الگوی پرایس اکشن چیست

الگوهای پرایس اکشن، نمایش بصری حرکت قیمت در چارت هستند. این الگوها برداشت­های ارزشمندی را در مورد احساسات بازار ارائه می­دهند و به معامله­گران کمک می­کنند تا برگشت­های بالقوه قیمت یا ادامه آن را پیش­بینی کنند.

برخلاف اندیکاتور های پیچیده تحلیل تکنیکال، الگوهای پرایس اکشن، صرفاً بر داده‌های تاریخی قیمت متکی هستند و آنها را برای معامله‌گران روزانه قابل دسترس و مؤثر می‌سازند.

الگوهای مهم پرایس اکشن

در نوشتارهای مربوط به الگوهای کلاسیک و الگوهای کندل استیک، به برخی از الگوهای مهم پرداخته شد. در این نوشتار، به برخی دیگر از الگوهای مهم پرایس اکشن می­پردازیم.

کندل برگشتی

 

کندل برگشتی

الگوی کندل برگشتی صعودی، مطابق شکل، از دو کندل تشکیل شده است. کندل اول یک کندل نزولی است و کندل دوم یک کندل صعودی است که سایه پایینی آن پایین­تر از کندل قبل است که این موضوع نشان دهنده ان است که سطحی که سایه در آن قرار دارد به قدری قوی بوده که علیرغم پایین­تر بودن از کندل قبلی، توانسته یک کندل صعودی بسازد.

الگوی کندل برگشتی نزولی درست معکوس صعودی است که از دو کندل تشکیل شده است. کندل اول یک کندل صعودی است و کندل دوم یک کندل نزولی است که سایه بالایی آن بالاتر از کندل قبل است که این موضوع نشان دهنده ان است که سطحی که سایه در آن قرار دارد به قدری قوی بوده که علیرغم بالاتر بودن از کندل قبلی، توانسته یک کندل نزولی بسازد. 

دو کندل برگشتی

 

دو کندل برگشتی

این الگو یکی دیگر از الگوهای پرایس اکشن است که از دو میله کندل قوی تشکیل شده است که در جهت مخالف بسته می­شوند. در یک روند صعودی، بعد از یک کندل قوی صعودی، یک کندل قوی نزولی تشکیل می­شود که کل بدنه و سایه­های آن (که باید سایه­های کوچکی داشته باشد) تمام کندل قبلی را می­پوشاند.

الگوی نزولی برعکس است. در یک روند نزولی، بعد از یک کندل قوی نزولی، یک کندل قوی صعودی تشکیل می­شود که کل بدنه و سایه­های آن (که باید سایه­های کوچکی داشته باشد) تمام کندل قبلی را می­پوشاند.

الگوی ماروبوزو (Marubozo)

 

الگوی ماروبوزو (Marubozo)

این الگو یک کندل صعودی یا نزولی با بدنه قوی است که فاقد سایه بالا و پایین می­باشد و نشان دهنده آن است که حداکثر و حداقل قیمت در این کندل، با قیمت­های باز و بسته شدن، همسان است و نشان دهنده آن است که روندِ همرنگ این الگو، بسیار محتمل خواهد بود.

الگوی شکست فیک یا شکست کاذب (False Break)

این الگو یکی دیگر از الگوهای پرایس اکشن است که می­توان  بر اساس آن یک ستاپ معاملاتی طراحی کرد. فرض کنید قیمت یک حرکت صعودی قوی به سمت یک سطح مقاومتی ایجاد می‌کند و آن را شکسته و بالاتر می‌رود. در این مرحله، بسیاری از معامله‌گران این فرآیند فکری را دارند:  “بازار بسیار صعودی است” “ببین چقدر آن کندل­های صعودی بزرگ هستند!” “زمان خرید است!”

بنابراین، این گروه از معامله‌گران با شکستن قیمت به بالای سطح مقاومت و اقدام به خرید کرده و حد ضرر خود را زیر آخرین کندل یا آخرین سطح حمایت قرار می­دهند. این به این معنی است که اگر بازار برگشت ناگهانی داشته باشد، می توانید تصور کنید که زنجیره­ای از توقف ضرر ایجاد می­شود که فشار فروش را در بازار وارد می­کند.

به‌علاوه، اگر معامله‌گران نزولی وارد بازار شوند و نزدیک به سطح مقاومت بفروشند، می‌توانید انتظار داشته باشید که بازار پایین‌تر نیز سقوط کند. این قدرت الگوی شکست کاذب است.

الگوی شکست فیک یا شکست کاذب (False Break)

 

اکنون که منطق پشت الگوی شکست کاذب را درک کرده­اید، در اینجا به نحوه معامله آن هم می­پردازیم: به دنبال یک حرکت صعودی قوی در سطح مقاومت باشید (هر چه کندل­ها قوی­تر، بهتر) اجازه بدهید قیمت بالاترین حدسطح مقاومت را از بین ببرد (به طوری که معامله­گران بیشتری شکست سطح مقاومت را خریداری کنند).

منتظر الگوی شکست کاذب باشید که در آن قیمت یک برگشت ناگهانی ایجاد می­کند و زیر سطح مقاومت بسته می­شود. در باز شدن کندل بعدی، وارد پوزیشن فروش شوید. در اینجا نمونه­ای از یکی از الگوهای شکست کاذب آمده است:

الگوی شکست فیک یا شکست کاذب (False Break)

 

الگوی شکست ساختار (Break of Structure)

این الگو نیز یکی دیگر از الگوهای پرایس اکشن است که شکست ساختار یک الگوی قیمت برگشتی است که به تریدر این امکان را می­دهد که شروع یک روند جدید را با ریسک پیش­بینی کند.

تصور کنید بازار در 200 کندل گذشته روند صعودی داشته است. اما همانطور که می دانید، قیمت نمی­تواند برای همیشه بالا برود. در نهایت، قیمت “گران” می­شود و فروشندگان کوتاه مدت را به بازار جذب می­کند. این همه چیز نیست چون معامله­گرانی که قبلا خرید کرده­اند به دنبال کسب سود هستند که این موضوع فشار فروش بیشتری را وارد می­کند.

اما باید به این نکته توجه داشت که صرفاً به این دلیل که بازار «گران» است نمی­توان کورکورانه وارد معامله فروش بشویم زیرا ممکن است ما را در معرض ریسک بزرگی قرار دهد. پرسش این است که با چه مکانیزمی می­توان گران بودن قیمت و امکان ورود به معامله فروش را بررسی کرد.

اینجاست که شکست ساختار مطرح می­شود. فرآیند ورود به معامله با این ترتیب است که ابتدا منتظر می­مانید تا یک روند صعودی نزدیک به یک سطح مقاومت در تایم بالاتر شود ( چرا که شما می­خواهید ناحیه مقاومت توجه فروشندگان را در بازه زمانی بالاتر جلب کند).

در این حالت در تایم پایین­تر منتظر می­مانیم تا آخرین کف از قیمت که موفق شده سقف بالاتر بسازد، شکسته شود. به این شکست، شکست ساختار می­گویند که با اصطلاح و Change of Character یا CHOCH شناخته می­شود. پس از این اتفاق، باید منتظر ماند تا اولین کف پس از CHOCH نیز شکسته شود که به این شکست در راستای روند جدید است Break of Structure یا BOS می­گویند. پس از این شکست می­توان وارد معامله فروش شد.

الگوی شکست ساختار (Break of Structure)

 

شکست با تثبیت (Break with a Buildup)

این الگو کمک می­کند که معامله­گر شکست یک سطح را با احتمال زیاد پیش­بینی کند. تصور کنید قیمت در یک روند صعودی به سمت یک سطح مقاومتی بالا می­رود و سپس در این شروع به تثبیت می­کند. به عبارت دیگر قیمت چندین بار و به صورت پیاپی به سطح واکنش نشان می­دهد. معامله­گران نزولی وارد معامله فروش می­شوند زیرا قیمت در مقاومت است (همانطور که در اکثر دوره­های آموزشی یاد می­دهند).

بنابراین، آنها می­فروشند و حد ضرر خود را بالاتر از سطح مقاومت قرار می­دهند. اکنون، زمانی که بازار برای مدت طولانی‌تری در سطح مقاومت در حال تثبیت است، به حجم فروشنده­ها افزوده می­شود که به این معنی است که  حد ضررهای خرید در بالای سطح مقاومت جمع می‌شوند. در  این حالت اگر قیمت بالاتر از مقاومت بشکند، زنجیره حد ضرر سفارشات خرید فشار خرید بیشتری را ایجاد می­کند و قیمت با شتاب زیادی صعود می­کند.

شکست با تثبیت (Break with a Buildup)

شکست با تثبیت (Break with a Buildup)

 

الگوی اولین پولبک (First Pullback)

اولین پولبک یک الگوی ادامه روند است که به معامله­گر این امکان را می­دهد که در جهت روند، وارد معامله بشود. فرض کنید قیمت با کندل­های بزرگ صعودی یک سطح مقاومت را شکسته و بالاتر می­رود. برخی از خریداران پس از این شکست، بخشی از سود خود را برداشت می­کنند که کمی فشار فروش را در بازار وارد می­کند و قیمت را به صورت موقت متوقف می­کند.

هنگامی که این اتفاق می­افتد، معامله­گران مخالف روند فکر می­کنند که بازار “بیش از حد بالا” است و در شرف کاهش است، بنابراین این معامله­گران اقدام به فروش می­کنند و حد ضرر خود را بالاتر از نوسان قرار می­دهند. حال اگر بازار پایین‌تر سقوط کند، معامله‌گران خلاف روند سود خواهند برد.

اما اگر روند بالاتر ادامه یابد، زنجیره توقف حد ضررها در ناحیه بالاتر از سطح نوسان اتفاق می­افتد که فشار خرید را وارد می­کند. این همه چیز نیست، زیرا معامله­گرانی که شکست سطح مقاومت را از دست داده­اند، می­خواهند وارد معامله خرید شوند، بنابراین آنها شکست ناحیه نوسان را می­خرند که سوخت بیشتری به رالی می­افزاید. لذا می­توان در این حالت، با شکستن ناحیه نوسان، وارد معامله خرید شد.

 

الگوی اولین پولبک (First Pullback)

 

الگوی اولین پولبک (First Pullback)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *