اسمارت مانی چیست

اسمارت مانی یا پول هوشمند یا به اختصار SMC یک استراتژی معاملاتی است که از جدیدترین رویکردهای روش تکنیکال پرایس اکشن محسوب می­شود. فلسفه استراتژی اسمارت مانی بر مفاهیمی قدیمی همچون عرضه و تقاضا، حمایت و مقاومت و الگوهای قیمت بنا شده است.

این روش، بر مبنای این مفهوم استوار است که سرمایه­گذاران بزرگ نظیر بانک­های مرکزی، موسسات بزرگ مالی و گردانندگان بازار، بازارهای مالی را به ضرر معامله­گران خرد دستکاری می­کنند. این مفهوم می­گوید که معامله­گران خرد باید به جای دنبال کردن استراتژی­های خرد، معاملات این موسسات را دنبال کنند.

البته مفهوم دیگری که پشتوانه این روش است آن است که بانک­ها و موسسات بزرگ مالی، به دلیل این که حجم سفارشات قابل توجهی دارند، به مانند سایر معامله­گران خرد، نمی­توانند در هر قسمتی از چارت قیمت، اقدام به گذاشتن سفارش بکنند چرا که ورود یک سفارش با حجم قابل توجه، تعادل چارت قیمت را به هم زده و در نهایت، آن بانک یا نهاد بزرگ مالی، به دلیل تلاطمهای ناگهانی وارد بر بازار، به هدف خود از سفارش­گذاری نخواهد رسید.

لذا این نهادها، بر اساس یک فرآیند و با استفاده از سفارشات بلوکی و تدریجی و در سطوح خاصی از چارت قیمت، قادر به گذاشتن سفارش خود در مارکت هستند که در این استراتژی می­توان با نشانه­هایی، این سطوح ورود پول هوشمند را تشخیص داد.

چگونگی کارکرد استراتژی اسمارت مانی

 

چگونگی کارکرد استراتژی اسمارت مانی

در استراتژی اسمارت مانی، معامله­گران تلاش می­کنند تا نشانه­های ورود پول هوشمند به بازار را بر روی چارت یافته و با گرفتن تاییدیه­هایی، همراستا با بزرگان بازار وارد معامله شوند. این دسته از معامله­گران اعتقاد دارند که ورود پول هوشمند، تاثیر ملموس و مستقیمی بر چارت قیمت نمی­گذارد، بلکه این احساسات معامله­گران، پس از ورود پول هوشمند است که تغییر کرده و این تغییرات قابل ردیابی در چارت است.

در این رابطه و به منظور آشنایی با نحوه یافتن محل­های ورود پول هوشمند به مارکت، ابتدا لازم است با برخی اصطلاحات مهم در این استراتژی آشنا شویم.

اوردربلاک (Orderblock)

 

اوردربلاک (Orderblock)

اصطلاح اوردربلاک، به معنی بلوک سفارش است که مفهوم سنتی آن، همان سطوح عرضه و تقاضا است. به عبارت دیگر، اوردربلاک به سطحی گفته می­شود که قابلیت ورود پول هوشمند را دارد. از نظر ساختاری و الگوی کندل استیک، به آخرین کندل نزولی قبل از یک کندل صعودی قوی، یا آخرین کندل صعودی قبل از یک کندل قوی نزولی، اوردربلاک گفته می­شود.

البته در این استراتژی، با توجه به فرکتال بودن چارت قیمت، بعضا به یک باکس، شامل مجموعه­ای از کندل­های قبل از یک صعود یا نزول قوی، اوردربلاک گفته می­شود.

 

برکر بلاک (Breakerblock)

 

برکر بلاک (Breakerblock)

برکر بلاک­ها در واقع همان مفهوم سنتی سطوح حمایت و مقاومت هستند. به عبارت دیگر، وقتی قیمت به یک سطح حمایت یا مقاومت می­رسد و با کندل­های پرقدرت و با حجم قابل توجه، این سطح را می­شکند، این سطح تبدیل به یک برکر بلاک می­شود.

مفهوم روانشناسی که پشتوانه برکر بلاک است آن است که وقتی یک سطح با قدرت شکسته می­شود، اگر قیمت مجددا به آن برگردد، واکنش قیمت به این سطح، به احتمال بسیار زیاد، تایید حرکت شکست خواهد بود.

به عنوان مثال اگر قیمت در یک حرکت نزولی، یک سطح مقاومتی را با قدرت بشکند و ریزش کند، اگر بار دیگر به همین سطح برگردد، روانشناسی بازار حکم می­کند که وقتی ریزش بقدری قوی بوده که سطح مقاومت را قبلا شکسته، بنابراین، این سطح مجددا ریزش را تایید خواهد نمود.

سطوح FVG (Fair Value Gap) یا سطوح ایمبلنس

 

سطوح FVG (Fair Value Gap) یا سطوح ایمبلنس

این سطوح در چارت وقتی ایجاد می­شوند که قیمت به طور ناگهانی صعود کرده یا نزول کند. در این حالت صعود یا نزول قیمت، با یک کندل با بدنه قوی و کشیده نمایش داده می­شود که بخش زیادی از این بدنه، مابین دو سایه بالایی و پایینی کندل­های قبل و بعد از خود قرار داشته و با آنها همپوشانی ندارد.

این ناحیه از بدنه کندل که توسط کندل­های قبل و بعد از خود پوشانده نشده است بیانگر آن است که یکسری از سفارشات خرید یا فروش در FVG بدون پاسخ مانده و می­بایست قیمت به نحوی دوباره یه این ناحیه برگشته و سفارشات مربوطه را پر کند.

 

فرآیند گام به گام استراتژی اسمارت مانی

 

فرآیند گام به گام استراتژی اسمارت مانی

حال که با اصطلاحات مهم اسمارت مانی آشنا شدیم، می­توانیم تستراتژی مذکور را به صورت گام به گام و البته به اختصار مرور کنیم. مفهوم استراتژی اسمارت مانی آن است که موسسات و بانک­ها ونهادهای بزرگ مالی، در سطوح اوردربلاک و برکر بلاک اقدام به سفارش­گذاری می­کنند و همین امر موجب می­شود که قیمت در ورود مجدد به این سطوح، واکنش­های برگشتی از خود نشان بدهد.

روش کار بدین­صورت است که ابتدا می­بایست در چارت و ترجیحا در تایمفریم­های بالا (4 ساعت و روزانه) که در اینجا به آن تایمفریم تحلیل می­گوییم، اقدام به یافتن اوردربلاک و برکر بلاک نماییم. بعد از یافتن آنها، می­بایست آنهایی را که این نشانه­ها را دارند از مابقی تفکیک کرده و جهت ترید در نظر بگیریم:

  • ترجیحا در تایم­فریم­های بالاتر مانند 4 ساعت و روزانه، به دنبال اوردربلاک باشید. اوردربلاک­های تایم بالاتر، معتبرتر هستند.
  • کندل یا باکس اوردربلاک (برکر بلاک)، می­بایست توسط کندل بعدی انگلف شده باشد.
  • بعد از اوردربلاک یا برکر بلاک، یک ناحیه FVG وجود داشته باشد.
  • اوردربلاک یا برکر بلاک، منشا ایجاد یک BOS یا CHOCH (شکست ساختار) در چارت باشد.

در صورتی که هر سه شرط برقرار بود باید منتظر رسیدن قیمت در تایمفریم تحلیل می­مانیم. پس از این که قیمت به داخل سطح اوردربلاک (یا برکر بلاک) رسید، به دو تایم پایین­تر رفته و در آنجا منتظر شکست ساختار (CHOCH) و BOS در راستای برگشت قیمت می­مانیم. به محض شکست و انجام پولبک، به معامله ورود می­کنیم.

 

جایگاه نقدینگی در استراتژی اسمارت مانی

 

جایگاه نقدینگی در استراتژی اسمارت مانی

به طور کلی، مفهومی به نام نقدینگی در بازارهای مالی وجود دارد که در بسیاری از تحلیل­گران تکنیکال، اعتقاد دارند که حرکت قیمت بر روی چارت، بر مبنای نقدینگی است. به عبارت دیگر، قیمت در چارت به دنبال نقدینگی می­گردد و برای رسیدن به نقدینگی است که این حرکت­های زیگزاگ در چارت شکل می­گیرد.

بنا به تعریف، به طور خلاصه نقدینگی در چارت، محل تجمع حد ضررها است. لذا در استراتژی اسمارت مانی، تاکید می­شود که قیمت زمانی به اوردربلاک (یا برکر بلاک) واکنش خواهد داد که قبل از رسیدن به سطح، حداقل یک ناحیه نقدینگی را شکار (هانت) کرده باشد.

چارت زیر، نمودار 4 ساعته یورودلار را نشان می­دهد. همان­گونه که ملاحظه می­شود، قیمت پس از این که یک سطح حمایت را به عنوان سطح نقدینگی هانت کرده، به سطح اوردربلاک رسیده و به آن واکنش صعودی داده است.

بدیهی است که معامله­گرانی که بر اساس سطوح حمایت و مقاومت معامله می­کنند، حد ضرر خود را در پایین سطح حمایت قرار می­دهند، بنابراین، نواحی زیر سطح حمایت، محل تجمع حد ضررهای این دسته از معامله­گران است و تجمع حد ضررها همان منظقه نقدینگی را تشکیل می­دهد.

 

ناحیه فلیپ در اوردربلاک (Flip)

 

ناحیه فلیپ در اوردربلاک (Flip)

ناحیه فلیپ مفهومی فرکتال است که در بسیاری از آموزش­های سبک اسمارت مانی به آن اشاره نمی­شود، لیکن مفهومی بسیار کلیدی و مهم است. به طور خلاصه، وقتی یک اوردربلاک در تایم بالا مشخص می­شود، می­بایست به دو تایم پایین­تر مراجعه کرد. در تایم پایین، باید منتظر شکست CHOCH بمانیم.

باید توجه شود که قیمت قبل از انجام CHOCH می­بایست به سقف/کفی که قرار است شکسته شود، واکنشی در حد پولبک بدهد و در حرکت بعدی، شکست را با قدرت و با کندل قوی انجام بدهد. در این حالت، منشا این حرکت قوی، همان ناحیه فلیپ است که قیمت بار دیگر که به این ناحیه برمی­گردد، واکنش اصلی به اوردربلاک را انجام خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *