ریسکفری (Risk Free) چیست؟

درک مفهوم ریسک فری (Risk Free) تا حد زیادی به مفهوم حد ضرر (Stop loss) وابسته است که لازم است قبل از مطالعه این نوشتار، مقاله ای که در این ارتباط در همین سایت قرار داده شده، خوانده شود.

به طور خلاصه اشاره می شود که حد ضرر (Stop Loss)، سطحی از قیمت است که اگر قیمت در خلاف جهت معامله، حرکت کند و به آن سطح برسد، معامله به طور اتوماتیک بسته شده و میزان ضرر وارده، بر اساس حد فاصل محل ورود به معامله تا سطح حد ضرر (Stop Loss) مورد محاسبه قرار گرفته و در حساب معامله گر لحاظ خواهد شد.

حال فرض کنید که معامله گر، بر اساس تحلیلی که انجام داده، اقدام به باز کردن یک پوزیشن معاملاتی می کند و بر اساس تحلیل، سطح مشخصی از قیمت را به عنوان حد ضرر (Stop Loss) قرار می دهد و به مرور، قیمت در راستای پوزیشن حرکت می کند و معامله در سود است.

اما بر تریدر، بر اساس تحلیلی که از حرکت قیمت دارد مثلا با دیدن الگوی کندل های برگشتی در تایم فریم پایین، متوجه می شود که امکان برگشت قیمت و رفتن پوزیشن در ضرر، وجود دارد، در عین حال، هنوز تحلیل اولیه که برای باز کردن پوزیشن انجام شده، بر قوت خود باقی است.

در این حالت اگر معامله گر، پوزیشن خود را ببندد، خود را از کسب سود احتمالی بیشتر بر مبنای تحلیل انجام شده، محروم می کند. لذا، برای این که معامله گر هم بتواند ریسک ضرر دادن معامله را از بین ببرد و در عین حال، فرصت کسب سود از معامله را نیز از دست ندهد، سطح حد ضرر (Stop Loss) را به محل ورود به معامله، منتقل می کند.

با این کار، هم پوزیشن حفظ می شود و هم این که در صورت برگشت احتمالی قیمت در خلاف پوزیشن، اگر حد ضرر (Stop Loss) بخورد، از آنجایی که سطح حد ضرر به محل ورود به معامله، منتقل شده است، عملا ضرری به حساب ترید وارد نخواهد شد.

به این فرآیند، یعنی منتقل کردن سطح حد ضرر (Stop Loss) به محل ورود به معامله، اصطلاحا ریسک فری (Risk Free) می گویند.

 

 

ملزومات ریسک فری کردن پوزیشن

 

ملزومات ریسک فری کردن پوزیشن

 

از آنجایی که حرکت قیمت در چارت، بر مبنای میزان تغییرات عرضه و تقاضا صورت می گیرد، بدیهی است که نمودار قیمت  به صورت خطوط مستقیم نبوده و با انجام حرکات زیگزاگی، در واقع مجموعه ای از خطوط شکسته خواهد بود.

در چنین بازاری، وقتی معامله گر اقدام به باز کردن یک معامله می کند، ممکن است که قیمت بارها به محدوده حد ضرر معامله وارد شده و مجددا به محدوده سود برگردد.

با این تفاسیر، بدیهی است مهمترین شرط ریسک فری کردن یک معامله، آن است که پس از باز کردن معامله، قیمت در راستای پوزیشن حرکت کرده و از محل ورود به معامله فاصله بگیرد و در واقع معامله در وضعیت سود به سر ببرد.

این رخداد، زمانی اتفاق می افتد که معامله گر تا حد زیادی، از میزان سوددهی معامله، مطمئن باشد. در این حالت، قبل از ریسک فری کردن، معامله گر باید به سه شاخصه مهم توجه کند:

اولین شاخصه، مربوط به تحلیل تکنیکال چارت است. واضح است که پس از باز کردن معامله، انجام هر نوع تغییری در پوزیشن، نیازمند بررسی مجدد چارت و نحوه حرکت قیمت است.

برای ریسک فری کردن، شاخصه تکنیکالی که در بین بسیاری از معامله گران رواج دارد آن است که وقتی قیمت وارد سود شد، در تایم فریم پایین (مثلا 5 یا 15 دقیقه)، معامله گر منتظر می ماند که یک سقف یا کف (بسته به نوع پوزیشن که لانگ یا شورت باشد) توسط قیمت در راستای پوزیشن، شکسته شود.

در این حالت، از نظر تکنیکال، تریدر، پیش بینی می کند که اگر قیمت از آخرین سقف یا کف، برگردد، ریسک خوردن حد ضرر، افزایش می یابد، لذا با شکستن اولین سقف یا کف در تایم پایین، اقدام به ریسک فری می کند. دومین شاخصه که می بایست در ریسک فری کردن، مد نظر داشت، اسپرد بروکری است که معامله گر، در آن اقدام به باز کردن پوزیشن نموده است.

به این معنی که، اگر معامله گر برای ریسک فری کردن، سطح حد ضرر (Stop Loss) را دقیقا به محل ورود به معامله منتقل کند، اگر قیمت به آن برخورد کند، معامله گر به میزان اسپردی که بروکر لحاظ کرده، متضرر خواهد شد. لذا در ریسک فری کردن، حتما باید میزان اسپرد نیز مد نظر قرار گیرد.

سومین نکته ای که باید در نظر داشت، مقدار کمیسیونی است که بروکر به ازای هر معامله، از حساب تریدر کسر می کند. البته این موضوع به نوع حساب تریدر باز می گردد. یعنی برخی از حساب ها ممکن است فاقد کمیسیون باشند.

در هر صورت، اگر حساب معامله گر از نوعی باشد که دارای کمیسیون است، اگر ریسک فری حتی با احتساب اسپرد، انجام شود، در صورت برخورد قیمت به سطح ریسک فری، مقدار کمیسیون از حساب تریدر کسر خواهد شد. لذا، برای تعیین دقیق محل ریسک فری، می بایست محاسبات مربوط به کمیسیون نیز توسط معامله گر، لحاظ شود.

 

 

ریسک فری (Risk Free) در سود

 

ریسک فری (Risk Free) در سود

زمانی که معامله گر اقدام به باز کردن یک پوزیشن می کند و قیمت در راستای پوزیشن حرکت کرده و تا حد زیادی وارد سود می شود، به گونه ای که درصد زیادی از سود پیش بینی شده تریدر را بر اساس تحلیل انجام شده، پوشش می دهد، در این حالت ممکن است که معامله گر بر مبنای حرکت قیمت، به این نتیجه برسد که امکان سوددهی بیشتر پوزیشن، وجود دارد و از طرف دیگر، نمی خواهد ریسک از دست دادن سود را نیز، به جان بخرد.

در این حالت، اقدامی که تریدر می تواند انجام دهد آن است که سطح حد ضرر (Stop Loss) خود را در داخل محدوده سود معامله قرار می دهد. با این عمل، که ریسک فری Risk Free در سود نامیده می شود، اگر قیمت به این سطح برخورد کند، معامله با لحاظ کردن سود در همان سطح، بسته خواهد شد.

 

افزایش حجم و کاهش حجم در معامله

برای درک مفاهیم افزایش حجم و کاهش حجم، لازم است که ابتدا با مفهوم حجم در معامله آشنا باشیم. فرض کنید که یک تریدر، در یک بروکر، با مبلغ 1000 دلار اقدام به باز کردن یک حساب معاملاتی می کند. بر اساس تحلیلی که بر روی یک چارت انجام می دهد، به این نتیجه می رسد که یک معامله لانگ یا شورت بر روی نمودار باز کند.

پرسش این است که تریدر با چه مبلغی از سرمایه 1000 دلاری خود، می خواهد وارد این پوزیشن شود؟ یا به عبارت دیگر، بر روی چه درصدی از حجم سرمایه خود، قصد دارد که در این معامله، ریسک کند؟ به این میزان از درصد سرمایه که
معامله گر قصد دارد با آن وارد پوزیشن شود، حجم معامله گفته می شود.

پس از باز کردن معامله با حجم مشخص، معامله گر مشاهده می کند که پوزیشن وارد سود شده و احتمالا باز هم حرکت قیمت به گونه ای خواهد بود که سود افزایش خواهد داشت، لیکن معامله گر نمی خواهد بر روی تمام سودی که تاکنون در پوزیشن کسب کرده، ریسک کند، لذا بدون این که حجم کل پوزیشن را ببندد، مقداری از حجم معامله را بسته و سود آن را سیو کرده و مابقی حجم را در معامله نگه می دارد. به این عمل، کاهش حجم گفته می شود.

بالعکس، پس از باز کردن پوزیشن، تریدر به این نتیجه می رسد که حرکت قیمت در راستای سود، بسیار قوی و امیدوارکننده است، لذا می تواند بخش بیشتری از سرمایه خود را وارد این معامله بکند، بنابراین، نسبت به افزایش حجم معامله اقدام کرده و بدین ترتیب، سود حاصل از معامله را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *