تقویم اقتصادی چیست؟

تقویم اقتصادی، جدول زمان بندی مربوط به خبرها، رویدادها و انتشار داده های مهم اقتصادی است که می تواند یک تقویم ملی بوده و بر اخبار تاثیرگذار و مهم یک کشور تمرکز کند و یا یک تقویم اقتصادی بین المللی بوده و اخبار و داده های اقتصادی مهم کشورهای مختلف را در بر بگیرد.

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی در معامله گری

 

دلیل اهمیت تقویم اقتصادی در معامله گری

یکی از روش های تحلیل بازارهای مالی و به ویژه بازار فارکس، تحلیل فاندامنتال است و آن چه که تاثیر فراوانی بر این نوع تحلیل دارد، رویدادهای مهم اقتصادی، مانند انتشار اخبار است. معمولا انتشار داده های اقتصادی خاص، موجب نوسانات قابل توجه در قیمت شده و همین نوسانات، فرصت های عالی برای کسب سود خوب محسوب می شوند.

علاوه بر این، انتشار خبرهای مهم اقتصادی، بعضا بر نحوه حرکت نمودار قیمت در آینده نیز تاثیرگذار است، لذا آگاه بودن از خبرها و رویدادهای مهم اقتصادی، می تواند به معامله گر در پیش بینی قیمت کمک بسزایی بکند. با این حال، به عنوان یک معامله گر، برای سود بردن از انتشار اخبار اقتصادی، باید بدانید چه اتفاقی و در چه زمانی رخ خواهد داد. اینجاست که یک تقویم اقتصادی اهمیت پیدا می کند.

 

 

نحوه دسترسی به تقویم اقتصادی

تقویم‌های اقتصادی متنوع و متعددی به صورت آنلاین و با نسخه رایگان در دسترس هستند که هم در نسخه وب و هم از طریق اپلیکیشن های تقویمی قابل استفاده می باشند. اما برخی از پلتفرم‌های معاملاتی نیز تمایل دارند برای دارندگان حساب خود، تقویم اقتصادی سریع تر و فراگیرتری ارائه کنند.

در انتخاب یک تقویم اقتصادی، توجه داشته باشید که میزان استفاده شما به عنوان یک معامله گر از آن، به اندازه ای است که داده های مرتبط با حیطه اقتصادی نمادهای مورد معامله شما را اعلام کند، لذا در انتخاب تقویم اقتصادی، نباید سختگیر باشید.

محتویات مهم تقویم اقتصادی

 

محتویات مهم تقویم اقتصادی

یک تقویم اقتصادی می تواند شامل بخش های مختلفی از قبیل اخبار، رویدادهای مهم اقتصادی، پیش بینی بازار، جدول زمان بندی اعلام داده های مهم اقتصادی و امکانات دیگری نظیر انجمن های گفتگو و غیره باشد. آن چه که برای معامله گران بازار فارکس مهم است، جدول زمان بندی اعلام شاخص ها و داده های اقتصادی است که بخش مهمی از یک تقویم اقتصادی را به خود اختصاص می دهد.

جزئیات و نحوه استفاده از تقویم اقتصادی

همانطور که اشاره شد، مهمترین و بزرگترین بخش از یک تقویم اقتصادی مربوط به بازار فارکس، جدول اعلام داده های مهم اقتصادی مربوط به ارزهای معتبر جهان است. از آنجایی که اغلب سایت ها و اپلیکیشن های تقویم اقتصادی، برای نمایش دادن جدول داده های اقتصادی، فرمت مشترک و مشابهی دارند، در این بخش، به بیان مهمترین نکات مربوط به جدول داده ها و نحوه استفاده از آن با ذکر مثال، پرداخته می شود.

در تصویر زیر، جدول زمان بندی اعلام داده های مربوط به تقویم اقتصادی سایت Forexfactory نشان داده شده است. همان گونه که ملاحظه می شود، جدول مذکور متشکل از چندین ستون است که در آنها اطلاعات مختلفی را به شرح زیر ارائه می دهد:

ستون اول: روز و تاریخ اعلام داده های اقتصادی را مشخص می کند.

ستون دوم: ساعت اعلام داده را نشان می دهد.

ستون سوم: نماد ارزی است که داده اقتصادی مورد نظر، در مورد آن منتشر خواهد شد.

ستون چهارم: این ستون، شاید بیشترین اهمیت را برای یک معامله گر در یک تقویم اقتصادی داشته باشد. این ستون در واقع میزان تاثیر اعلام داده اقتصادی را بر ارزش ارز مورد نظر، مشخص می کند. اهمیت هر داده در این ستون، با رنگ پوشه های نمادین مشخص می گردد به این ترتیب که رنگ قرمز نشان دهنده اهمیت بالای خبر و داده است، رنگ نارنجی اهمیت متوسط و رنگ زرد اهمیت کم را بیان می نماید.

دور از تصور نیست که اغلب معامله گرانی که انتشار خبرهای مهم را در بازار فارکس پیگیری می کنند، بیشتر به دنبال زمان انتشار و نوع داده های قرمز رنگ هستند، چرا که انتشار این نوع داده هاست که تاثیر قابل توجهی بر نوسانات قیمت ارز مورد نظر خواهد داشت.

ستون پنجم: نام داده اقتصادی است که در تاریخ و  زمان مشخص شده (در ستونهای قبلی)، منتشر خواهد شد.

ستون ششم: این ستون مربوط به جزئیات شاخص مورد نظر است که اطلاعاتی از قبیل تعریف شاخص، نحوه و بازه زمانی اندازه گیری شاخص، نهاد یا سازمان محاسبه کننده شاخص و همچنین مقادیر قبلی شاخص (به دو صورت عددی و نمودار) در آن گنجانده شده است.

ستون های هفتم تا نهم: به ترتیب مربوط به مقدار واقعی، مقدار پیش بینی و مقدار مربوط به دوره قبل داده مورد نظر است. از آنجایی که کسب سود در بازارهای مالی از جمله فارکس، مبتنی بر پیش بینی حرکت بازار است، مقادیر
پیش بینی شاخص ها و داده های مهم، در تقویم های اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد.

ستون دهم: نمودار داده اقتصادی مربوطه و روند تغییرات آن را در گذشته نمای می دهد.

 

جزئیات و نحوه استفاده از تقویم اقتصادی

 

 

داده های مهم تقویم اقتصادی

از آنجایی که مبادلات ارزی اغلب کشورهای جهان بر مبنای دلار می باشد، لذا اخبار و داده های مهم اقتصادی مربوط به ایالات متحده امریکا، تاثیر بسزایی در معاملات بازار فارکس از جمله در قیمت جفت ارزهای اصلی، انس طلا و شاخص دلار  خواهد داشت.

علاوه بر این، هفت بانک مرکزی بزرگ دیگر در سراسر جهان وجود دارد که تصمیمات آنها به عنوان بازیگران اصلی بازار فارکس، بر سود یا زیان معامله گران تاثیر گذار است. این بانک ها عبارتند از بانک مرکزی اروپا، بانک انگلستان، بانک ژاپن، بانک ملی سوئیس، بانک کانادا، بانک مرکزی استرالیا و بانک مرکزی نیوزلند.

از جمله داده های مهم اقتصادی که در تقویم اقتصادی منتشر می شوند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

نرخ بهره (Interest Rate)

تصمیمات نرخ بهره توسط هر یک از بانک‌های اشاره شده، بر احساسات معامله گران تاثیر گذاشته و نوسانات بازار را برای جفت ارزهای مرتبط افزایش می دهد. از آنجا که این داده، یکی از مهمترین ابزارهای بانک های مرکزی برای کنترل تورم محسوب می شود، انتشار افزایش یا کاهش آن، تاثیر قابل توجهی بر نوسان قیمت خواهد داشت.

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI)

شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI، یک شاخص اقتصادی مهم است که به طور منظم توسط اقتصادهای بزرگ دنیا منتشر می شود تا دید مناسبی به فعالان اقتصادی در خصوص وضعیت رشد فضای کسب و کار و همچنین میزان تورم بدهد. این شاخص بر مبنای تغییرات میانگین هزینه های مربوط به سبد مشخصی از کالاهای مصرفی از جمله غذا، انرژی و همچنین خدماتی مانند مراقبت های پزشکی محاسبه می شود.

شاخص GDP یا تولید ناخالص داخلی

این شاخص نیز از مهمترین داده های اقتصادی هر کشور محسوب شده و افزایش این شاخص نسبت به دوره های قبلی، می تواند نشانه ای از رشد اقتصادی آن کشور و در نتیجه، افزایش ارزش پول آن باشد.

شاخص قیمت تولید کننده یا PPI

این شاخص بر مبنای تغییرات قیمت تمام شده کالاهای تولیدی یا خدمات مورد محاسبه قرار می گیرد. این شاخص نیز مانند CPI نمادی از وضعیت رونق اقتصادی و سطح تورم در کشور است.

شاخص خرده فروشی (Retail Sales)

تغییرات ارزش کل فروش در حوزه خرده فروشی، از جمله شاخص های مهم دیگر است که بیانگر رونق یا عدم رونق اقتصادی است.

شاخص مدعیان بیکاری

این شاخص نشان دهنده نرخ بیکاری در کشور بوده و بدیهی است افزایش این شاخص نسبت به دوره های قبل، نشان از وضعیت نامطلوب اقتصادی است که منجر به کاهش ارزش پول کشور مربوطه خواهد شد.

One Reply to “تقویم اقتصادی چیست؟ + تاثیر آن در تحلیل رویدادهای فارکس”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *