های اخیر، در زمینه فناوری های نوین و گیمینگ در حوزه ارزهای دیجیتال نیز فعالیت گسترده ای را آغاز کرده، نوسانات و خبرهای منفی در بازار ارزهای دیجیتال، می تواند زنگ هشداری برای سهامداران این شرکت تلقی شود.

شاخص­های مالی

ارزش بازار NVIDIA در حال حاضر در حدود 1.15 تریلیون دلار است که از این نظر با ارزش ترین شرکت ارائه دهنده خدمات فناوری و GPU در سراسر جهان است. ارزش بازار این شرکت نسبت به سال قبل افزایشی شگفت انگیز معادل 216 درصد داشته است.

درآمد NVIDIA در سال 2022 با افزایش 18 درصدی نسبت به سال ماقبل، برابر با 29 میلیارد دلار بوده و در سال 2023 که هنوز دو ماه تا پایان آن باقیمانده، این درآمد نزدیک به 33 میلیارد دلار رسیده است.

P/E  این شرکت برابر 109.9 بوده که نسبت به گروه خود (239.3-) بیشتر است. P/S برابر 34.7 است که نسبت به گروه (14.7) بیشتر است. نسبت P/B برابر 41.3 است که نسبت به گروه خود (17.11) بالاتر است.

EPS(ttm) نسبت به سال قبل به میزان 34.9 درصد افزایش پیدا کرده که با توجه به افزایش 11.7 درصدی گروه، وضعیت خوبی داشته است. حاشیه سود عملیاتی برابر 33 درصد است که نسبت به گروه خود (18.5) بالاتر است.

تحلیل تکنیکال سهام NVIDIA

 

تحلیل تکنیکال سهام NVIDIA

در ابتدای این بخش، یادآور می شود که این تحلیل تکنیکال، در هفته دوم نوامبر 2023 انجام شده است. در هنگام ترید، نماد سهام NVIDIA در تریدینگ ویو، “NVDA” است.

بر اساس چارت در تایم فریم روزانه، مشاهده می شود که قیمت در یک کانال نزولی قرار گرفته و در حال حاضر سقف کانال را شکسته است. این حرکت صعودی شارپ، که سقف کانال را شکسته، از هانت نقدینگی سطح 403.11 دلار (دایره بنفش) نشات می گیرد.

لذا پیش بینی می شود که این حرکت شارپ صعودی، پس از شکست کامل سقف کانال، نقدینگی نارنجی (سطح 476.09) را هانت کرده و به سقف کانال پولبک زده و مجددا به حرکت صعودی خود ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *