FOMC چیست؟

کمیته بازار آزاد فدرال (Federal Open Market Committee) یا به اختصار FOMC ، یکی از مهمترین کارگروه های فدرال رزرو (بانک مرکزی ایالات متحده امریکا) است که مسئول هدایت سیاست های پولی از طریق عملیات بازار باز می باشد.

این کمیته متشکل از 12 عضو است که حداقل هشت بار در تقویم اقتصادی یک ساله گرد هم می آیند تا نرخ های بهره بین بانکی را با اهداف کوتاه مدت، مشخص و ابلاغ کنند.

ترکیب اعضای FOMC

 

ترکیب اعضای FOMC

ترکیب اعضای کمیته بازار آزاد فدرال FOMC بدین ترتیب است که 7 نفر از اعضای هیات مدیره فدرال رزرو، یک نفر رئیس فدرال رزرو نیویورک و 4 نفر هم به صورت دوره ای از بین روسای بانک های رزرو 11 گانه که در ایالات متحده هستند، انتخاب می شوند. البته همه روسای بانک های رزرو، در جلسات FOMC شرکت کرده و به تبادل نظر می پردازند، اما در نهایت 12 نفری که به ترکیب آنها اشاره شد، حق رای دارند.

 

 

در FOMC چه می گذرد؟

FOMC هشت بار در سال تشکیل جلسه می دهد، البته اگر شرایط اقتصادی ایجاب کند، ممکن است تعداد این جلسات افزایش یابد. در هر جلسه، اعضای شرکت کننده، در مورد عوامل مختلف اقتصادی از جمله دستمزد، تورم و علل آن، سطح اشتغال، سطح تولید، هزینه های مصرف کننده، ساخت و ساز خانه های جدید و تجاری و تحولات مالی بین المللی، بحث و تبادل نظر می کنند.

پس از بحث و تبادل نظر، اعضا باید جهت گیری مناسبی را برای سیاست پولی پیشنهاد دهند که به بهترین نحو از اهداف مهم و در عین حال متناقض فدرال رزرو حمایت کند. این اهداف ثبات قیمت و حداکثر اشتغال هستند.

به طور کلی، بهبود فضای کسب و کار و افزایش اشتغال، موجب افزایش هزینه های مصرف کننده شده و همین امر منجر به افزایش تورم و عدم ثبات قیمت ها می شود. لذا تصمیم گیری در ارتباط با این پارادوکس، گاها بسیار پیچیده است.

در این ارتباط، اعضا در مورد اینکه فدرال رزرو چه مقدار از اوراق بهادار مانند اوراق قرضه خزانه داری را در بازار باز بخرد یا بفروشد تا به نرخ بهره هدف برسد، بحث و تصمیم گیری می کنند.

نحوه تاثیر گذاری FOMC بر  نرخ بهره

 

نحوه تاثیر گذاری FOMC بر  نرخ بهره

کمیته بازار آزاد فدرال FOMC از عملیات بازار باز فدرال رزرو به عنوان ابزاری برای تغییر نرخ بهره استفاده می کند. عملیات بازار باز می تواند عرضه پول را محدود کرده یا کاهش دهد. اگر فدرال رزرو قصد داشته باشد که حجم پول در گردش را در چرخه اقتصادی کاهش دهد، اوراق بهادار دولتی را برای فروش عرضه می کند.

موسسات فعال اقتصادی، پول نقد را با اوراق بهادار دولتی مبادله می کنند. بدین ترتیب، پول نقد از چرخه اقتصادی، توسط فدرال رزرو، جمع آوری می شود. به طور عکس، اگر فدرال رزرو بخواهد که به چرخه اقتصادی، پول تزریق کند، اقدام به خرید اوراق بهادار از دولت و از موسسات اقتصادی می کند و در مقابل به آنها پول نقد عرضه می کند.

برای درک مفهوم این که حجم پول به چه ترتیب می تواند در چرخه اقتصادی موثر باشد، کافی است که به این نکته توجه شود که عرضه پول محدودتر به این معنی است که وام گرفتن سخت تر شده و نرخ بهره افزایش می یابد و بالعکس وقتی عرضه پول افزایش می یابد، وام گرفتن آسان تر و نرخ بهره کاهش خواهد یافت.

تعبیری مربوط به این مفهوم در بین اقتصاددانان وجود دارد که بیان می کند “نرخ بهره، قیمتِ پول است، اگر افزایش یابد، ارزش پول بالاتر رفته و کاهش آن موجب کاهش ارزش پول خواهد شد”.

اگرچه FOMC در مورد نرخ بهره هدف، تصمیم گیری می کند، اما در واقع، این، بانک ها هستند که نرخ بهره را محقق می سازند. به عبارت دیگر، نرخ بهره به عملیات بازار باز فدرال رزرو بستگی دارد که عرضه پول را تا جایی تنظیم کند که نرخ ها به طور طبیعی در محدوده هدف قرار گیرند.

 

 

نحوه تاثیرگذاری FOMC بر بازار فارکس

معامله گران در بازار فارکس، توجه زیادی به جلسات FOMC دارند. اگرچه تصمیماتی که این کمیته می گیرد، اغلب زمان زیادی می برد تا بر اقتصاد تأثیر بگذارد، اما بازارهای مالی، از جمله فارکس، آینده نگر بوده و با سرعت بیشتری به تصمیمات مهم این کارگروه واکنش نشان می دهند.

اگر علائمی وجود داشته باشد که کمیته بازار آزاد فدرال FOMC  نرخ بهره را بالاتر از حد انتظار افزایش خواهد داد و احتمالا در آینده وام گرفتن گرانتر خواهد شد، این موضوع پیامدهای گسترده ای در اقتصاد خواهد داشت.

اولاً، وقتی وام گران‌تر می‌شود، مصرف‌کنندگان کمتر برای اقلام اختیاری هزینه می کنند. نرخ بهره بالاتر به این معنی است که خرید خانه یا ماشین جدید گران تر است. اگر شخصی بدهی کارت اعتباری داشته باشد، بیشتر پول او به جای پرداخت اصل بدهی، صرف پرداخت سود خواهد شد و علاوه بر این، بسیاری از شرکت ها شاهد کاهش خرید مشتریان خواهند بود که این امر موجب کاهش سود هر سهم آنها خواهد شد.

دوما، نرخ های بهره بالاتر به این معنی است که سرمایه گذاران بازده بیشتری را از سهام انتظار دارند، چرا که می توانند به جای سرمایه گذاری در بازار سهام، در اوراق قرضه یا گواهی سپرده سرمایه گذاری کرده و بازدهی قوی تری کسب کنند. با توجه به همه این عوامل، می توان نتیجه گرفت که افزایش نرخ بهره، موجب کاهش ارزش سهام و افزایش ارزش پول می شود.

بر این اساس، وقتی افزایش نرخ بهره توسط FOMC مصوب می شود، معامله گران در جفت ارزهای کراس با دلار، خریدار دلار خواهند بود و بر عکس در بازار سهام، بیشتر به دنبال پوزیشن های شورت هستند.

برعکس این نیز صادق است. اگر FOMC تصمیم بر کاهش نرخ بهره داشته باشد، ارزش پول کاهش یافته و نرخ بازدهی اوراق قرضه یا گواهی سپرده سرمایه گذاری نیز کاهش می یابد. لذا سرمایه گذاران به خرید سهام، تمایل بیشتری نشان خواهند داد. در نتیجه در این حالت معامله گران در بازار فارکس، به دنبال پوزیشن های شورت دلار در جفت ارزها و موقعیت های لانگ در بازار سهام خواهند بود.

جایگاه پیش بینی تصمیمات FOMC در فارکس

 

جایگاه پیش بینی تصمیمات FOMC در فارکس

بازار فارکس، به مانند تمام بازارهای مالی، بر انتظارات و پیش بینی های فعالان اقتصادی استوار است. برای درک این مفهوم، به این مثال توجه کنید. تحلیلگران وال استریت، بر اساس بررسی های کارشناسی در ابتدای سال میلادی، به این نتیجه رسیده اند که کمیته بازار آزاد فدرال ، در سال پیش رو، نرخ بهره را افزایش خوهد داد، بر این اساس تمامی فعالان اقتصادی از قبل انتظار دارند که نرخ بهره افزایش یابد، بنابراین برنامه های اقتصادی و تجاری خود را بر این تحلیل فاندامنتال تنظیم می کنند.

در این حالت اصطلاحا گفته می شود که بازار، افزایش نرخ بهره را پیش خور (پرایس) کرده است. حال اگر در عمل، نرخ بهره مطابق انتظار (پیش بینی)، افزایش یابد، نوسانات چندانی در نمودارهای قیمت در بازار فارکس رخ نخواهد داد.

اما اگر نرخ بهره کاهش یابد یا تا حد انتظار، افزایش پیدا نکند، با توجه به این که بازار، برنامه های تجاری خود را بر اساس پیش بینیِ افزایش نرخ بهره تنظیم کرده، نوسانات و تغییرات زیادی را در نمودارهای قیمت در فارکس (اعم از جفت ارزهای اصلی و بازار سهام)، شاهد خواهیم بود.

این موضوع نه تنها در نرخ بهره، بلکه در تمام شاخص ها و داده های مهم اقتصادی، مصداق دارد. یعنی آن چیزی که در انتشار این داده ها مهم است، تفاوت مقدار واقعی داده با مقدار پیش بینی شده است.

البته تغییرات داده های منتشر شده نسبت به دوره قبل نیز مهم است، بنابراین در بررسی خبرهای مربوط به داده ها و شاخص های مهم اقتصادی، تغییرات نسبت به مقادیر پیش بینی شده و دوره های قبل، مورد توجه قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *