لانگ و شورت چیست

موقعیت لانگ (Long) و شورت (Short)، دو سبک معاملاتی هستند که در شرایط مختلف توسط تریدرها برای سود بردن از تغییرات قیمت در بازارهای مالی استفاده می شوند.

لانگ یک استراتژی صعودی است که در آن معامله گر انتظار دارد قیمت دارایی افزایش یابد، در حالی که موقعیت شورت یک استراتژی نزولی است که در آن سرمایه گذار انتظار دارد قیمت کاهش یابد.

سود یک موقعیت لانگ، از طریق خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا ایجاد می شود، در حالی که سود حاصل از یک موقعیت شورت، با فروش در قیمت بالا و خرید در قیمت پایین حاصل می شود.

هر دو وضعیت لانگ و شورت، مزایا و ریسک های خاص خود را دارند و سرمایه گذاران باید قبل از انتخاب استراتژی، اهداف سرمایه گذاری و تحمل ریسک خود را به دقت در نظر بگیرند.

انجام تحقیقات، تجزیه و تحلیل کامل قبل از هر تصمیمی برای سرمایه گذاری، برای به حداقل رساندن ریسک و به حداکثر رساندن سود، بسیار مهم است.

 

 

موقعیت لانگ و شورت در بازار سهام

 

موقعیت لانگ و شورت در بازار سهام

شما به عنوان یک سرمایه گذار، می توانید دو موقعیت در یک سهام داشته باشید، یک موقعیت شورت و یک موقعیت لانگ. هر دو این موقعیت ها بر خلاف یکدیگرند. تصمیم گیری در مورد گرفتن لانگ یا شورت در درجه اول بر اساس خط روند قیمت در بازار است.

در بازار سهام، موقعیت لانگ رایج ترین موقعیتی است که اکثر سرمایه گذاران، به ویژه سرمایه گذاران مبتدی، تمایل به گرفتن آن دارند و این حالت در مقایسه با وضعیت شورت، که معمولا توسط معامله گران با تجربه ترجیح داده می شود، ریسک کمتری دارد.

در ادامه به شرح هر یک از موقعیت ها در بازار سهام پرداخته می شود.

موقعیت لانگ (Long)

موقعیت لانگ (Long) زمانی است که سرمایه گذار، سهام یک شرکت را خریداری می کند و آن را نگه می دارد. سرمایه گذاران معمولاً به امید حفظ سهام تا زمانی که قیمت آن افزایش یابد، وارد یک وضعیت لانگ می شوند و به محض این که قیمت سهام افزایش یافت، سرمایه گذاران با فروش سهام، موقعیت خرید سهام خود را نقد یا اصلاح می کنند.

در این حالت، به تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش، سود می گویند. برای درک بهتر این مفهوم در بازار مالی، به این مثال توجه کنید. سهام شرکت Apple با قیمت 175 دلار به ازای هر سهم سهام معامله می شود.

از آنجایی که پیش بینی می کنید قیمت به زودی افزایش می یابد، 20 سهم از سهام شرکت Apple  را به قیمت 175 دلار برای هر سهم خریداری می کنید. در این حالت، شما به عنوان یک سرمایه گذار با داشتن 20 سهم از شرکت Apple، وارد یک موقعیت لانگ شده اید و تا زمانی که این سهام را در اختیار داشته باشید، همچنان در این موقعیت خواهید بود.

زمانی که در نهایت 20 سهمی که در اختیار دارید را می فروشید، گفته می شود که از وضعیت لانگ خارج شده اید. پس از چند روز، قیمت سهام Apple مطابق انتظار شما به 190 دلار در هر سهم افزایش می یابد.

در این مرحله، تصمیم می‌گیرید با فروش تمام 20 سهم خود به قیمت 190 دلار برای هر سهم، سود خود را برداشت کنید. فروش این سهام وضعیت لانگ شما را نقد می کند و در نهایت سودی معادل 15 دلار به ازای هر سهم عاید شما خواهد شد.

 

 

موقعیت شورت (Short)

موقعیت شورت (Short) زمانی است که یک سرمایه گذار سهام یک شرکت را بدون مالکیت واقعی آن می فروشد. سپس سرمایه‌گذار با خرید همان مقدار از سهام شرکت که با قیمت پایین‌تری فروخته است، از موقعیت فروش خارج می‌شود یا آن را نقد می‌کند.

تفاوت بین قیمتی که سهام در آن فروخته شد و قیمتی که در آن سهام بازخرید شد، سود سرمایه گذار خواهد بود. در این رابطه نیز مثالی برای درک بهتر موضوع ارائه می شود.

سهام شرکت NVIDIA با قیمت 450 دلار به ازای هر سهم معامله می شود. شما بر اساس تحلیلی که انجام داده اید پیش بینی می کنید که قیمت به زودی کاهش خواهد یافت. برای استفاده از حرکت منفی قیمت سهم به نفع خود، با فروش 20 سهم NVIDIA به قیمت 450 دلار به ازای هر سهم، وارد یک وضعیت شورت می شوید.

به یاد داشته باشید که شما در واقع مالک سهام NVIDIA نبوده اید، اما در عین حال، 20 سهم آن را فروخته اید. پس از چند روز، همانطور که انتظار داشتید، قیمت به 420 دلار در هر سهم کاهش می یابد. در این مرحله، شما می خواهید از موقعیت شورت خارج شوید یا آن را نقد کنید. چه کار می کنید؟

شما به سادگی 20 سهم از شرکت NVIDIA را با قیمت 420 دلار برای هر سهم خریداری می کنید. این به طور خودکار وضعیت شورت شما را نقد کرده و سود 30 دلاری به ازای هر سهم نصیب شما خواهد شد.

زمان ورود به موقعیت های لانگ و شورت

 

زمان ورود به موقعیت های لانگ و شورت

سرمایه‌گذاران معمولاً زمانی که انتظار دارند قیمت سهام در کوتاه‌ مدت افزایش یابد، تمایل زیادی به گرفتن موقعیت لانگ (Long) دارند. برعکس، سرمایه گذاران زمانی که انتظار دارند قیمت سهام در آینده کاهش یابد، وارد وضعیت شورت (Short) می شوند.

بنابراین، قبل از اینکه هر یک از این دو موقعیت را انتخاب کنید، روند فعلی بازار را در نظر بگیرید. اگر متوجه شدید که بازار در حال افزایش است، در نظر بگیرید که یک وضعیت لانگ (Long) داشته باشید. با این حال، اگر بازار در حال نزول است، می توانید یک موقعیت شورت (Short) را در نظر بگیرید.

 

تفاوت لانگ و شورت با خرید (Buy) و فروش (Sell)

بسیاری از افراد مبتدی که وارد عرصه معامله در بازارهای مالی می شوند، به تفاوت موقعیت های لانگ و شورت با خرید (Buy) و فروش (Sell) عادی، آشنا نیستند. یک معامله لانگ در واقع شامل یک خرید و سپس یک فروش دارایی برای کسب سود از افزایش قیمت آن دارایی است.

از آن جایی که در بازارهای مالی و به ویژه در فارکس، ارزش دارایی ها نسبت به یکدیگر و نه خود دارایی، معامله می شوند، لذا معامله گر، در وضعیت لانگ، مالکیت دارایی را ندارد و فقط اقدام به خرید ارزش آن دارایی و اجازه فروش آن نموده است.

به همین ترتیب، یک معامله شورت (Short)، در واقع شامل یک فروش و سپس بازخرید یک دارایی برای کسب سود از کاهش قیمت آن دارایی است. باز هم از آن جایی که در بازارهای مالی و به ویژه در فارکس، ارزش دارایی ها نسبت به یکدیگر و نه خود دارایی، معامله می شوند، لذا معامله گر، در وضعیت شورت (Short)، مالکیت دارایی را ندارد و فقط اقدام به فروش ارزش آن دارایی و اجازه بازخرید آن نموده است.

 

 

جمع بندی

با توجه به توضیحات ارائه شده در خصوص دو واژه متداول لانگ و شورت در بازارهای مالی و امکان کسب سود از هر دو موقعیت برای معامله گران، واضح است که به کارگیری این واژه ها در پوزیشن های معاملاتی، در بازارهایی مصداق دارد که اصطلاحا دوطرفه هستند.

به این معنی که وضعیت های لانگ و شورت، در بازاری در دسترس است که معامله گر بتواند هم با خرید و هم با بازخرید ارزش یک دارایی، کسب سود نماید. مصداق بارز این بازارها، بازار فارکس است که به عنوان مثال، وقتی یک معامله گر در جفت ارز یورو دلار، وارد وضعیت لانگ (Long) می شود، در واقع مجوز واگذاری یورو در مقابل دلار را خریداری و بالعکس در موقعیت شورت، مجوز واگذاری دلار در مقابل یورو را خریداری نموده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *