سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال + تعادل عرضه و تقاضا

سطوح حمایت و مقاومت چیست

در پاسخ به سوال سطوح حمایت و مقاومت چیست باید گفت، مبنای حرکت قیمت در بازار، تغییرات عرضه و تقاضا است. میزان تغییرات عرضه نسبت به زمان، نمودار عرضه و میزان تغییرات تقاضا نسبت به زمان، نمودار تقاضا را تشکیل می­دهد. وقتی میزان عرضه از تقاضا بیشتر باشد، نمودار قیمت حرکت نزولی خواهد داشت.

در حرکت نزولی، خریداران به انتظار نشسته­اند تا قیمت به سطح مورد انتظار آنها برسد تا اقدام به خرید کنند. در همین راستا که قیمت در خط روند نزولی قرار دارد، به مرور به جمع خریداران اضافه می­شود، به عبارت دیگر به مرور به حجم تقاضا افزوده می­شود و نمودار تقاضا حالت صعودی و نمودار عرضه حالت نزولی می­گیرد.

در نقطه­ ای که میزان عرضه و تقاضا به تعادل می­رسند، همان سطحی است که قیمت را از نزول بیشتر بازمی­دارد. این سطح، همان سطح حمایت است.

به همین ترتیب، وقتی میزان تقاضا از عرضه بیشتر باشد، نمودار قیمت حرکت صعودی خواهد داشت. در حرکت صعودی، فروشندگان منتظرند تا قیمت به سطح مورد انتظار آنها برسد تا اقدام به فروش کنند.

در همین راستا که قیمت در روند صعودی قرار دارد، به مرور به جمع فروشندگان اضافه می­شود، به عبارت دیگر به مرور به حجم عرضه افزوده می­شود و نمودار عرضه حالت نزولی و نمودار تقاضا حالت صعودی می­گیرد.

در نقطه­ای که میزان عرضه و تقاضا به تعادل می­رسند، همان سطحی است که قیمت را از صعود بیشتر بازمی­دارد. این سطح، همان سطح مقاومت است.

 

 

روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت

 

روانشناسی سطوح حمایت و مقاومت

در این قسمت، برای روشن شدن موضوع، از چند مثال ساده استفاده می­شود. ابتدا فرض می­کنیم خریدارانی هستند که سهامی نزدیک به یک منطقه حمایتی خریداری کرده­اند. به عنوان مثال این سطح حمایتی، برابر 50 دلار است. آنها مقداری سهام را با قیمت 50 دلار می­خرند و اکنون قیمت سهام از آن سطح به 55 دلار افزایش یافته است.

خریداران خوشحال هستند و می­خواهند سهام بیشتری را با قیمت 50 دلار بخرند، اما نه 55 دلار. آنها تصمیم می­گیرند که اگر قیمت به 50 دلار کاهش یابد، بیشتر خرید کنند. بنابراین این دسته از خریداران در سطح 50 دلار تقاضا ایجاد می­کنند.

گروه دیگری از سرمایه­گذاران را نیز داریم که به خرید سهام با قیمت 50 دلار فکر می­کردند، اما به دلایلی هرگز ماشه را نکشیدند. الان سهام 55 دلار است و از نخریدن آن پشیمان هستند. لذا تصمیم می­گیرند که اگر دوباره به 50 دلار برسد، اشتباه قبلی را مرتکب نشوند و این بار سهام را بخرند. به این ترتیب، این گروه نیز به عنوان دسته دیگری از خریداران در سطح 50 دلار تقاضای مازاد ایجاد می­کنند.

گروه سوم سهام را زیر 50 دلار خریده­اند. به عنوان مثال آنها سهام را به قیمت 40 دلار خریده­اند. وقتی قیمت سهام به 50 دلار رسید، آنها سهام خود را می­فروشند، اما شاهد افزایش آن به 55 دلار هستند. اکنون آنها می­خواهند موقعیت های خرید خود را دوباره برقرار کنند و می­خواهند آن را با همان قیمتی که آن را فروختند، یعنی 50 دلار، دوباره بخرند.

در واقع آنها احساسات خود را از فروشنده به خریدار تغییر داده­اند، چرا که از فروش آن پشیمان هستند و می­خواهند آن اشتباه را اصلاح کنند. این نیز به نوبه خود باعث ایجاد تقاضای بیشتر در سطح قیمت 50 دلار می­شود.

با این شرایط، اگر قیمت به 50 دلار برگردد، با توجه به حجم تقاضایی که در این سطح شکل گرفته، قیمت پایین­تر نرفته و از همان­جا مجددا صعود می­کند. به عبارت دیگر، قیمت 50 دلار تبدیل به سطح حمایت شده است.

حال بیایید مفروضات را تغییر دهیم تا به درک سطح مقاومت کمک کنیم. همه شرکت کنندگان فوق را در نظر بگیرید و فرض کنید که همه آنها سهام 50 دلاری دارند. خود را به عنوان یکی از صاحبان 50 دلار تصور کنید. سهام به 55 دلار می­رسد و شما نمی­فروشید. اکنون سهام به 50 دلار باز می­گردد، جایی که شما مالک آن هستید. چه احساسی دارید؟

پشیمان هستید که آن را به قیمت 55 دلار نفروختید. حالا قیمت به 55 دلار بازمی­گردد و این بار تا جایی که می­توانید می­فروشید. سایر صاحبان سهام نیز همینطور. قیمت سهام نمی­تواند از 55 دلار گذشته و صعود کند.

حداقل 3 گروه از صاحبان سهام وجود دارند که سعی می­کنند سهام خود را به قیمت 55 دلار بفروشند.این یک سطح مقاومت در 55 دلار ایجاد می­کند.

اینها تنها چند نمونه از بسیاری از سناریوهای ممکن است. اگر قبلاً معامله کرده­اید، احتمالاً همه این سناریوها را تجربه کرده­اید و احساسات و روانشناسی پشت آنها را درک می­کنید. تو تنها نیستی.

شرکت‌کنندگان بی‌شماری در بازار وجود دارند که احساسات و فرآیندهای فکری مشابه شما را طی می‌کنند، و این چیزی است که به تعیین برخی از فاکتورهای روان‌شناسی بازار در پشت سطوح حمایت و مقاومت و به طور کلی تحلیل تکنیکال کلاسیک کمک می‌کند.

 

 

معکوس شدن نقش سطوح حمایت و مقاومت

مفهوم کلیدی تحلیل تکنیکال این است که وقتی یک سطح مقاومت یا حمایت شکسته می­شود، نقش آن معکوس می شود. اگر قیمت به زیر سطح حمایت سقوط کند، آن سطح به مقاومت تبدیل می­شود. اگر قیمت از سطح مقاومت بالاتر برود، اغلب به سطح حمایت تبدیل می­شود. همانطور که قیمت از سطح حمایت یا مقاومت عبور می کند، تصور می­شود که عرضه و تقاضا تغییر کرده و باعث می­شود سطح شکسته شده، نقش خود را معکوس کند.

 

معکوس شدن نقش سطوح حمایت و مقاومت

کاربرد سطوح حمایت و مقاومت در ورود به پوزیشن

یکی از بهترین کاربردهای سطوح حمایت و مقاومت، ورود و خروج موقعیت‌ها همراه با مدیریت ریسک است. تریدرها در ترید اغلب مناطق حمایت و مقاومت را برای تصمیم­گیری در مورد معاملات، از جمله موقعیت حد ضرر و حد سود شناسایی می­کنند. برخی از کاربردهای عملی سطوح حمایت و مقاومت عبارتند از:

حد سود

حد سود قیمتی است که در آن شخص سود موجود در یک موقعیت را برداشت می­کند. یعنی با نزدیک شدن قیمت به یک سطح حمایت (از بالا)، فروشندگان کوتاه مدت ممکن است از برداشت سود کرده و معامله را ببندند. برعکس، با نزدیک شدن قیمت به سطح مقاومت (از پایین)، خریداران موقعیت معامله را بسته و برداشت سود می­کنند.

ورود به معامله خرید یا فروش

وقتی یک سطح حمایت یا مقاومت شکسته نشده است و هنوز اعتبار دارد، می­تواند محل ورود به پوزیشن معاملاتی باشد. در این حالت زمانی که قیمت به سطح حمایت نزدیک می‌شود، یک تریدر تمایل دارد که سفارش‌های خرید را نزدیک و بالاتر از سطح حمایت وارد کند و برعکس، سفارش‌های فروش را نزدیک و زیر سطوح مقاومت در نظر بگیرد.

حد ضرر

شکسته شدن یک سطح حمایت یا مقاومت می­تواند برای موقعیت حد ضرر نیز استفاده شود. در این حالت به جای استفاده از شکست سطح حمایت یا مقاومت به عنوان فرصتی برای ایجاد یک موقعیت جدید، می­توان از آن برای به حداقل رساندن ضرر نیز استفاده کرد. یک پوزیشن بازنده باید فوراً از موقعیت معامله خارج شود. سیگنال انجام این کار از شکستن سطح حمایت یا مقاومت صادر می­شود.

 

 

نکاتی در مورد سطوح حمایت و مقاومت

نکاتی در مورد سطوح حمایت و مقاومت

 

اولین نکته­ای که در مورد سطوح حمایت و مقاومت می­بایست به آن اشاره کرد آن است که اگر یک سطح حمایت یا مقاومت، در فواصل زمانی نزدیک، تست شود (یعنی در فواصل کوتاهی، قیمت به آن سطح خورده و باز گردد و این چرخه به دفعات تکرار شود)، احتمال شکست سطح بسیار زیاد است. نمونه این حالت، همان الگوی پرچم است که در آن قیمت به یک سطح حمایت یا مقاومتبه دفعات و در فواصل کوتاه برخورد می­کند و در نهایت در راستای میله پرچم، سطح را می­شکند.

سطح حمایت یا مقاومتی که قیمت بسیار از آن فاصله گرفته و مجددا قیمت به آن برمی­گردد، احتمال این که به درستی عمل کند زیاد است. علت این امر هم در روانشناسی موضوع نهفته است. فرض کنید قیمت یک سهام 50 دلار بوده و این سطح به عنوان سطح مقاومت عمل کرده و طی هفته­ها، قیمت به زیر 50 دلار سقوط کرده و اکنون پس از این مدت طولانی، مجددا به 50 دلار رسیده است. اگر شما به عنوان دارنده سهام باشید، در سطح 50 دلار، چه تصمیمی می­گیرید؟ احتمال فروش سهام در این سطح بسیار زیاد است. لذا این سطح، به عنوان یک سطح مقاومت به درستی عمل کرده و حداقل، برای مدتی اجازه صعود قیمت را نخواهد داد.

حمایت و مقاومت، سطوحی هستند که در چارت قیمت ترسیم می­شوند نه خطوط. به عبارت دیگر، سطوح حمایت و مقاومت بازه­ای از قیمت را شامل­می­شوند و نباید تصور کرد که حمایت و مقاومت یک قیمت مشخص است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *