معرفی الگوهای کندل استیک (شمعی) + چشم اندازی بر تحلیل تکنیکال

الگوهای کندل استیک چیست ؟

الگوهای کندل استیک مدتهاست که به عنوان یک ابزار قدرتمند در دنیای بازارهای مالی شناخته شده است. نمودارهای کندل استیک برای اولین بار در ژاپن در اوایل قرن شانزدهم استفاده شد و بینش ارزشمندی را در مورد احساسات بازار و پویایی حرکت قیمت ارائه داد.

گاهی اوقات یک کندل به تنهایی نمی­تواند آن چه را که یک تریدر از مارکت نیاز دارد را ارائه دهد، لذا به مرور زمان، آرایش و چینش چندین کندل در کنار هم، الگوهایی را به تحلیل­گران در تحلیل تکنیکال کلاسیک ارائه داد که نشان دهنده برخی اتفاقات احتمالی در آینده چارت است. این الگوها، همان الگوهای کندل استیک هستند که در طول سالیان، توسط تحلیل­گران تکمیل و مورد مطالعه و توسعه قرار گرفته­اند.

 

 

الگوی کندل استیک، سیگنال یا راهنما

 

الگوی کندل استیک، سیگنال یا راهنما

قبل از اینکه آغاز به سرمایه­گذاری پولی که به سختی به دست آورده­اید در بازار فارکس بکنید، می­بایست برخی از انتظارات خود را نسبت به ابزارهای در دسترس در این مارکت، اصلاح کنید. الگوهای کندل استیک به عنوان یکی از ابزارهای این مارکت، می­توانند به تجزیه و تحلیل بازار و تصمیم­گیری آگاهانه در معاملات کمک کنند، اما بلیط یک طرفه برای سود آسان نیستند.

به عبارت دیگر، این الگوها به مانند اشعه ایکس بر روی نمودار قیمت عمل کرده و اتفاقاتی را که در پسِ نمودار قیمت می­گذرد، نمایان می­سازد تا به تریدر در ترید کمک کند که تصمیم درست را در ورود به معامله اتخاذ نماید.

بنابراین، الگوهای کندل ­استیک به هیچ وجه وسیله­ای برای سیگنال­دهی نبوده و صرفا به عنوان راهنما برای تریدر محسوب می­شوند. در ادامه این نوشتار، به مهمترین و متداولترین الگوهای کندل استیک پرداخته و کاربرد هر یک شرح داده می­شود.

الگوی چکش و چکش وارونه (Hammer & Inverted Hammer)

 

الگوی چکش و چکش وارونه (Hammer & Inverted Hammer)

الگوی کندل چکش یک الگوی معکوس صعودی است که نشان دهنده پایان حرکت نزولی و آغاز صعود است. این الگو نشان می­دهد که فروشندگان در حال از دست دادن قدرت هستند و تعداد خریداران رو به افزایش است. معامله­گران به دنبال الگوی چکش به عنوان سیگنالی برای خرید هستند، زیرا نشان می­دهد که قیمت احتمالاً در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

این الگوی کندل دارای بدنه کوچک، سایه پایینی بلند و بدون سایه بالایی است. همچنین، سایه پایین باید از بدنه کندل بلندتر باشد تا الگو معتبر باشد. رنگ بدنه این الگو می­تواند سبز یا قرمز باشد.

 

الگوی چکش وارونه شبیه به الگوی چکش است و تنها تفاوت آن این است که وارونه است. علیرغم اینکه “معکوس یا وارونه” نامیده می­شود، هنوز یک الگوی کندل معکوس صعودی است. این الگو نشان دهنده پایان یک روند نزولی و بازگشت احتمالی روند به سمت صعود است.

 

 

الگوی پین­بار (Pinbar)

 

الگوی پین­بار (Pinbar)

این الگو بدون شک پرمعامله­ترین الگوی موجود در مارکت است و دلیل خوبی هم دارد. این الگوی کندل توسط تریدرها برای شناسایی تغییر روند یا ادامه احتمالی پس از یک پولبک استفاده می­شود. دقت این الگو زمانی که در حوالی سطوح حمایت و مقاومت کلیدی، خطوط روند و میانگین­های متحرک شکل می­گیرد، به طور قابل توجهی بالاتر است.

پین­بار صعودی با یک سایه بلند پایین با بدنه کوچک و یک سایه نسبتا کوتاه در انتهای دیگر مشخص می­شود. سایه پایین باید حداقل دو سوم کل طول پین­بار باشد تا الگو معتبر باشد.

پین­بار نزولی برعکس پین­بار صعودی است. دارای سایه بالایی بلند، بدنه کوچک و سایه پایینی کوتاه است. این الگو نشان می­دهد که بازار ممکن است حرکت صعودی خود را از دست بدهد و به زودی یک بازگشت نزولی رخ دهد.

الگوی انگلفینگ (Engolfing)

 

الگوی انگلفینگ (Engolfing)

الگوی کندلی پوشاننده یا انگلف، یکی از رایج‌ترین الگوهای کندل استیک مورد استفاده معامله‌گران برای شناسایی تغییر روند و ادامه آن پس از یک پولبک در بازارهای مالی است. در یک الگوی صعودی، کندل اول قرمز و دومی سبز است. بدنه کندل سبز بسیار بزرگتر از بدنه کندل قرمز است و دارای سایه­های بسیار کم یا بدون همپوشانی است.

همچنین، کندل سبز باید پایین­تر از بسته شدن کندل قبلی باز شده و بالاتر از ارتفاع کندل قبلی بسته شود. الگوی کندل انگلف صعودی نشان می‌دهد که خریداران کنترل را در دست گرفته‌اند و قیمت احتمالاً بالا خواهد رفت.

الگوی الگلف نزولی زمانی معتبر است که پس از یک کندل سبز، یک کندل قرمز بزرگتر تشکیل شود. دقیقا برعکس یک الگوی انگلف صعودی. کندل قرمز باید کندل قبلی را کاملاً بپوشاند (یا ببلعد). این الگوی کندل نشان می دهد که خرس­ها (فروشندگان) کنترل بازار را به دست گرفته­اند و نشان دهنده کاهش احتمالی قیمت در آینده نزدیک است. بنابراین معامله­گران به دنبال فرصت­های فروش هستند.

الگوی ستاره صبحگاهی

 

الگوی ستاره صبحگاهی

الگوی ستاره صبحگاهی اساساً بر وضعیت صعودی بازار دلالت دارد، زیرا ظاهر ستاره صبحگاهی درست قبل از طلوع خورشید است. این الگو زمانی که در پایان یک روند نزولی شکل بگیرد، معتبرتر است. ستاره صبحگاهی یک الگوی سه کندلی است:

کندل اول یک کندل نزولی با سایه­های نسبتاً کوچک است. کندل دوم دارای بدنه سبز یا قرمز کوچک و سایه­های کوتاه است. این کندل در انتهای پایین کندل اول شکل می­گیرد و کندل سوم یک کندل صعودی است که نشان دهنده فشار خرید قوی و تغییر روند بالقوه است. بدنه این کندل باید حداقل به اندازه کندل اول یا بزرگتر باشد.

معامله­گران به دنبال الگوی ستاره صبحگاهی به عنوان سیگنالی برای خرید هستند، زیرا نشان می­دهد که قیمت به زودی افزایش خواهد یافت.

 

 

الگوی ستاره شامگاهی

 

الگوی ستاره شامگاهی

این الگو، نسخه وارونه الگوی ستاره صبحگاهی است و نشان دهنده تغییر یک روند صعودی به یک روند نزولی است. از سه کندل به این تشکیل می­شود: کندل اول یک کندل صعودی با سایه­های نسبتا کوچک است. کندل دوم دارای بدنه سبز یا قرمز کوچک و سایه­های کوتاه است و کندل سوم یک شمع نزولی است و بدنه آن بزرگتر از شمع اول است (یا حداقل به همان اندازه).

الگوی سه سرباز سفید

 

الگوی سه سرباز سفید

الگوی سه سرباز سفید یک الگوی معکوس صعودی است که از سه کندل سبز با سایه­های کوچک تشکیل شده است. این الگوی کندل زمانی قابل اعتمادتر است که در یک روند نزولی شکل بگیرد که برای مدت زمان طولانی ادامه داشته است.

برای اینکه این الگو معتبر باشد، هر کندل باید نزدیک به قیمت بسته شدن کندل قبلی باز شود. معامله­گران و تحلیلگران اغلب این الگوی کندل را به عنوان سیگنالی برای ورود به موقعیت­های خرید یا اضافه کردن حجم به موقعیت­های موجود تفسیر می­کنند و انتظار افزایش قیمت را دارند.

الگوی سه کلاغ سیاه

 

الگوی سه کلاغ سیاه

الگوی سه کلاغ سیاه یک الگوی کندل معکوس نزولی است که وقتی در انتهای یک روند صعودی شکل می‌گیرد دقیق‌تر است. آن را به عنوان الگوی سه سرباز سفید وارونه در نظر بگیرید. این الگو از سه کندل نزولی متوالی تشکیل شده است. باز شدن هر کندل با قیمت بسته شدن کندل قبلی انجام می­شود و قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز شدن است.

الگوی سه کلاغ سیاه به ویژه هنگامی که در سطوح بالاتر قیمت یا پس از یک صعود طولانی رخ می­دهد، نشان دهنده کاهش بالقوه قیمت­ها است.

الگوی تودلی (هارامی، Harami)

 

الگوی تودلی (هارامی، Harami)

کلمه هارامی در زبان ژاپنی به معنای باردار است. این اصطلاح نمایانگر ظاهر الگو است، که شبیه بدن یک زن باردار با یک کندل کوچک “داخل آن” است. الگوی کندل هارامی از دو کندل متوالی شکل می­گیرد. کندل اول بدنه­ای بلند و سایه­های کوچک دارد.

کندل دوم یک شمع کوچک با بدنه­ای است که کاملاً داخل بدنه کندل قبلی است. در یک روند صعودی، الگوی هارامی کندل اول سبز وکندل دوم قرمز خواهد بود. این نشان دهنده یک تغییر روند احتمالی است. به همین ترتیب، در یک روند نزولی، کندل اول قرمز و دومی سبز بوده و فرصت خوبی برای جستجوی فرصت های خرید است.

 

 

الگوی ابر سیاه

 

الگوی ابر سیاه

الگوی ابر سیاه پایان بالقوه یک روند صعودی را نشان می­دهد. این یک الگوی کندل دو کندلی است که در آن کندل اول یک کندل بلند سبز بوده و به دنبال آن یک کندل بلند قرمز تشکیل می­شود که بالای کندل قبلی باز شده و در زیر نقطه میانی بدنه کندل اول بسته می­شود.

این الگو نشان می­دهد که روزهای آفتابی روند صعودی فعلی در حال پایان است. گاوها کنترل بازار را از دست می­دهند و خرس­ها کنترل را به دست می­گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *