پیپ (pip) چیست؟

پیپ (pip) به کوچکترین واحد اندازه گیری ارزش یک ارز در بازار فارکس، گفته می شود. در اغلب موارد، یک پیپ برابر با 0.0001 است، زیرا مقادیر ارزش ارز، به عدد اعشار چهارم داده می شود.

البته استثناهایی مانند ین ژاپن (JPY) وجود دارد که در آن یک پیپ به ارزش 0.01 ین ثبت می شود. از واحد پیپ، در معاملات ارز استفاده می شود. کلمه pip اختصار کلمه price interest point است که به معنی نقطه بهره قیمت است.

پیپت (pipette) چیست؟

 

پیپت (pipette) چیست؟

اغلب بروکرهای فارکس جفت ارزها را با چهار یا دو رقم اعشار استاندارد، نمایش می دهند، اما برخی از آنها یک رقم اضافه تر در نظر می گیرند و  از پنج و سه رقم اعشار استفاده می کنند. به این رقم اضافه (پنجمین رقم اعشار یا در برخی جفت ارزها، سومین رقم اعشار)، پیپت (pipette) گفته می شود.

از نظر ارزش، پیپت برابر با یک دهم پیپ است. به عنوان مثال، اگر جفت ارز GBPUSD از 1.21146 به 1.21152 صعود کند، این حرکت 0.00006 دلاری را می توان دو پیپت افزایش نامید.

 

 

علت استفاده از پیپ (pip) در فارکس

با توجه به این که نوسانات نرخ ارز در فارکس، به ویژه در تایم فریم های پایین مانند یک دقیقه، بسیار کم است، لذا از (pip) و (pipette) به عنوان واحد متناسب با این نوسان ها و همچنین برای اندازه گیری حد سود و ضرر در بازار فارکس استفاده می شود.

در مورد اغلب ارزها، همان طور که گفته شد رقم چهارم اعشار به عنوان پیپ بیان می شود اما در مورد ین ژاپن، یک پیپ برابر با 0.01 ین است، زیرا ارزش پول ژاپن در مقایسه با دلار آمریکا، پوند انگلیس و یورو کمتر است.

ارزش پیپ (pip value)

ارزش هر پیپ (pip value) به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به این عوامل پرداخته می شود.

جفت ارز

نوع جفت ارز مورد معامله، بر ارزش پیپ تاثیرگذار است. به عنوان مثال، اگر حساب شما به دلار امریکا باشد و شما معادل 100000 دلار، جفت ارز یورو به دلار را به قیمت 1.0001 دلار خریداری کرده و آنها را به قیمت 1.0006 دلار بفروشید، از نظر تئوری، 50 دلار یا به عبارت دیگر، 5 پیپ (هر پیپ به ارزش 10 دلار) سود کرده اید.

ملاحظه می شود که ارزش هر پیپ (pip value) برابر است با مقدار هر پیپ (در این مثال برابر با 0.0001) ضربدر مقدار لات معامله (که در این مثال برابر با 100000 دلار است)

وقتی با جفت ارزی سر و کار داشته باشید که یک طرف آن ین ژاپن باشد، اوضاع کمی متفاوت است به این دلیل که ارزش ین نسبت به دلار، پوند و یورو، کمتر است و بنابراین پیپ آن تنها به رقم دوم اعشار بیان می شود. در این حالت، ارزش یک پیپ برابر با 0.01 تقسیم بر نرخ مبادله، ضرب در اندازه لات خواهد بود. به عنوان مثال، اگر نرخ مبادله 148.35 باشد و شما، معادل 100000 پوند ین خریده باشید، ارزش یک پیپ در حدود 6.74 پوند خواهد بود.

نرخ ارز

نرخ ارز نیز بر ارزش پیپ تاثیر دارد. اگر در حال معامله در یک جفت ارز هستیم که دلار در آن ارز پایه است، به این معنی که ارزش معامله اساساً با ارز دیگری اندازه گیری می شود، باید دلار را به آن تبدیل کنیم. برای مثال، در جفت ارز USDCAD، باید اندازه یک پیپ را بر نرخ مبادله ارز تقسیم کنیم و سپس آن را در ارزش معامله ضرب کنیم.

مثلا اگر نرخ مبادله ارز 1.1348 باشد، در حجم یک لات (100000 دلار)، ارزش یک پیپ برابر با 8.81 دلار خواهد بود، یعنی 0.0001 تقسیم بر 1.1348 و سپس ضرب در 100000 دلار.

حجم معامله

حجم معامله ای که انجام می شود بر ارزش پیپ تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر ما با حجم یک لات، یعنی 100000 دلار معامله کنیم، ارزش یک پیپ (pip value) معادل 10 دلار یا 100000 دلار ضرب در 0.0001 خواهد بود. به همین ترتیب، اگر از پنج لات استاندارد استفاده کنیم (یعنی حجم برابر با 500000 دلار)، ارزش هر پیپ برابر با 50 دلار یا 500000 دلار ضرب در 0.0001 خواهد بود.

لوریج یا اهرم

استفاده از اهرم یا لوریج، در واقع وام گرفتن یا استقراض از بروکر است که برخی معامله گران برای افزایش سرمایه در معاملات خود استفاده می کنند. در مثالی که در ادامه ارائه می شود، مشخص می گردد که اهرم می تواند ارزش یک پیپ (pip value) را افزایش دهد و به همین نسبت معاملات را بسیار پرریسک تر کند. به طور کلی اهرم همان طور که می تواند میزان سود را افزایش دهد، به همان میزان می تواند میزان ضررها را چند برابر کرده و سرمایه معامله گر را نبود کند.

اهرم یا لوریج، ضریبی است که اندازه لات را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، اگر شما یک لات معاملاتی استاندارد (100000 دلار) دارید، ارزش یک پیپ برابر با 10 دلار (100000 دلار ضرب در 0.0001 دلار) خواهد بود.

با این حال، اگر از اهرم با نسبت 1:200 استفاده کنید، این لوریج، اندازه لات شما را به 2 میلیون دلار افزایش می دهد، بنابراین ارزش هر پیپ، برابر با 200 دلار (2 میلیون دلار ضرب در 0.0001 دلار) خواهد بود. اگرچه در نگاه اول، بسیار جذاب به نظر برسد، اما به کار بردن لوریج، علاوه بر سود بیشتر، به ضرر بیشتر هم ممکن است بیانجامد و حساب معامله گر را به خطر بیاندازد.

تفاوت پیپ (pip) با پوینت (point) و تیک (tick)

 

تفاوت پیپ (pip) با پوینت (point) و تیک (tick)

 

در این قسمت، اشاره می شود که واحدهای اندازه گیری پیپ و پیپت با دو مفهوم پوینت و تیک، کاملا متفاوت هستند. می بایست به این نکته تاکید کرد که پیپ ها و پیپت ها نه پوینت هستند و نه تیک. هم پوینت ها و هم تیک ها را می توان در طیف وسیعی از بازارهای مالی مورد استفاده قرار داد، در حالی که پیپ ها و پیپت ها معیارهایی هستند که به طور خاص و صرفا برای مقایسه نرخ نمادهای بازار فارکس مورد استفاده قرار می گیرند.

در معاملات مالی، یک پوینت، عددی است که در سمت چپ نقطه اعشار قرار دارد. به عنوان مثال، اگر شما 2.3456 دلار دارید، در واقع صاحب 2 پوینت دلار هستید. اگر مقدار سرمایه شما به 3.3487 دلار افزایش یابد، میزان افزایش سرمایه، برابر با 1 پوینت بوده است.

از سوی دیگر، یک تیک کوچکترین واحدی است که بیان کننده تغییرات آخرین رقم اعشار یک نماد است. به عنوان مثال، اگر یک دارایی داشته باشیم که قیمت آن در هزارم دلار اندازه گیری می شود، اگر از 10.314 دلار به 10.315 دلار برسد، گفته می شود که ارزش دارایی، یک تیک افزایش یافته است.

 

 

جمع بندی

در بازار فارکس، پیپ‌ (pip) و پیپت (pipette) معیارهایی هستند که میزان سود یا زیان یک معامله‌گر را اندازه‌گیری می‌کنند. آنها کوچکترین نقطه اعشار قیمت ارز مورد معامله هستند که معمولاً در چهارمین عدد پس از نقطه اعشار (0.0001) برای پیپ و پنجمین عدد پس از نقطه اعشار (0.00001) برای پیپت هستند. این مقادیر، دومین و سومین رقم اعشار برای ین ژاپن هستند.

برخی از بروکر ها ممکن است از پیپت ها نیز استفاده کنند که برابر با یک دهم پیپ هستند. باید توجه داشت که چندین عامل می توانند بر ارزش پیپ (pip value) تأثیر بگذارند، از جمله این عوامل، نوع جفت ارز مورد معامله، نرخ مبادله ارز، حجم معامله یا اندازه لات و اهرم (یا لوریج) می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *